Alger och snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan82
    • September 2010
    • 89

    Alger och snäckor

    Hej Bullen,
    I mitt nystartade akvarium har jag nu efter att ha haft fisk i det i en vecka insett att jag har fått både små snäckor som käkar på växterna men också fula alger. Algerna är både vita långtrådiga som sitter på både glaset men även växterna där de kan ha upp till 1dm långa trådar. De bruna algerna har även de trådar på växterna men är kortare. Dags för någon form av medel? Jag har inte bytt vatten ännu eftersom man ska vänta några veckor enligt vad jag läst i en början innan man börjar med det?

    En sak till, på ytan flyter nu små gröna prickar. Om det hade varit ute i naturen skulle jag sagt att det var grönt pollen men nu vet jag inte vad. Alger? Ljuset är på 11timmar per dag, inget solljus direkt på karet och har inte lagt i någon växtgödning. Matat har jag gjort var tredje dag sedan jag stoppade i fisk.

    Idéer?
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    #2
    Prova att ha ljuset släckt helt eller bara på under väldigt korta perioder ett tag, det brukar vara effektivt mot alger. Vad gäller snäckorna så finns det lite olika fiskarter som gillar att äta dem, t.e.x Praktbotia. Vilken / vilka arter som skulle kunna vara lämpliga beror lite på de övriga innevånarna så det kan vara läge för en ny tråd däre du ber om tips på arter som funkr bra med dina firrar.

    Lycka till!
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

    Kommentar

    • Johan82
      • September 2010
      • 89

      #3
      Tack för det. Hittade även en slemklump vid min termometer (inte doppvärmare) som såg ut som nån form av fisk eller snäckägg?

      Kommentar

      • Johan82
        • September 2010
        • 89

        #4
        Så där. En vecka efter inköpt mal, sänkt belysningstid till 6 timmar och en dos av Evolutions Algin-regular är algerna helt väck. Vad som löste problemet av dessa tre har jag ingen aning om.

        Kommentar

        Arbetssätt...