Behöver lite hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Behöver lite hjälp.

    Tja!
    Skulle egentligen startat en räkvas, men ramlade över en räkkub på 30 liter där man fick pump o hela köret. Nu undrar jag ett par saker om hur jag ska göra när jag startar upp det eftersom det är så litet.
    *Hur länge bör det gå igång innan jag har i inkörningsfisk?
    *Bör jag ha i nitrivec eller något annat som är bra för bakteriefloran?
    * Kan jag stoppa i lite löv med en gång eller ska jag vänta tills det är igång?
    * Hur ofta bör jag byta vatten?
    *tips på inkörningsfisk?
    * Finns det nån bra snäcka som inte blir så stor och inte förökar sig som kaniner? (kannibalsnäcka, hur är det med dom?)
    Ska ha ett gäng räkor, nån snäcka och vill gärna ha lite fisk i också. Nåt bra tips på fisk som passar i 30 liter? Endlers? Eller ska man köra på nån microrasbora?
    Inredning blir svart grus 1-2 mm, lite trollhassel, en sten + några höstlöv.
    * tips på någon bra typ av växt som skulle passa?
    Tack på förhand! Mvh Jimmy
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har dragit igång några sådana här den senaste tiden, och jag kan svara på dina frågor hur jag gjorde och mina ev. tankar om detta.
    *Hur länge bör det gå igång innan jag har i inkörningsfisk? De kan du ha i med en gång, så fort vattnet är lagom temperatur på samt inte så grumligt.
    *Bör jag ha i nitrivec eller något annat som är bra för bakteriefloran?Det är inte fel att köra med det den första tiden.
    * Kan jag stoppa i lite löv med en gång eller ska jag vänta tills det är igång? Vänta till karet stabiliserat sig, ca en månad.
    * Hur ofta bör jag byta vatten? Jag gör lite mindre vattenbyte två ggr/vecka, men det är för att jag har räkor. Ska du ha lite inkörningsfisk i nu i början räcker det att byta 10% var vecka nu i början.
    *tips på inkörningsfisk? Guppy är ganska smidiga till detta. Antingen Endlers eller vanliga som du kanske kan flytta och ge ett större utrymme när karet är inkört.
    * Finns det nån bra snäcka som inte blir så stor och inte förökar sig som kaniner? (kannibalsnäcka, hur är det med dom?) De förökar sig med, men inte lika fort som andra sorter såsom Physa, Malayer och Posthorn.
    Ska ha ett gäng räkor, nån snäcka och vill gärna ha lite fisk i också. Nåt bra tips på fisk som passar i 30 liter? Endlers? Eller ska man köra på nån microrasbora? Det är en smaksak och vad för fisk du kan få tag på.
    Inredning blir svart grus 1-2 mm, lite trollhassel, en sten + några höstlöv.
    * tips på någon bra typ av växt som skulle passa? Alltid trevligt med mossa, dessa går att fixa till så de växer på rötter osv som kan vara riktigt snyggt.
    Här kan du läsa lite om du vill: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142308
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Tack för bra svar!
      Tror du/ni att endlers skulle käka räkorna?
      Hur många snäckor ska man ha tillsammans? Räcker 1 el 2? Hur stor blir kannibalsnäckan och är den en bra städare?

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Är det mycket svårare med ett sånt här litet akvarium? Vad annars bör jag tänka på för att det ska gå så bra som möjligt?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Du behöver minst en av varje kön av A.helena, de lägger fyrkantiga vita ägg sedan som sätts på inredningen och sedan kläcks efter några veckor. Det blir snart ganska många, men fördelen med dessa snäckor är att de är eftertraktade och inte så svåra att bli av med.

          Visst finns det risk att Endlers käkar räklingar, men planterar du tätt så kommer det säkert ändå att bli ett överskott på räkor till slut om du väljer en lite lättare sort.

          Svårare, visst är det lite trixigare att få/ha balans i ett litet kar men med bra filtrering, sköta vattenkvalitén, glada växter och inte ha överbefolkat så brukar det inte bli några större utropstecken...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Duger filter och lampor som följer med såna där paket. Mitt är ett aquael.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              De brukar funka alldeles utmärkt, men är det ett innerfilter brukar man få räksäkra dessa så inte småräkor kryper in i pumpen och blir räkmix.
              En nylonstrumpa som du drar över hela filtret brukar räcka gott...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Hehe får fixa en strumpa då.
                Använder du dom svarta tassarna på kuberna? Tänkte så det inte blir punktbelastning.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Nej, jag har en Aquapad under mina kar. Det är som ett tunnt liggunderlag som hela karet står på och följde med karet när jag köpte det.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...