Behöver verkligen hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sofffan
    • October 2010
    • 7

    Behöver verkligen hjälp!

    Hej!

    Köpte i fredags ett akvarium, 30 L. Startade igång det, med pump och doppvärmare. Igår, söndag. Köpte jag fiskar, någon som städar från alger (kommer inte ihåg vad den heter), en kampfiskhane och två honor. samt lite växter. Gjorde som hon i affären sa, och la i lite blå vätska för balansen i akvariumet.

    Men nu till problemet! Alla fiskarna ligger gömda under en växt, hela tiden. Precis som att de sover? Särskilt hanen. Honorna simmar runt lite mer men ytterst lite. När de får mat kommer de dock upp till ytan ganska snart, men sen går de och "lägger sig" igen. Vad kan problemet vara? "Malen" dog nu förresten, han har varit pigg hela tiden fram tills nu för några minuter sen då :P

    Det här känns inte så bra, vill ju inte att mina små fiskar ska dö.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ojoj. du skulle inte köpt så många fiskar på en gång! stor risk för nitrit. vad har du värden på vattnet? o temp?

    läs den här tråden! en väldigt bra guide till nybörjare men massa viktig o nyttig information.

    det jag inte förstår är varför de flesta som börjar med akvarium köper så litet. ett litet kar är mycket svårare att sköta än ett större. tycker inte man ska gå under 100L som första kar.

    men tillbaka till ämnet. kolla vad du har för värden på vattent. nitrit, nitrat, ph o kh. o sen temp.

    fiskarna är ju väldigt nya i karet så det kan kanske ta ett par dagar för de att känna sig säkra i sin nya miljö.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      glömde länka till tråden


      välkommen hit förresten hoppas att vi ska kunna hjälpa dig här

      Kommentar

      • sofffan
        • October 2010
        • 7

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        glömde länka till tråden


        välkommen hit förresten hoppas att vi ska kunna hjälpa dig här
        tack. jo bor i en liten studentetta så tänkte väl mest att det inte skulle få plats med så mycket mer. tempen är 27 grader, hur mäter man det andra? Ska jag kanske byta lite av vattnet?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          helst med dropptest. finns att köpa i djuraffären.

          du ska byta 30% varje vecka. läst tråden jag länka till? mycket nyttig guide

          Kommentar

          • sofffan
            • October 2010
            • 7

            #6
            Okej, får cykla iväg och köpa det då. Jag läste faktiskt den tråden innan jag köpte akvariet. men förväntade mig verkligen inte att det skulle bli så här med fiskarna.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ne klart att man inte gör. men du skulle nog inte köpt så många på en gång. nu tror jag inte att det är nitrit än men det kan lätt komma om du inte håller koll på det. om typ nån vecka gissar jag.

              hur gjorde du när du la i fiskarna i karet? hällde du bara i eller koppade du i dom?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                du ska byta 30% varje vecka. läst tråden jag länka till? mycket nyttig guide
                Nja den första månaden bör man normalt sett inte byta vatten alls.
                Men det klart om man startar med för mycket fisk (som här har skett) så kanske det behövs - men det innebär också att det tar betydligt längre tid för akvariet att komma igång.

                Viktigt är att mata ytterst lite i början - dvs pyttelite en gång varannan dag den första månaden. Se också till att använda en bakteriekultur.

                2 startartiklar hittar du också här http://www.zoopet.com/index.php?opti...ry&category=12
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  tack kjell . helt rätt.

                  Kommentar

                  • sofffan
                    • October 2010
                    • 7

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    ne klart att man inte gör. men du skulle nog inte köpt så många på en gång. nu tror jag inte att det är nitrit än men det kan lätt komma om du inte håller koll på det. om typ nån vecka gissar jag.

                    hur gjorde du när du la i fiskarna i karet? hällde du bara i eller koppade du i dom?
                    Okej, så jag ska inte testa vattnet nu då? jag började med att lägga i påsarna med fiskarna i akvariet, typ 20 min, sen fyllde jag på med typ 1 dl i varje påse, med 15 min mellanrum, typ 3 gånger, sen håvade jag i fiskarna i mitt vatten. är det godkänt? =)

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      jojo. gör det! där kanske det finns svar på fiskarnas beteende.

                      ja godkänt

                      Kommentar

                      • sofffan
                        • October 2010
                        • 7

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Nja den första månaden bör man normalt sett inte byta vatten alls.
                        Men det klart om man startar med för mycket fisk (som här har skett) så kanske det behövs - men det innebär också att det tar betydligt längre tid för akvariet att komma igång.

                        Viktigt är att mata ytterst lite i början - dvs pyttelite en gång varannan dag den första månaden. Se också till att använda en bakteriekultur.

                        2 startartiklar hittar du också här http://www.zoopet.com/index.php?opti...ry&category=12
                        Okej, har läst båda. Men den här bakteriekulturen? är de något man köper på flaska? hällde ju in någon blå sörja i början, men det är väl inte för det?

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          ne det var nog typ aqua-safe eller s¨å. för att få bort tungmetaller etc. ja bakteriekultur köper du på flaska. typ Easy-life ellr happy-life.

                          Kommentar

                          • sofffan
                            • October 2010
                            • 7

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            ne det var nog typ aqua-safe eller s¨å. för att få bort tungmetaller etc. ja bakteriekultur köper du på flaska. typ Easy-life ellr happy-life.
                            Okej får la skriva upp det med på listan =) men eftersom hanen är den som mest ligger ner där i växten, kanske den känner sig hotad av honorna? Men kampfiskar kanske är av den lugnare typen?

                            Kommentar

                            • evs-N
                              • October 2010
                              • 4

                              #15
                              I ett ny startat akvarium kan de vara så att det helt enkelt inte finns några alger knappt, så att malen helt enkelt svälte.
                              Köp alg-tablett foder och ge i början

                              Kommentar

                              Arbetssätt...