Vad kom först? Akvariet eller fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Vad kom först? Akvariet eller fisken?

    Först vill jag säga att jag är något av en nybörjare, så det här är endast mina personliga reflektioner. Jag har kikat runt en hel del på forumet och väldigt många frågor handlar om: kan jag köpa fler fiskar till mitt akvarium? Går det att ha silverhajar i ett 100 liters akvarium? Osv osv

    På många av frågorna går det att svara ja, men för mig handlar det inte endast om att få fiskar och växter att överleva (många fiskar är bra på att anpassa sig, speciellt när de tvingas till det). Det är snarare ett stort ansvar man tar på sig att ge dem en så bra miljö som möjligt. En miljö där man får se fiskarna färga ut och uppträda så snarlikt deras ursprungliga miljö som möjligt.

    Jag tycker många nybörjare börjar i fel ände. Man börjar med att köpa ett akvariepaket (akvarium, filter, belysning m.m.) och fyller sedan vartefter på med roliga/färgranna/coola/ häftiga fiskar. I köpruset glömmer man sedan bland annat bort att ta hänsyn till:
    · Om fiskarna verkligen passar i det akvarium man just har köpt (är det tilräckligt stort: volym, längd och bredd)
    · Att stimfiskar trivs bäst i just stim
    · Att de olika fiskarterna har olika krav på omgivningen (ph-värde, temp. m.m. m.m.)
    · Att olika fisktyper inte kan kombineras hur som helst (stora äter exempelvis små)

    Så innan ni köper ert första akvarium börja med att ställa frågan, vilka fiskar/växter vill jag ha?
    En av de roligaste bitarna med att skaffa ett akvarium är att leta bland fiskbeskrivningarna på Zoopet och planera sitt kommande akvarium, det tycker åtminstone jag. Först när det är klart, bör man tänka på vilket akvarium, filter och belysning m.m m.m som är lämplig.