mata mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan82
    • September 2010
    • 89

    mata mal

    Tjo,
    jag köpte mig en liten såndäringa mal (pleco tror jag bestämt) och har sånt där foder de ska gilla (sjunkande spirulinapiller). Men den där rackarn verkar inte vilja äta. Ska man behöva pricka den med pillret från utan för att den ska äta eller är det helt enkelt ett anorektiskt exemplar jag har?

    Hur mycket mat ska jag ge? Jag hade nån förhoppning om att den kanske skulle ta sig an mina alger, då vill man ju inte övergöda den.

    Jaha ja, nu är mina tetror och går loss på Plecokäket. wtf.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    pelco kan bli stor du

    jag har aldirg matat mina malar. o de lever o frodas. så lägg bara ner en nån gång i veckan tycker jag. om han nu inte är så intresserad.

    Kommentar

    • Johan82
      • September 2010
      • 89

      #3
      Då är det nog inte den sorten då. Hm. Gubben i affärn sa att den max blev nån decimenter. Fan, mina tetror kommer bli feta små as. De sätter i sig hela biten. tar nog och fiskar upp den för att undvika nitritspik.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        a det finns ju olika pleco så.

        mm det är nog en bra ide. låt han tugga alger istället. de är oftast aktiva på natten tycker jag.

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #5
          Släng ner en tablett nån gång i veckan en stund efter att ljuset har släckts, då sover tetrorna och malen är dessutom mer aktiv.
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Ja för det första bör du mata på natten och du behöver inte göra det varje natt, bättre han får tugga alger emellanåt. Sen får du ha lite tålamod, får uppfattningen att han nyss flyttat in och alla fiskar behöver acklimatisera sig en tid innan de sätter mat som första prio.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Johan82
              • September 2010
              • 89

              #7
              Tack för tipsen. Hade nog fel om arten. (Måste ta och skriva upp när jag handlar tror jag, står ju inte på kvittot.) Det är nog snarare något åt det här hållet: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Säkert ja, en av de vanligaste i handeln och en av de bästa också =)
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • Johan82
                  • September 2010
                  • 89

                  #9
                  wtf. nu kom jag på den rackarn med att våldta en av växterna i akvariet. Ser helt trasig ut. Hmm.. Såg på nån bild att de äter gurka. Slänger i en bit och ser om det verkar smaskigt.

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #10
                    ptja, får den smak för någon växt blir det nog svårt att vänja bort, fast det är inte helt ovanligt. Min hona spenderar väldigt mycket tid på växter fast den äter då bara alger som växer där.
                    Gurka är ofta poppis, tyng ner den med en sked eller nåt bara, flyter den omkring lär inte malen sätta sig där
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • Peter1904
                      • February 2003
                      • 1079

                      #11
                      Om ancistrusarna inte får tillräckligt med vegetabilisk föda så kan dom ge sig på växter med mjuka, större blad. Svärdsplanta är isf en favorit!

                      Mata gärna med squash och/eller vegetabilska sjunkande tablettfoder (exempelvis Hikari Algae Wafers) så lämar dom svärdsplantorna i fred. Tyvärr kan dom vid mycket matning bli lite lata med algätandet också.

                      Kommentar

                      • Lineli
                        • February 2010
                        • 565

                        #12
                        Jag matar min Ancistrus (som döptes till Doris av mina barn men nu heter den Boris) med gurka ibland och det älskar den! Jag har aldrig haft problem med att den äter växter och den är bra på att äta alger.
                        Min Ancistrus är vaken en del mitt på dagen så ibland får den mat då så att man kan få se när den äter. Jag lägger alltid i två tabletter så mina andra småfirrar också får kalasa på dem.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...