Vad kom först? Akvariet eller fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Vad kom först? Akvariet eller fisken?

    Först vill jag säga att jag är något av en nybörjare, så det här är endast mina personliga reflektioner. Jag har kikat runt en hel del på forumet och väldigt många frågor handlar om: kan jag köpa fler fiskar till mitt akvarium? Går det att ha silverhajar i ett 100 liters akvarium? Osv osv

    På många av frågorna går det att svara ja, men för mig handlar det inte endast om att få fiskar och växter att överleva (många fiskar är bra på att anpassa sig, speciellt när de tvingas till det). Det är snarare ett stort ansvar man tar på sig att ge dem en så bra miljö som möjligt. En miljö där man får se fiskarna färga ut och uppträda så snarlikt deras ursprungliga miljö som möjligt.

    Jag tycker många nybörjare börjar i fel ände. Man börjar med att köpa ett akvariepaket (akvarium, filter, belysning m.m.) och fyller sedan vartefter på med roliga/färgranna/coola/ häftiga fiskar. I köpruset glömmer man sedan bland annat bort att ta hänsyn till:
    · Om fiskarna verkligen passar i det akvarium man just har köpt (är det tilräckligt stort: volym, längd och bredd)
    · Att stimfiskar trivs bäst i just stim
    · Att de olika fiskarterna har olika krav på omgivningen (ph-värde, temp. m.m. m.m.)
    · Att olika fisktyper inte kan kombineras hur som helst (stora äter exempelvis små)

    Så innan ni köper ert första akvarium börja med att ställa frågan, vilka fiskar/växter vill jag ha?
    En av de roligaste bitarna med att skaffa ett akvarium är att leta bland fiskbeskrivningarna på Zoopet och planera sitt kommande akvarium, det tycker åtminstone jag. Först när det är klart, bör man tänka på vilket akvarium, filter och belysning m.m m.m som är lämplig.
    Mer erfarna akvarister har säkert mycket mer att tillägga i ämnet, och kommer förhoppningsvis att bidra med sina kunskaper i den här tråden. Det är som sagt endast en reflektion från min sida.
    //Stefan Lindgren
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Håller helt med. Tycker det är så synd, både för fiskarna och de nya akvaristerna då mångas första inlägg här lyder "Startade just upp ett akvarium och nu har alla fiskar börjat dö. Varför?"
    Borde ju vara mycket trevligare för akvaristerna om de lyckas redan från början, samtidigt som en hel del oskyldiga fiskar slipper dö.
    Nu ska jag inte säga att jag var mycket bättre själv när jag började med akvaristik, men jag hade väl nybörjartur och har faktist aldrig fått någon nitritförgiftning eller liknande.
    Men det är ju det här berömda tålamodet som verkligen borde finnas till salu kilovis! DET om något borde ingå i sådana där "nybörjar paket".

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      håller med dig steff. du har huvvet på skafft.

      helt rätt att man ska titta på fisk först om man är nybörjare o sen köpa kar o gärna större än vad man tycker behövs.

      men man kan ju vända på det med. m,an kan ju vara lite mer erfaren o köpa ett litet/stort o SEN ge sig ikasst med att hitta fisk o miljö som passar till storleken

      men det är nog lite mer för erfarna

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        The bottomline here är i alla fall att läsa på och anpassa antingen fisken enligt karet, eller karet enligt fisken

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          yes it is. o skynda långsamt. asså folk läser på o tänker efter o anpassar sig när de ska köpa katt eller hamster men med fiskar tror visst fol att det bara är att hälla i i en glasburk o sen är det tiptop. det är ju miiinst lika myclet förberedelse o pluggande o anpassande om man ska ha akvarium

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Tror att det är mycket det att fiskar inte riktigt anses vara ett "husdjur", jag menar, katter och hundar kelar du ju med, tar ut på promenader och liknande, men fiskar är ju "bara" fiskar.
            Ganska mycket folk tror att det inte är något arbete med akvarier och skaffar kanske fiskar istället för just hundar "som ju kräver både tid och skötsel" Fiskarna är ju bara att, just som du säger hannesc, hälla i en burk och mata på.

