Vattenbyte & Slamhävert =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Vattenbyte & Slamhävert =)

    Tjenare
    Nu kommer dagens noobfråga =)

    Ska som sagt försöka mig på diskus i mitt nyinhandlade Juwel Vision 260L kar.
    Detta kommer innebära rejäla vattenbyten varje vecka.. behöver en smart lösning för att byta vattnet..

    Jag har 8 meter från akvariumet till diskhorn i köket och 15 meter från akvarium till badrummets brunn.
    Hur gör ni? Finns det nå tillbehör jag ska sikta in mig på för att göra detta så smidigt som möjligt.

    När man fyller i vattnet igen så såg jag på någon youtube video hur de fyller i vattnet genom ytterfiltret. Själv har jag ju innerfiler i Juwel Vision.. ska man fylla vattnet genom det?

    Slamhävert för att ta upp lite skit på botten och hålla vattenkvaliteten för diskusarna.. men vad ska man använda? Hittar ingen som är djup nog så man slipper ha i armen i karet.

    Har full förståelse för att dessa kanske är dumma frågor, men friskt vågat hälften vunnet =D
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    #2
    När vi byter använder vi trädgårdsslang enligt följande:

    1. Skruva fast en gardena-anslutning på t.e.x duschen
    2. Stoppa ner slangen under ytan i akvariet (vi använder tving för att veta att den ligger kvar men det är inget måste)
    3. Skruva på vattnet och låt det fylla på akvariet tills det slutar komma luftbubblor.
    4. Låt slangen vara kvar under ytan men skruva bort den från dushen och lägg den i golvbrunnen, vattnet rinner nu ur med självfall.
    5. Temperera vattnet och skruva sedan dit slangen på dushen igen, fyll akvariet

    Observera att du bör kolla att slangen du använder antingen är ordentligt begangnad eller att den EJ är antimögelbehandlad. Om du bor i ett äldre hus med kopparrör kan det också vara läge att vara försiktig så du inte får koppar i vattnet då fiskarna inte alls gillar det.

    Vad gäller slamhäverten brukar jag bita i det sura äpplet och stoppa ner armen, känns enklast så.

    Lycka till!
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

    Kommentar

    • Ralleballe
      • May 2010
      • 80

      #3
      Jag kör också med lång slang, antingen ut i rabatten eller i avloppet. Men är slangen tom så går det bra att stoppa ena änden i vattnet och suga i den andra så kommer resten lösa sig själv. Har man däremot vatten i slangen (kanske byter i flera kar samtidigt) så kan det fastna luft i slangen som är svårt att suga ut. Då kan man fylla den med luft eller vatten och suga på nytt. Kallsupar är inte farligt, dina fiskar lever ju så det är inte giftigt vatten.

      Kommentar

      • Bass
        • October 2010
        • 379

        #4
        Hej och tack! Börjar älska detta forum =)

        Ok, tyvärr bor jag i lägenhet.. har ingen gammal vattenslang så jag får köpa en ny. Ska försöka kolla upp så jag får en som inte är behandlad mot mögel.

        Temperera vattnet.. tänkt.. hade jag helt missat!
        Mina diskusar kommer ju vara i 29-30 grader förstår jag.
        Då lär jag behöva en extra värmare och någon behållare som kan hålla 60 liter ungefär. Fylla det och väma det till rätt temp och sedan fylla akvariumet.
        Är det så ni menar att ni gör?

        Kommentar

        • Danne och Anzo
          • May 2007
          • 509

          #5
          Njae, ska man vara väldigt seriös så bör man tappa upp vattnet på hink först etc men för att vara ärlig så mäter vi bara tempen på vårt vatten och kör det rakt ner i karet från kranen och det har fungerat alldeles utmärkt.
          600 Liters Malawi
          129 Liter Saltvatten

          Kommentar

          • Ralleballe
            • May 2010
            • 80

            #6
            Japp, fingertoppskänsla. När kranvattnet känns lika varmt som akvarievattnet så går det bra.

            Kommentar

            • Bass
              • October 2010
              • 379

              #7
              Phuuu... kändes jobbigt där ett tag =)
              Såg denna som är 8 meter, räcker ju till köket http://www.akvarieshopen.com/jbl-aqua-inout-p-100.html
              Lite dyr kanske men fungerar det så.. =D

              Kommentar

              • Ralleballe
                • May 2010
                • 80

                #8
                Annars kan gravitationen flytta vattnet och då behöver du bara 15m av denna: http://www.akvarieshopen.com/plastslang-912-p-648.html

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  jag byter med slang jag med men håler inte på o skruva fast den på kranen först o grejjan

                  ner med slngen i karet o klämmer fast den med en klämma. sen in i badrummet o suger till i slangen. så rinner vattnet ut. sen är det bara kopplade på kranen o fylla upp.

