hjälp,,min ena scalar mobbar..hur ser ja om de ä en hona el hane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernilla78
    • November 2010
    • 303

    hjälp,,min ena scalar mobbar..hur ser ja om de ä en hona el hane

    ja har en liten fråga angående scalarer..ja ä ny på ämnet fiskar och har ett litet dilemma i akvariet..va å köpte min 4 scalar och i början gick de bra men nu ger sig den minsta scalaren sig på den nya och han gömmer si å får inte ens äta stackarn..nu..tror att de ä en hona som letar en stark kille men hur ä ja säker på att de ä de å ingen ilsk mobbare...tack för svar
    corydoras ancistrus äppelsnäckor
    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
    310 L SA
    10 L nano räkkar med white pearl
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    hur stort är karet ?
    hur ser inredningen ut ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • pernilla78
      • November 2010
      • 303

      #3
      ca 110 liter och de finns rot,sten och höga plantor..min kompis tror de ä en hona som letar efter en kille men de ä ju så svårt att va säker då en aldri haft..de finns som ett litet rör typ som kommer ut från analen men de har dom andra inte..
      corydoras ancistrus äppelsnäckor
      segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
      310 L SA
      10 L nano räkkar med white pearl

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av pernilla78
        ca 110 liter och de finns rot,sten och höga plantor..min kompis tror de ä en hona som letar efter en kille men de ä ju så svårt att va säker då en aldri haft..de finns som ett litet rör typ som kommer ut från analen men de har dom andra inte..
        ta det på rätt sätt, men karet är på tok för litet för scalarer.

        jag skulle snarare tippa att det är en hane som trackar en annan hane.

        och det kommer förmodligen sluta med att en av dom blir söndertrasad.

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          det är väldigt svårt att se skillnad på scalarer innan dom har lagt rom.

          lite äldre hanar får ibland (inte alltid) en mer markerad panna än honor.

          rören som ploppar ut är på hanar smalare, och på honor tjockare, men det är oerhört svårt att se.

          dessutom så ploppar dom bara ut när dom är extremt ilskna, eller håller på med romläggning.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            På vuxna scalarer (och ibland på vissa halvvuxna, tidigt utvecklade individer) kan man gissa sig till könen, vuxna hanar är större, har längre fenor (förutsatt att det är fina exemplar utan förkrympta fenor), och ofta kraftigare panna. Att den nya blir attackerad kan bero på att de är av samma kön, två hanar eller två honor, eller helt enkelt att den som attackerar har bildat par med en av de andra. Att den är ny kan ju också bidra. För ett antal år se´n hade jag ett vuxet scalarepar, och ett gäng mindre, som jag tror var peruscalarer. Och en av dessa små jagade runt det mer än dubbelt så stora paret...
            Senast redigerad av Shepard; 03 November 2010, 12:18.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              peruscalarer. Och en av dessa små jagade runt det mer än dubbelt så stora paret...

              skönt att se att det är inte bara jag som råkat ut för ilskna peruaner.


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              Arbetssätt...