            Kommentar

            • Dublin
              • September 2010
              • 58

              #7
              Jag kan irritera mig på den dåliga kompetensen i många djuraffärer. Det är väl inget fel att sälja akvariepaket med filter och belysning anpassat till akvariets storlek. Men när man sen föreslår fiskar som inte alls passar ihop eller behover mer plats - eller t.o.m. skickar med fiskar hem samma dag som akvariet köptes då tycker jag att man är helt ute och cyklar. Dessutom är det ju väldigt svårt för nybörjaren att förstå att man köper nåt som bara kan gå fel.

              Jag saknar t.ex. nybörjarpaket som är kompletta - dvs akvarium + belysning + filter + inredning + tydliga skötselanvisningar som hämtas dag 1, växter som hämtas några dagar senare, några få fiskar som hämtas efter 1 vecka och efter analyserat vattenprov. Sedan får det gärna följa med förslag på hur man kan utveckla akvariet med förslag på fiskar (som passar ihop och i storleken på akvarium)...
              Ett sånt paket skulle ju lätt kunna finnas i några olika "smaker" - t.ex. sällskapsakvariet: 80l med guppy, neonisar och några malar, osv

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av Dublin
                Jag kan irritera mig på den dåliga kompetensen i många djuraffärer. Det är väl inget fel att sälja akvariepaket med filter och belysning anpassat till akvariets storlek. Men när man sen föreslår fiskar som inte alls passar ihop eller behover mer plats - eller t.o.m. skickar med fiskar hem samma dag som akvariet köptes då tycker jag att man är helt ute och cyklar. Dessutom är det ju väldigt svårt för nybörjaren att förstå att man köper nåt som bara kan gå fel.

                Jag saknar t.ex. nybörjarpaket som är kompletta - dvs akvarium + belysning + filter + inredning + tydliga skötselanvisningar som hämtas dag 1, växter som hämtas några dagar senare, några få fiskar som hämtas efter 1 vecka och efter analyserat vattenprov. Sedan får det gärna följa med förslag på hur man kan utveckla akvariet med förslag på fiskar (som passar ihop och i storleken på akvarium)...
                Ett sånt paket skulle ju lätt kunna finnas i några olika "smaker" - t.ex. sällskapsakvariet: 80l med guppy, neonisar och några malar, osv
                håller med om att kompetensen ibland är bristande men oftast är det mer plånboken som talar. Djuraffären tjänar ju pengar på att sälja saker o fisk så de säger att det funkar när det inte gör det. o de vet de ibland om.

                sen tycker jag du har lite fel i din nybörjarpakets-ide. växter o fisk ska du stoppa i samma dag som du sätter igång karet. ideen om att man ska vänta en vecka med att introducera fisk är felaktig då det inte händer nått i karet udner den tiden. de nyttiga bakterierna bildas bara om det finns någon som skitar ner. så ett par pilotfiskar från första dagen o efter en månad kan man introducera fler.

                en annars en bra ide måste jag säga. liksom konsulthjälp som följer med när man köper ett startpaket.

                Kommentar

                • Dublin
                  • September 2010
                  • 58

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  sen tycker jag du har lite fel i din nybörjarpakets-ide. växter o fisk ska du stoppa i samma dag som du sätter igång karet. ideen om att man ska vänta en vecka med att introducera fisk är felaktig då det inte händer nått i karet udner den tiden. de nyttiga bakterierna bildas bara om det finns någon som skitar ner. så ett par pilotfiskar från första dagen o efter en månad kan man introducera fler.
                  Nja, skulle jag vilja säga. Visst är det rätt i sak. Men en nybörjare har nog tillräckligt att stå i med att få akvariet på plats, fylla det, se till att ha rätt temperatur, mm. Tänk på de stackars fiskarna ifall akvariet läcker, eller om man tänkt fel med placeringen, eller bänken visade sig vara för klen, eller... Därför tycker jag inte man ska få med sig fiskar hem samma dag som akvariet.

