Vattnet blir grumligt hela tiden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrsken
    • September 2010
    • 13

    Vattnet blir grumligt hela tiden

    För ca en månad sen så startade jag upp mitt 100 liters akvarium. För närvarande så bor det 6 platys och några snäckor i det. Vattenkvalitén har hela tiden varit god, jag har kontinuerligt mätt kvalitén och har aldrig fått något utslag på nitrittestet. Ph-halten har stigit en aning från 8,0 till 9 men är stabil nu. Tempen ligger runt 26-27 grader.

    Efter någon vecka så upptäckte jag förekomst av alger så jag bytte 20 liter vatten och problemet försvann. Byte även 20 liter en vecka senare.

    Men så för en vecka sen så upptäckte jag att vattnet har blivit kraftigt grumligt, så jag byter totalt 60 liter vatten under 3 dagar, varje gång så tillsätter jag vattenberedningsmedel. Vattnet är nu dock återigen grönt (se bild) och jag vågar inte byta för mycket på för kort tid heller. Fiskarna verkar dock må bra, dom matas var tredje dag relativt sparsamt.

    Så vad kan vara fel och vad kan man göra åt det? Känns hopplöst att bara byta vatten för att upptäcka att problemet återkommer hela tiden.

    Bild från igångsättningen för en månad sen:


    Bild på hur det ser ut nu:
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hur sköter du karet annars? 30% vattenbyte varje vecka?

    det du har fått är infusorier. ett UV-filter är att rekomendera

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      En off topic fråga? måtten på ditt kar hur är dom?

      längd bred höjd?

      Kommentar

      • Norrsken
        • September 2010
        • 13

        #4
        Tack för svaren! Visst var det infusorier, en snabb sökning på forumet gjorde att jag beslutade mig för att täcka över och mörklägga karet totalt i tre dagar och efteråt var det mycket bättre även om viss grumlighet återstod. Men så efter några dagar med lite mer återhållsam belysning så är det nu i det närmaste helt klart igen.

        Jag brukar byta 20% i veckan men har legat lite lågt i början av inkörningsperioden. Och tack vare att att jag läste att man kan ge infusorierna mera näring vid ett vattenbyte så har jag dragit mig lite för det nu efter jag fick ordning på det men ska nog göra ett ordinärt 20% byte igen till helgen.

        Angående frågan på måtten på mitt kar så är det 105 cm brett, 50 cm djupt och 50 cm högt.

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Med de måtten är det inte ett 100 l, utan egentligen 262, 5 l
          Här kan man lätt få ut volymen.

          Kommentar

          • Norrsken
            • September 2010
            • 13

            #6
            Tack för klargörandet och länken som för övrigt var riktigt användbar.

            Infusiorierna är helt bort nu, vattnet är klart och jag ska nu återuppta vattenbyte varje vecka.

            Kommentar

            Arbetssätt...