Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swebreaker
    • November 2010
    • 6

    Mitt första akvarium

    Hej alla!

    Har varit inne på detta forumet rätt mycket innan och efter att jag skaffat mitt första akvarium (Juwel Trigon 190)
    Jag har dessa fiskar och nu kan jag inte de latinska namnen utan bara lekmanna-namnen:
    4 Skalarer (2 vita och 2 svarta)
    2 Gul/Orangea Diskusar
    2 Eldbukar
    1 Helikoptermal?

    Är lite inne på att skaffa två diskusar till. Har fått syn på blåa (som jag tycker är skitsnygga) som de fick in för några veckor sedan men jag vill ju inte att det ska bli för trångt för dem. Hur många fiskar kan man i regel ha i ett 190 liters akvarium?

    Sedan kan jag tycka att pumpen är alldeles för klen. Tror den är på 600 och funderar på att byta upp mig till 1000. Det ligger kvar mycket skräp på botten. Eller kan det helt enkelt vara så att jag ger för mycket mat? En nypa varje kväll.

    Funderar också på att skaffa en sån fodertratt som man kan ha på glaset o lägga maten i. Har läst att diskusar gillar att äta från sådana. Har köpt blodmaskar (frysta) till dem. Problemet är väl bara att skalarerna och eldbukarna är väldigt snabba och äter upp det mesta innan diskusarna hinner mumsa i sig några maskar. Är en fodertratt något att investera i eller hur tycker ni att man ska göra?

    Pust, nu har jag skrivit av mig det mesta tror jag. Tack alla ni som orkat läsa hela vägen
    Och just det, jag byter ungefär 25% av vattnet varannan vecka. Lagom eller för sällan?

    /Mathias, nybliven akvarienörd
  • PatrikB
    • November 2010
    • 1

    #2
    Tycker nästan du ska välja mellan diskusarna eller skalarerna i det karet. Diskus är ju inte de tuffaste fiskarna och när du redan har 4 skalarer och 2 eldbukar så kanske diskusarna redan ligger i underläge?

    Sen brukar man nästan alltid mata för mycket med sitt första akvarium. Försök att hitta det som funkar för just dina fiskar utan att allt för mycket hamnar på botten.

    Själv kör jag små vattenbyten ofta, typ 10% var 3-5 dag. Ska du nu ha diskus så ska du nog förbereda dig på att det kommer bli några vattenbyten.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Nu finns det lite tips som många vill ge dig, men jag kan ju börja med ett par.
      Kolla din temp i karet, diskus vill ha det lite varmare än många andra fiskar och runt 28-29 grader är inte fel. Nu skriver du inte hur stora de är, men jag gissar på runt en snusdosa i storlek och när de är såpass små vill de vara i en ganska stor grupp på runt 8-10 individer för att känna sig trygga.
      Att mata dessa med mygglarver är kanske inte det första jag skulle valt som huvudfoder, artemia eller räkmix är ett bra mycket bättre foder för dem. Att de skulle vilja ha en mattratt har jag aldrig hört talas om, så det är något som du kan ta med en nypa salt.
      Sedan att ha eldbukar med diskus är även det en av de sista kombinationerna jag skulle prova, skalarer är en sak men Eldbuk...njä.

      Att sedan det ser ut att bli mycket skit på botten kan du testa att åtgärda med att rikta om utblåset från pumpen, och istället för att skaffa en starkare pump kanske du skulle fundera på att komplettera med ett ytterfilter istället.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Swebreaker
        • November 2010
        • 6

        #4
        Ok, jag höjde temperaturen till 28 grader, hade den på 25 innan.

        De stämmer att diskusarna är ungefär som en snusdosa nu. Så ifall jag skaffar fler diskusar är bara hälsosamt för dem?
        Och skippa eldbukarna alltså, jag har märkt att de är ganska aggressiva av sig men tycker det är märkligt att de inte sa något i affären. Men de vill väl bara sälja så mycket som möjligt till en lättlurad stackare. Verkar ha gått på några minor men det ska man väl göra i början antar jag...

        Då skippar jag tratten då och provar med att byta foder
        Sedan riktar jag om munstycket och kikar lite på ytterfilter, jag vill ju ha ett fint akvarium!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Bara skriv ner dina frågor och funderingar så får du med all säkerhet hjälp! Nu är du på rätt tankebana iaf...skippa eldbukarna som en av de första åtgärderna!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Fishface
            • October 2010
            • 385

            #6
            Av alla råd jag fick när jag började mitt akvarium, de bästa kom från Zoopet, inte från en djuraffär, sedan hittade jag en egen företagare som tog hand om sina kunder, helt annan service än en djuraffär som är av typen "kedja".

            En lärdom som jag tagit är att välja en huvudfisk, den fisken du helst vill ha och sedan justera resterande fiskar efter denna. Det blir lättare samt dina fiskar trivs mer. Jag har själv Blå Ciklider som är snäppet mer reviriska än eldbuk, tycket jag i alla fall och jag har justerat så pass mycket att två fisk arter har fått flyttat.

