112 l sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Athena
    • August 2010
    • 18

    112 l sa

    Vi startade upp vårt första akvarium, ett 112 L färdigt paket från Aquael, för två veckor sedan. Eftersom det är barnens akvarium har de fått vara med och välja inredning och fiskar, men det lutar åt lite SA tema för invånarna (plus gabonräkor för att de var så roliga).

    Just nu har vi:
    2 black molly
    4 glödbandstetror
    1 gabonräka

    Vi kontrollerade vattenvärdena idag. Inget nitrit och pH 7.5. Vågar man sig på att köpa några fler eller ska vi avvakta lite till? Vi har tänkt någon mer black molly, fler glödbandstetror, en gabonräka till och några algätare och/eller mal. Förslag? Kanske ett dvärgciklidpar också? Jag blev förtjust i fjärilscikliden, men det står att den vill ha pH max 7 så det kanske är bättre att satsa på någon annan.

    Sen en fråga om pumpen. Ska man köra med eller utan lufttillförsel?

    Det kommer säker fler frågor.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vänta nån vecka till eller två. satsa på minst 6 tetror till. de är stimfiskar o behöver vänner

    någon mal kan vara bra att ha. en ancitrus o kanske 3-6 pansarmalar.

    fjärilsciklider kan vara svåra. känsliga fiskar. titta gärna på någon apistogramma-art som är lite lättare.

    ett lätt o bra sätt att sänka ph i vattnet är att ha rötter i. så om ni inte har det så lägg i några.

    strunta i luftbubblorna. om ni vill ha ett SA-kar så antar jag att ni vill att det växterna ska trivas. bubblorna driver ut koldioxid ur vattnet o det är dåligt för växterna. de behöver ju koldioxid. om du är orolig för syresättningen så är det inga problem, bara ni har ytrörelse. det är där majoriteten av syresättningen sker.

    sen tycker jag att det är fult med bubblor i ett akvarium. ( men det är ju en högst personlig åsikt)

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Välkommen hit.

      Om du vill ha fjärilsciklider så tänk på att det finns blå och gula också. Det går att ha 2 av varje i det karet.

      Jag skulle också föreslå några fler tetror av samma sort.

      Viktigt att du låter akvariumet gå in sig ordentligt innan du stoppar i fler fiskar. Läs mer här:
      Söker du på detta hittar du massor av tips, men generellt tar det 4-5 veckor innan "goda bakterier bildats.

      Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräkligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:
      http://www.bestfish.com/newtank3.html
      http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=8806&lopnr=2
      http://sll.bibul.slu.se/html/sll/slu...RV24/TRV24.HTM
      http://www.nyttgrepp.se/akvarie.html


      Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

      Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
      • Mata försiktigt under dessa 4 veckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
      • Byt vatten varje vecka 30%. I ditt fall är det läge med tätare och större byten då du redan har en sk nitritspik. 50% var annan dag till fiskarna mår bättre. Stoppa matning under tiden.
      • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengörning i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
      • Plantera många snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Alla håller inte med om detta
      Om du ändå får nitrit så kan du lägga i salt i karet som gör att fiskarna inte påverkas lika mycket av nitriten.
      Checking out...

      Kommentar

      • Athena
        • August 2010
        • 18

        #4
        Tack för svar! Då har vi några projekt i avvaktan på fler fiskar.

        Kommentar

        • Athena
          • August 2010
          • 18

          #5
          Erkänner att det är dåligt med det där berömda tålamodet... Eftersom värdena var bra chansade vi på 6 glödbandstetror till och en ancistrus. Genast blev karet mycket roligare så nu kan vi ta det lugnt ett tag! Vi la även i en rot till lite över den första, så nu har räkan hittat ett nytt "bo" och verkar trivas mycket bättre, samt ett par växter till.

          Det är 2*18W T8-beslysning. Vad tror ni om reflektorer för att få lite bättre ljus för växterna?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            hmm.. passa er nu. håll verkligen koll på värdena o mata väldigt sparsamt nu. nitrit kommer oftast efter 2-4 veckor.


            ja reflektorer tycker jag att man alttid ska ha. hälften av ljuset försvinner ju bara rakt upp i rampen. så det tycker jag absolut ni ska ha.

            Kommentar

            • Athena
              • August 2010
              • 18

              #7
              Självklart! Det har nu varit igång knappt tre veckor och än så länge ingen nitrit, men jag fortsätter att hålla koll och vi matar ytterst lite varannan dag nu.

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Om du gillar fjärilcikliderna så tycker jag att du ska ha sådana, visst dom kommer inte att få några yngel när du har ph över 7, men vänta en månad så att karet är ordentligt inkört.
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • Athena
                  • August 2010
                  • 18

                  #9
                  Nu har akvariet varit igång 4 veckor och värdena är fortfarande bra, men jag funderar lite över pH. Jag mäter med JBLs dropptest 3-10 och det är lite svårt att avläsa. Det verkar ligga stabilt vid 7,5 (får exakt samma på kranvattnet), men skulle även kunna vara upp mot 8, som sagt svårt att läsa av. Helst hade jag velat ha ner det lite, men jag är osäker på hur jag bäst gör det i så fall. Funderar på att skaffa deras andra pH-test, men risken är ju att det går "i botten" eftersom det ska mäta upp till 7,6. Vi har lagt i en vit så kallad hålsten från Hornbach (jag vet, men den matchar bakgrunden som barnen valt och det är ju egentligen deras akvarium ) och jag tror att det är sandsten, men har även läst att det finns varianter som är kalksten. Nån som vet säkert?

                  Kör med ProFito och EasyCarbo till växterna. Halv dos till att börja med för att se hur det går.

                  Kommentar

                  • Athena
                    • August 2010
                    • 18

                    #10
                    Nu börjar det likna något. Det blev ett par fjärilsciklider och panda-pansarmalar. Jag har tagit några foton, men överväger om jag verkligen ska lägga upp dem då vissa här tydligen förordar "nackskott i pannan" eller hur det nu var... Tur för mig att det är barnen som valt bakgrunden så kan jag skylla på dem.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      haha. sorry sorry. ta inte illa upp :P antar att det var mig du syftade på ang nackskottet det ska ju tilläggas att det är högst min personliga åsikt om plancher så klart.

                      lägg gärna upp bilder för man vill ju jättegärna se hur det ser ut nu

                      Kommentar

                      • Athena
                        • August 2010
                        • 18

                        #12
                        Ingen fara. Bilder kommer ikväll för just nu sitter jag på jobbet...

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          ah. :P

                          Kommentar

                          • Athena
                            • August 2010
                            • 18

                            #14
                            Nu så! Översiktsbilden är några veckor gammal så den stämmer inte riktigt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...