                  Ursprungligen postat av hannesc
                  en annars en bra ide måste jag säga. liksom konsulthjälp som följer med när man köper ett startpaket.
                  Tack!!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dublin
                    Nja, skulle jag vilja säga. Visst är det rätt i sak. Men en nybörjare har nog tillräckligt att stå i med att få akvariet på plats, fylla det, se till att ha rätt temperatur, mm. Tänk på de stackars fiskarna ifall akvariet läcker, eller om man tänkt fel med placeringen, eller bänken visade sig vara för klen, eller... Därför tycker jag inte man ska få med sig fiskar hem samma dag som akvariet.
                    a fast då är vi tillbaka på ruta 1 igen. som jag sa innan så läser folk på o förbereder sig innan de skaffar hund tex. det måste man göra med akvarium med. har man inte förberett en bänk eller vart man ska ha karet så ska man inte köpa ett kar. det kan ju inte ligga hos affären att man håller fiskar 1 vecka till bara för att folk ska hem o kolla om bänken funkar. det kostar ju pengar för affären att ha fisken, även om den må vara betald.
                    o läckande kar finns det ju garantier för. det ska ju inte hända bara, o det händer inte särskillt ofta.

                    finns ju inte tex nybörjarpaket när man köper hund med mat, bur,korg,koppel o sen en vecka senare 1 hund.

                    men fortfarande gillar jag själva ideen med att om man köper ett nybörjarpaket så ingår nån månads konsulthjälp för att få karet i balans o tips på fisk,inredning o utveckling av karet. inte fel alls.

                    men det åligger fasen kunden att vara förberedd hemma för ett akvarium.

                    Tack!!
                    vassego

                    Kommentar

                    • vitter
                      • August 2010
                      • 219

                      #11
                      I egenskap av alldeles nybliven akvarist själv, så kan jag bara hålla med. Jag har inte ens haft igång mitt kar en månad än, men jag tror och hoppas att jag har klarat mig undan de värsta misstagen på vägen.

                      Jag tror att det främst beror på att jag tog god tid på mig att fundera igenom saker och ting innan. Jag tjatade nog om akvarier i ett halvår innan det faktiskt blev av att köpa ett, och på den tiden hann jag läsa massor om det praktiska och framför allt om de djur jag ville ha. När jag väl gick och köpte ett kar så var det utifrån vad som skulle passa hemma, och vad som skulle passa de blivande invånarna. Med sambons hjälp och stöd så blev det ett riktigt ambitiöst nybörjarkar, med 3d-bakgrund och hela baletten - han övertygade mig om att det var lika bra att satsa nu, och inte underskatta den mänskliga latheten och osannolikheten i att man skulle ta tag i att sätta i något sådant i efterhand. Helt sant, och det är ju ett helt annat akvarium med den här bakgrunden.

                      Nu verkar det hyfsat stabilt i karet. Vattnet verkar ok, och jag har klarat mig från alltför hemsk alginvasion. Grodorna som bor där mår som kungar, och jag kan verkligen inte förstå folk som har sina stora klogrodor i petboxes, helt utan inredning. Mina ÄLSKAR att gömma sig i grottor, slappa på växter, simma runt som supermän i karet och härja. Hur man kan ha dem i en kal plastlåda fattar jag inte...

                      Jag tror nog att man inte ser djuren som "riktiga" i många fall. Man pressar ner sin guldfisk i skålen, tycker det är fint och bra och är nöjd sen...

                      Här kan man för övrigt se lite av utvecklingen för mitt akvarium. http://bilddagboken.se/p/dayview.htm...1&id=474211722

                      Kommentar

                      Arbetssätt...