Har ingen lust att bli "lurad" av djuraffären igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pix
    • August 2010
    • 21

    Har ingen lust att bli "lurad" av djuraffären igen!

    Hej.

    Jag startade upp mitt 80-liters för en månad sen och har nu;
    2 kuhliiålar,
    8 sebrafiskar
    3 äppelsnäckor.

    Det får ju plats med några fler firrar och jag skulle gärna vilja ha några som är lite större och färgglada. Eftersom jag inte är sådär jättebra på fiskar frågade jag i djuraffären, beskrev mitt akvarium och... fick scalarer eller slöjstjärtar till förslag. (De blir ju alldeles för stora, vilket jag påpekade och fick till svar att de växer efter akvariets storlek...)

    Frågade lite mer och fick ett nytt förslag; kampfisk ihop med dvärggurami/honungsgurami. Det tror jag inte kommer funka i min lilla burk... båda är ju rätt aggressiva.

    Men om jag nu skulle köra på någon av arterna, hur många kan jag ha då?
    Funderar på en kampfiskhane och 3 damer eller 2 par guramis (4 firrar totalt). Går de ihop med sebrorna?

    (Jag litar verkligen inte på råden från personalen i zooaffären).
  • KORSARKOFF
    • August 2010
    • 327

    #2
    En Betta-hane och ett par honor skulle väl fungera utmärkt.
    40L Yngel
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
    240L Sällskap
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      #3
      Vill du köra rent Asien-kar så håller jag med KOSARKOFF, annars skulle jag rekomendera ett par dvärgciklider

      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=144&SOK=1 Denna är en verklig färgklick om du får tag på den!
      Senast redigerad av Klotte; 18 October 2010, 12:45.
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • pix
        • August 2010
        • 21

        #4
        Planen var att det skulle vara ett Asienkar (med äppelsnäckorna som undantag) så jag kör nog på enbart "bettor".

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          bra jobbat pix. helt rätt att läsa på o inte blint lita på personalen. det är för övrigt en myt att fisken anpassar sig efter karet. möjligen att de inte blir lika stora men de mår inte bra av det. de behöver ju utrymmet för att må bra!

          Kommentar

          • pix
            • August 2010
            • 21

            #6
            Tack Jag har så att säga lärt mig av tidigare misstag.

            Fick hem någon slags ancistrus (ranunculus?) som blev enorm, trots att de i affären sa att den skulle trivas utmärkt i mitt kar. Den var bara någon centimeter när jag köpte den och i slutändan var det en himla tur att jag kunde skänka bort "Cthulhu" till en bekant med ett 250-liters...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av pix
              Fick hem någon slags ancistrus (ranunculus?) som blev enorm, trots att de i affären sa att den skulle trivas utmärkt i mitt kar. Den var bara någon centimeter när jag köpte den och i slutändan var det en himla tur att jag kunde skänka bort "Cthulhu" till en bekant med ett 250-liters...
              Var det verkligen A. ranunculus (den är rätt dyr) och till 95% så rör det sig om den vanliga ancistrusen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1 som säljs i affärer
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • pix
                • August 2010
                • 21

                #8
                Jag är inte säker, den var mycket mörkare än "den vanliga ancistrusen" och inte lika "biffig" som ranunculusen. Den var inte anmärkningsvärt dyr heller så det är möjligt att det var den vanliga varianten. Hur som helt så blev den så stor att den inte skulle må bra i mitt lilla kar.

                Kommentar

                Arbetssätt...