Hur åtgärder problem med 30 liters akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • angylp
    • October 2010
    • 9

    Hur åtgärder problem med 30 liters akvarium?

    Har sedan 5 år sen fått ett akarium som present och i det finns en stor guldfisk (som dog igår) och 8 st nättetra. Hade till och från fått problem med att nya fiskar dör några dagar efter att de har introducerats till vattnet.

    Har fått tips att byta 1/3 del vatten i ett antal dagar och inte mata fiskarna för att se om nitrat (heter det så) nivå ska sjunka. Har försökt det i olika omgånger men det har inte hjälpt mycket.

    I dagsläget har jag oljehinna på vattnet, filtret (som passar till 30-60l vatten) behöver rensas (enligt mitt tycke) 1-2 gånger i veckan och jag gör vattenbyte en gång (då med 2/3 av vattnet) var 3:e veckan. När man rör närmast vid gruset så ser man fiskavföring och det lyckas jag inte riktigt få bort när jag rensar gruset mha en "dammsugare".. eller genom att ta ut gruset och tvätta dem.

    Matar fiskarna en gång om dagen ..

    Jag vill gärna introducera nya fiskar nu när guldfisken är död..

    Vad bör jag göra för att ge dem så bra förutsättningar som möjligt ?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Hej o välkommen hit!

    Det är mer eller mindre djurplågeri att ha en guldfisk i 30L kar. så det var kanske för det bästa att den dog. tyvärr.
    guldfisk behöver 250L


    om det nu var en slöjtjärt du hade så behöver de 120L


    men nog om det,
    Det är nog inte nitraten som de där av utan nitrit.
    Har du nitrit nu? isåfall tycker jag du ska byta 50% varje dag i en vecka o knappt mata alls. köp Nitrivec o dosera med.

    vanlig skötsel av ett kar är ca 1/3 vattenbyte per vecka. Det gör inget om det är skit i botten. i filtret o botten bildas bakterier som bryter ner skadliga ämnen såsom just nitrit o amoniak.
    ta inte ur gruset o tvätta det!
    HUr rengör du filtret? ta o bara skölj av det värsta gojset. gärna med vatten från karet. det ska absolut inte vara helt rent.

    oljehinnan på ytan kallas proteinhinna o är inget farligt men kommer gärna om man matar lite myclet med proteinrik mat. ta ett tidningspapper o lägg på ytan o sen ta bort det. då sugs den upp. kan behöva göras ett par gånger under en viss tid. se till att ha bra ytvattenrörelse.



    läs gärna den här tråden om hur man startar ett akvarium. däri finns massa nyttig o viktig infomation om hur man startar o sköter ett kar.

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      En idé på varför dina nya fiskar har gått hädan är också att guldfisken har haft ihjäl dom.. Största sannolikhet dom äter gärna allt.. små fisk också. Och som ovanskrivet stackars guldfisk.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        hade jag varit trådskaparen, så hade jag.


        1) Tagit mig god tid och läst på ordentligt om hur man sköter ett kar.
        Länken som Hannesc hänvisar till ovan om hur man startar upp ett kar, är klockren.

        2) Läst på ordentligt i artbeskrivningarna om vilka firrar som passar i dels i ett 30 liters,
        dels ihop med varandra.

        3) När man tror att man har torrt på fötterna, så lugnar man ner sig lite, och läser på ännu mer.

        4) När man är helt torr på fötterna, så pyntar man in 225 pesos till zoopet, blir guldmedlem.

        5) När man då har fått tillgång till alla artbeskrivningar, så inser man att man har inte så torrt på
        Fötterna som man trodde, utan det är bara att läsa på ännu mer.

        6) När man då har läst på ännu mer, så börjar man söka i forumet, bra sökord i detta fall är:
        Nybörjare
        30 liter
        NANO (jo…ett 30-liters kar är mer ett NANO-kar än ett normalt kar)
        Etc
        Etc

        7) Sedan sätter man sig ner med papper och penna, och skriver upp vad man vill ha.

        8) Lägger listan till höger. Tar semester i 2 veckor. Ta fram listan och gör om.

        9) Sedan är det bara att köra igång.

        10) Och sist men inte minst…..köp det som är allra viktigast inom akvarievärlden….scrolla ner…..










        ………………………Tålamod……..






        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • angylp
          • October 2010
          • 9

          #5
          Guldfisk och tetra

          Tack för era tips så här långt.. borde har läst in på att de behövde mer plats även om vi fått ärva akvarium och allt som fanns i det.. det var en slöjtjärt vi fick. Den åt endast de svagaste fiskar hade vi märkt.

          En rättelse dock nu när jag hittade ett måttband... vi har ett akavrium med yttermått 70*35*30 så det innehöll mer vatten än vad jag trodde. Undrar om pumpen är underdimensionerad då jag tycker att den inte är så "kraftfull"?

          Jag rengör filtret i kallt vatten (om jag inte gör vattenbyte) och med akavarievatten annars.