                  jag skulle inte bytt med varmvatten. det finns diskutioner om att man lätt kan få med sig kopparutfällningar i vattnet då. precis som mamma säger så ska man ju inte dricka varmt vatten från kranen. så fyll upp med kallt vatten. det simmulerar även regnväder för fiskarna o kan trigga lek.

                  en slämhävert kan du ju sätta på på slangen om du vill.

                  för övrigt bor jag med i lgh o köpte bara en trädgårdsslang o gardena kopplingar

                  Kommentar

                  • Bass
                    • October 2010
                    • 379

                    #10
                    Tjenare, tack för alla svar haha
                    Känner mig helblåst, men lär mig!

                    Kommer köpa 15 meter slang, känns bättre att tömma i badrummet än inne i köket =P

                    Men då är det ett absolut måste att jag har en pålitlig klämma av nåt slag för slangen i akvariumet.
                    Jobbigt om man står 15 meter bort och slår på vattnet för fyllning och så sticker slangen iväg vid karet!

                    Sen är det väl smart att slamsuga vid vattenbyte när man ändå håller på. Men om man nu klipper av en petflaska, hur gör man det säkert för Kardinal Tetrorna så de inte åker med på en oväntad resa.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bass
                      Tjenare, tack för alla svar haha
                      Känner mig helblåst, men lär mig!

                      Kommer köpa 15 meter slang, känns bättre att tömma i badrummet än inne i köket =P

                      Men då är det ett absolut måste att jag har en pålitlig klämma av nåt slag för slangen i akvariumet.
                      Jobbigt om man står 15 meter bort och slår på vattnet för fyllning och så sticker slangen iväg vid karet!

                      Sen är det väl smart att slamsuga vid vattenbyte när man ändå håller på. Men om man nu klipper av en petflaska, hur gör man det säkert för Kardinal Tetrorna så de inte åker med på en oväntad resa.
                      sån här klämmor änvender jag till mina kar. funkar utmärkt


                      tja det går med peflaska men det kan vara svårt att få det tätt bara. du behöver inte vara orolig för fiskarna. jag har inget i vägen när jag byter vatten o ingen av mina fiskar har åkt med.

                      för övrigt slamsuger jag aldrig. behövs inte. har bra städpatruller av malar o snäckor o bra filtrering så jag har aldrig gjort det , o mina bottnar är rena

                      Kommentar

                      • zoomi
                        • August 2004
                        • 829

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        jag byter med slang jag med men håler inte på o skruva fast den på kranen först o grejjan

                        ner med slngen i karet o klämmer fast den med en klämma. sen in i badrummet o suger till i slangen. så rinner vattnet ut. sen är det bara kopplade på kranen o fylla upp.

                        jag skulle inte bytt med varmvatten. det finns diskutioner om att man lätt kan få med sig kopparutfällningar i vattnet då. precis som mamma säger så ska man ju inte dricka varmt vatten från kranen. så fyll upp med kallt vatten. det simmulerar även regnväder för fiskarna o kan trigga lek.

                        en slämhävert kan du ju sätta på på slangen om du vill.

                        för övrigt bor jag med i lgh o köpte bara en trädgårdsslang o gardena kopplingar


                        Jag bara undrar hur kallt vatten du tar? Har du det på kranens kallaste eller bara någorlunda kallt?
                        Samt om man bytar 10-20% av vattnet kommer väll temperaturen sjunka rätt kraftfullt vilket kan bidra till att fiskarna får olika sjukdomar?

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          har det på mer eller mindre det kallaste. tempen droppar inte mer än nån grad eller två vilket inte är nån fara. det simulerar oxå hur det skulel vara om det regnade i den verkligen miljön de lever i vilket i sin tur kan trigga lek hos fiskarna.

                          Kommentar

                          • tulle89
                            • March 2006
                            • 1183

                            #14
                            Jag tycker det är viktigt att poängtera vad som är kallt, eller vad som är ljummet osv. Jag försöker hålla mitt på 18 grader när jag byter vatten. Det blir kallare = trigg för lek. Men inte för kallt så fiskarna blir stressade och nerkylda.

                            Anledningen till jag skriver detta är att kallt är i den ena betraktarens ögon 15 grader medan det är 2 grader i andras. Och vi vill ju inte råka ut för samma katastrof som hände akvariebutiken i danmark
                            Med Vänliga Hälsningar Tulle

                            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              god poäng. min temp droppar som sagt ett par grader. nu har man ju lärt sig hur långt man vrider vredet på dushen för att det ska funka. jag kör med ett halvt varv åt kallt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...