Egentligen inte mitt första, men det var ju ett tag sedan ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Egentligen inte mitt första, men det var ju ett tag sedan ;)

    Vissa här på forumet kanske känner igen mitt namn någonstans långt bak i minnet. Well, vad skall man säga. Jag är tillbaka efter ca 2 år!

    Grejen är nu den att jag tänkte starta upp mitt 18-liters kar igen som då har stått tomt och torrt (inne i lägenheten) i ca 1,5-2 år.

    Hur stor är risken att silicon och grejer är paj nu så att det läcker? Några tips?

    Är en liten fin Cocoon 2 som jag har
    Räkbiten


  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    silikonet är ingen risk att det är kasst. men test-fyll det ändå. ska man alltid göra om ett kar stått tomt ett tag.
    mitt 170L är säkert 25 år gammalt. 10 år stod det tomt i ett garage. o jag testfyldde inte. det har vart tätt hela tiden. men jag råder ändå att testfylla ;I)

    lyckats övertyga maken? :P

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Mitt första kar var ett 160 liters som hade stått tomt i ca 30 år hemma hos farmor... hon hade haft plastväxter i det och julkrubban vid jul (när hon passerade 75 lät hon julkrubban stå kvar året om ) och det läckte inte heller. Det tänkte jag inte ens på att testfylla innan jag körde igång. Men efter det har man ju hört rysliga historier!

      Övertyga honom har jag nog inte lyckats med, jag tog kommandot helt enkelt; "jag skall skaffa räkor, vart kan jag placera karet?"

      Kommer förmodligen ha det på mitt skrivbord... då kan jag slänga blickar på det när jag sitter vid datorn, vilket jag gör ofta! ^^
      Räkbiten


      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Ursprungligen postat av Annaica
        Vissa här på forumet kanske känner igen mitt namn någonstans långt bak i minnet. Well, vad skall man säga. Jag är tillbaka efter ca 2 år!

        Grejen är nu den att jag tänkte starta upp mitt 18-liters kar igen som då har stått tomt och torrt (inne i lägenheten) i ca 1,5-2 år.

        Hur stor är risken att silicon och grejer är paj nu så att det läcker? Några tips?

        Är en liten fin Cocoon 2 som jag har
        Lite lustig fråga eftersom cocoon är helgjutet och därmed inga siliconfogar
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          a det är spännande åheim :P

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Lite lustig fråga eftersom cocoon är helgjutet och därmed inga siliconfogar
            Jo, det står ju det i beskrivningen men vad jag kan se (och känna med fingrarna) så är baksidan och bottenplattan egna delar. Fronten och sidorna är helgutna, där är hörnen rundade
            Räkbiten


            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Något tips på snyggt grus att ha i karet? vill ha något som är väldigt smått...
              Räkbiten


              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Annaica
                Något tips på snyggt grus att ha i karet? vill ha något som är väldigt smått...

                den där färgade svarta grusen som krängs på akvariebutiker kanske.

                najs med svart / riktigt mörk botten till färgglada räkor.



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

                  #9
                  Jag håller absolut med, mörkt skall det vara! Har bestämt att det får bli CR i karet och de kommer ju "lysa" fint mot en mörk botten
                  Räkbiten


                  Kommentar

                  • Annaica
                    • February 2006
                    • 1177

                    #10
                    Jag vet ju hur man startar kar när man har fiskar; man kör ett par fiskar till att börja med så att bakterierna växer till sig och karet "mognar".

                    Men nu skall ju jag inte ha några fiskar och räkor kan vara känsliga.

                    När jag haft räkkar tidigare har jag kunnat ta både vatten och pressa ut innehållet i ett redan väl fungerande filter. Detta kommer bli min första "riktiga" nystart av ett räkkar.

                    Några tips, hur skall jag gå till väga? Börja med ett fåtal räkor? Hur länge skall det vara igång innan jag kör igång på riktigt?
                    Räkbiten


                    Kommentar

                    • Annaica
                      • February 2006
                      • 1177

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Lite lustig fråga eftersom cocoon är helgjutet och därmed inga siliconfogar
                      Nu har jag undersökt karet och det är uppbyggt i 3 delar, så siliconfogar finns det
                      Räkbiten


                      Kommentar

                      Arbetssätt...