Gjorde jag fel...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pix
    • August 2010
    • 21

    Gjorde jag fel...?

    Hej.

    Köpte en kampfiskhanne och 3 honor i fredags. Mitt akvarium är på 80 liter och kampfiskarna simmade tillsammans med 8 sebrafiskar och 2 kuhliiålar . Det verkade gå fint men dagen efter var hannens fenor söndertrasade, så jag håvade upp honom och lät honom bo i ett "flytande yngelkar" i hopp om att han skulle kvickna till. Det gjorde han inte utan dog senare.

    Jag antar att det är honorna eller sebrorna som är skyldiga. Kuhliisarna har aldrig ens brytt sig om någon annan fisk.

    Kan inte kampfiskar gå ihop med sebrafiskar...? (Jag har aldrig upplevt sebror som särskilt aggressiva eller som fenbitare). Hade jag för få eller för många honor?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kan vara så att honorna gick loss på han. ett tips (som jag inte har en aning om om det funkar ) kan vara att köpa en hane först å låta han bli "hemma" i karet innan honorna kommer. nu har du ju redan köpt honor iof.

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #3
      Spontant skulle jag nog säga att det känns som om sebrafisk och kampfisk inte är nån höjdare ihop. Sebrafiskar är ju snabba små aktiva rackare som vill ha full fart i akvariet, och kampfisken med "glidare", vill ta det lite lungt, iaf som jag uppfattat dem. Kan va sebrafidkarna som vart taskiga..

      Kommentar

      Arbetssätt...