            Om jag någon gång i framtiden skaffar ett till akvarium så skall det startas upp på ett helt annat sätt än detta jag har idag.

            Kommentar

            • Swebreaker
              • November 2010
              • 6

              #7
              Ok, tack för alla bra tips. Jag återkommer säkerligen med fler frågor

              Kommentar

              • Swebreaker
                • November 2010
                • 6

                #8
                Om jag skulle inhandla ett ytterfilter. Vilket skulle jag skaffa isåfall till ett 190-litersakvarium som jag senare tänkte fylla med fler diskusar? Tacksam för snabbt svar

                Kommentar

                • Tour
                  • February 2010
                  • 55

                  #9
                  det finns ju många ytterfilter att välja på som är bra, om jag hade varit du så hade jag valt ett som var snäppet större än den rekommenderade storleken till ditt akvarium.

                  t ex: du har ett 200 litersakvarium, då köper du inte filtret som är avpassat för 200 L, utan det som är avpassat för 350L, detta för att du har mer filtermedia= större bakterieflora i filtret, vilket i sig leder till stabilare vattenvärden.

                  angående vilket märke du ska köpa, så tycker jag du ska kolla runt lite på forumet, Eheim är ju alltid ett utomordentligt bra filter, och kostar lite mer än t ex. Tetratecfilter, har hört många som haft problem med ljud från tetratec, likadant läckage, men det finns garanti om det skulle uppstå, själv kör jag på Tetratec och har aldrig haft problem med vare sig ljud eller läckage, och jag tycker det är ett riktigt prisvärt filter, det är ju billigare än Eheims filter, men allt handlar ju om din ekonomi helt enkelt och vad du är beredd på att lägga för pengar på det.

                  Kommentar

                  • fergu65
                    • April 2010
                    • 61

                    #10
                    Nice

                    Hej o lycka till med ditt första akvarium ..ett råd och de e enkelt lyssna på dom här inne dom vet verkligen hur ett akvarium ska skötas väldigt trevligt folk här och dom svarar ärligt o rakt vilket jag tycker är bra ..tråkigt med oseriösa fiskhandlare inte kul..så lycka till.

                    Kommentar

                    • Swebreaker
                      • November 2010
                      • 6

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tour
                      det finns ju många ytterfilter att välja på som är bra, om jag hade varit du så hade jag valt ett som var snäppet större än den rekommenderade storleken till ditt akvarium.

                      t ex: du har ett 200 litersakvarium, då köper du inte filtret som är avpassat för 200 L, utan det som är avpassat för 350L, detta för att du har mer filtermedia= större bakterieflora i filtret, vilket i sig leder till stabilare vattenvärden.

                      angående vilket märke du ska köpa, så tycker jag du ska kolla runt lite på forumet, Eheim är ju alltid ett utomordentligt bra filter, och kostar lite mer än t ex. Tetratecfilter, har hört många som haft problem med ljud från tetratec, likadant läckage, men det finns garanti om det skulle uppstå, själv kör jag på Tetratec och har aldrig haft problem med vare sig ljud eller läckage, och jag tycker det är ett riktigt prisvärt filter, det är ju billigare än Eheims filter, men allt handlar ju om din ekonomi helt enkelt och vad du är beredd på att lägga för pengar på det.
                      Ok ska kolla rundor i butikerna. Känns som om man kanske inte behöver köpa det dyraste men man vill ju inte vara dumsnål heller. Det handlar ju trots allt om att fiskarna/växterna ska trivas.

                      Ursprungligen postat av fergu65
                      Hej o lycka till med ditt första akvarium ..ett råd och de e enkelt lyssna på dom här inne dom vet verkligen hur ett akvarium ska skötas väldigt trevligt folk här och dom svarar ärligt o rakt vilket jag tycker är bra ..tråkigt med oseriösa fiskhandlare inte kul..så lycka till.
                      Japp, jag suger åt mig allt som en svamp Är mycket tacksam för all hjälp jag fått/får. Ett perfekt forum för nybörjare som mig!
                      /Mathias

                      Kommentar

                      • Tour
                        • February 2010
                        • 55

                        #12
                        Ursprungligen postat av Swebreaker
                        Ok ska kolla rundor i butikerna. Känns som om man kanske inte behöver köpa det dyraste men man vill ju inte vara dumsnål heller. Det handlar ju trots allt om att fiskarna/växterna ska trivas.
                        japp, kolla runt vad dom har i butikerna, kolla på nätet vad folk tycker, Eheim behöver ju inte vara otroligt dyrt, men det är nog de som har högst kvalitet, hade förut farsans gamla som var minst 20 år gammalt, funkade hur bra som helst, så det är ju en ordentlig investering!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...