Scalarer jagar sin egen spegelbild.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anderssontom
    • January 2009
    • 54

    Scalarer jagar sin egen spegelbild.

    Hej

    Jag har ett par scalarer som lagt rom flertalet gånger i mitt sällskapskar så jag stoppade dem i en egen balja med enbart bottensubstrat i för att se om de kan lyckas med en lek. Problemet jag har är att de bara jagar och anfaller sin egen spegelbild hela tiden, kommer de sluta med detta eller måste jag göra något?

    // Tom
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Ursprungligen postat av anderssontom
    Hej

    Jag har ett par scalarer som lagt rom flertalet gånger i mitt sällskapskar så jag stoppade dem i en egen balja med enbart bottensubstrat i för att se om de kan lyckas med en lek. Problemet jag har är att de bara jagar och anfaller sin egen spegelbild hela tiden, kommer de sluta med detta eller måste jag göra något?

    // Tom
    akvariet är för litet

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av robidobban
      akvariet är för litet
      Hur stort är det då?

      Nej, om du inte har en spegel i karet så finns det ingenstans som de kan ha en spegelbild, de ser ut genom rutan likväl som du ser in i karet. Är det sidorutan du menar, är det bara du som ser utifrån som spegelbilden kommer fram.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Att fiskar drar upp, ner, fram och tillbaka över rutorna (är det detta du menar?) är ganska vanligt då fisken är ny i akvariet, den har inte riktigt hittat sin plats i miljön ännu. Att beteendet blir så har många orsaker - det kan vara för litet kar, eller fisken känner sig otrygg och vill därifrån o.s.v.

        Om dy flyttat dina scalarer från en miljö där de trivts och haft goda möjligheter för lek - och kanske haft fiskar dom har kunnat jaga undan från reviret (detta förstärker hos många fiskar leklust/lekbeteende) - med andra ord en bra plats för dina scalarer - och sedan sätter dom i ett kar som kanske inte alls liknar det första, så kan resultatet bli som du beskriver. Det är däremot inget som säger att det inte kan fungera efter ett tag, men låt dom bara vara i nuläget, och stressa dom inte med en massa åtgärder. Det finns liksom inget drastiskt du kan göra för att få dom att låta bli att dra vid rutorna.
        Lycka till med dina scalarer!
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 October 2010, 08:40.

        Kommentar

        • anderssontom
          • January 2009
          • 54

          #5
          Hej

          Tack för alla svar. Anledningen till att jag tror att de ser sig själva är att de tittar mot rutan, backar lite och rycker så som de gör när de ska jaga bort en annan fisk och sedan tar sats mot rutan. Jag kan ju se mig själv i ett fönster med om det är ljust i rummet och mörkt ute, antar att det blir samma i ett akvarium. Släcker jag i akvariumet så slutar de med detta.

          Men jag ska ge dem lite tid. Akvariet är nog i minsta laget för dem med, det är på 110 liter men de är inte så stora, kroppen är ca 7-8 cm lång.

          // Tom

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            [QUOTE=ansjo;1455810]Hur stort är det då?QUOTE]

            jag vet inte hur stort det är men när fiskar simmar in i rutan brukar det betyda att akvariet är för litet.

            Kommentar

            • anderssontom
              • January 2009
              • 54

              #7
              Tack för alla svar. Stoppade i en rot och nån växt och nu håller de på och lägger rom så det verkar gå bra.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                skönt det

                Kommentar

                • pernilla78
                  • November 2010
                  • 303

                  #9
                  ja har en liten fråga angående scalarer..ja ä ny på ämnet fiskar och har ett litet dilemma i akvariet..va å köpte min 4 scalar och i början gick de bra men nu ger sig den minsta scalaren sig på den nya och han gömmer si å får inte ens äta stackarn..nu..tror att de ä en hona som letar en stark kille men hur ä ja säker på att de ä de å ingen ilsk mobbare...tack för svar
                  corydoras ancistrus äppelsnäckor
                  segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                  310 L SA
                  10 L nano räkkar med white pearl

                  Kommentar

                  Arbetssätt...