          Jag får byta schemat och kör vattenbyte oftare och minskar på mat nu när det inte finns någon guldfisk.

          Kommentar

          • angylp
            • October 2010
            • 9

            #6
            Tack Kensa för påpekan... tålamod ska jag försöka öva mig fram men det är stundtals svårt när man har två skrikande barn i bakgrunden och vill ta tillfällen i akt när tiden finns ..

            Jag har varit fram och tillbaka på zoo-butiken här i stan de senaste 6 månader och kört deras tips utan att ha lyckats sänka ned nitritnivå men hade tänkt ett nytt omtag nu när guldfisken inte finns längre...

            Ska planera in lite mer tid att söka igenom forumet lite senare!

            Ha en fortsatt bra dag och tack för att ni har tagit tid att svara på mitt inlägg!

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              filtert ska man rengöra ytterst sällan.
              Jag tippar dock endå på att det är guldfisken som har stressat ihjäl fiskarna och ätit dom svaga...

              Jag menar.. tänk dig själv och bo på i mänskligt tillstånd 5kvm och på dessa 5 kvm bor också en av världens värsta mördare som jagar dig hela tiden ja du hade också gått hädan..

              Kanske dålig jämförelse men så är det. fiskarna behöver hela tiden vara på sin vakt för att inte dö. och då blir dom ihjäl stressade..

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                [QUOTE=angylp;1453892]Tack Kensa för påpekan... tålamod ska jag försöka öva mig fram men det är stundtals svårt när man har två skrikande barn i bakgrunden och vill ta tillfällen i akt när tiden finns ..
                QUOTE]


                i know the feeling med två kottar.......


                karet har med andra ord cirka 73 liter i sig....klockrent för ett SA kar


                en hög med blommor på sidorna / baksidan....

                ett par små rötter + en grotta eller två på botten.....

                några malar på botten.....eller något apistopar....

                sedan ett fett gäng med 15-30 (pending size) av en snygg tetra som stimmfisk.....


                gööörsnyggt......

                och lätthanterligt när det är igång....



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  håller med kensa här: kanonbra kar för sydamerikanskt tema.

                  men! du behöver absolut byta filter. satsa på nått för runt 100L

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    håller med kensa här: kanonbra kar för sydamerikanskt tema.

                    men! du behöver absolut byta filter. satsa på nått för runt 100L

                    eller ännu hellre ett som är till 200 liter.....

                    dels så kan man aldrig få för mycket filter.....rengöra mer sällan....

                    dels så är det bar med lite fjong på cirkulationen....


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      helt rätt. men till SA vil man ju gärna ha det lite lugnare cirkulation. men det går ju ordna med strilrör tex.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        helt rätt. men till SA vil man ju gärna ha det lite lugnare cirkulation. men det går ju ordna med strilrör tex.


                        tja....mina scalarer tuffar runt i ett kar som har en cirk som ligger 6 ggr vattenvolymen,
                        vilket skulle i TS's kar motsvara cirka 438 liter....och de gillar läget...inget strilrör....

                        men jag har utblåset riktat snett uppåt, så att det blir ganska lugnt nere i karet.....



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          ah. ja det går ju alltid att ordna sånt

                          Kommentar

                          • angylp
                            • October 2010
                            • 9

                            #14
                            Hej igen, har nu läst nybörjarguiden och återställt vattenkvalitet så att nitrat och nitritnivåer är 0. OK ph värde och temperatur.

                            Köpte 10st rosentetra och 10st kardinaltetra (hade tänkt neontetra men arken zoo personal föreslog kardinal. Hade i för sig köpt kardinaltetror förut utan större problem) för att komplettera de befintliga 6st sorgmanteltra och 2 st mal (minns inte vilka typer de är).En vecka senare köpte jag 9 st (de hade bara dessa tillsalu. Det akvariet som innehöll många kardinaltetror som jag köpte ifrån förra gången var under karantän sa de) kardinaltetror till. Matade inte dem tills 2 dagar senare och då måttligt.

                            3-4 dagar senare börjar första kardinaletra dör. Någon dag senare så hittade jag 3-4 st i filtret. Och det fortsatte i 5 dagar till och nu har jag kvar 4st kardinaltetra. Mätte vattnet och då fanns det lite nitrate (på grund av döda tetror som jag inte upptäckte i tid?) i vattnet och jag kör nu vattenbyte med nitrivec.

                            Är det stress eller någon annan orsak att de dör ?

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              vänta nu. köpte du 20 tetror till ett 70L kar??? det var rätt mycket det. o köpte du alla på en gång? i ett nystartat kar??? eller har jag fattat helt fel?

                              du kan inte ha 20 tetror, 6 sorgmantlar o 2 malar i ett sånt litet kar. inte konstigt att de droppar. drar parallel till packandet av slavar på slavskeppen i till Amerika. ( ja jag vet..jävligt lång o dålig parallel men vafan )

                              Kommentar

                              Arbetssätt...