Mitt akvarium, 42 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Narien
    • August 2010
    • 181

    #16
    Efter lite ommöblering (och tillägg av stenar) har akvariet fått en ny look, dessutom har det tillkommit tre stycken otocinclus sedan senaste bilden.

    Det simmar även 4 stycken black molly yngel i yngelkassen uppe till vänster. Går allt som de ska får de flytta till djuraffären senare

    Jag känner att karet behöver lite färg så någon mer fisk lär tillkomma, jag såg idag en supersöt tetra, amandatetra (Hyphessobrycon amandae), dessa är ju hyffsat små och därmed lämpliga för ett mindre kar, så antagligen blir det ett stim av dessa om nån vecka eller så. Först skall det dock i lite mossa, har inte bestämt mig än om den (mossan) ska ligga i mitten av karet över stenarna, eller om den skall ligga i vänstra änden av karet, eller kanske rent av den högra änden. ELLER kanske rent av överallt Någon synpunkt om var mossan passar bäst (det skall för övrigt vara christmas mossa)?

    Här är en helhetsbild:http://img254.imageshack.us/f/img7718n.jpg/ (ps liggunderlaget är inte borta än xD)

    Kommentar

    • Narien
      • August 2010
      • 181

      #17
      Var ju som sagt i affären igår och såg där amanda tetran, jag kunde inte hålla mig så jag åkte tillbaka idag och köpte 11 stycken (1 gratis ).

      Tänkte visa lite foton på dem men det gick ju värre, de håller inte direkt sig stilla. Här är (tyvärr) den bästa:


      Fick även lite bilder på de andra invånarna, däribland en bild på en av mina nya ottisar:


      Samt lite bilder på mina huvudinvånare, Kakaduacikliderna:
      Hanen blev väll lite nyfiken:


      Och visar upp sig:


      Honan i spotlight:


      Nu är karet officiellt fullt, och endast lite mossa skall tillkomma.

      Kommentar

      • Narien
        • August 2010
        • 181

        #18
        Tänkte ställa en fråga om kakaduaciklider. Jag misstänker att mina kakaduor lekte idag, honan hade en fin gul färg och "dansade" för hanen precis som jag läst att de brukar göra, de var även inne i en av grottorna och kanske "gjorde" det.

        Beteendet efteråt gör mig dock lite fundersam, honan fortsatte att dansa för hanen, men han verkade inte intresserad, och jag kan inte se in i grottan för att avgöra om där faktiskt finns ägg, eller om de bara övade tidigare idag...

        Så i princip sedan kl 1400 idag har honan alternerat mellan att vakta öppningen och dansa för hanen. Har hon bara markerat sitt revir tror ni, eller kan det bli riktigt roligt om 4-5 dagar? Kan man lyfta på grottan för att konfirmera om det faktiskt blivit nått?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          stör dom inte. det kan kanske ta ett par dagar innan det händer nått. o ifall det inte hänt nått nu kanske det gör det nästa gång. men inte ner i karet o vänd på grejjer. det stör dom bara så kanske du inte får lek alls.

          Kommentar

          • Narien
            • August 2010
            • 181

            #20
            oki, hoppas det blivit nått bara, kommer ju gå o undra nu i 5 dagar typ

            Kommentar

            • Narien
              • August 2010
              • 181

              #21
              7 stycken nyfödda black moly yngel simmar nu runt i min yngelkasse, och djuraffären har gått med på att ta emot mina tidigare 4 yngel (som är runt 1,5-2 cm långa) samt de vuxna.

              Kommentar

              • Narien
                • August 2010
                • 181

                #22
                Som jag skrev i en annan tråd har min kakaduahane dött, jag hittade dock en ny riktigt fin en, men relativt liten. En perfekt "tripple red".

                För att vara lite snäll tänkte jag att jag skulle ge den lite räkrom (och de andra såklart) eftersom vi hade räkor till middag idag. Har jag riktig otur har jag nu dödat den, det slank med en form av klase med räkrom med de seperata räkrommen, och hanen tog hela klasen och simmade iväg.
                Jag såg att den hade svårt att svälja det men tänkte att det kanske tar lite tid så jag gick ner och åt min egen middag, när jag kommer upp ser jag att den fortfarande har samma bit i munnen!

                Jag misstänkte att den inte skulle klara av att lösa problemet själv så jag hovade upp den för att försöka hjälpa den och fick ut en bra bit, jag fruktar dock att den har lite kvar i munnen, förhoppningsvis klarar den av att smälta det inom en rimlig tid, jag hoppas verkligen inte att jag dödat han i mitt försök att ge dem måndagsgodis

                Kommentar

                • Narien
                  • August 2010
                  • 181

                  #23
                  Nu tror jag det är säkert att säga att den klarade sig (peppar peppar ta i trä).

                  Fiskbeståndet är för närvarande: 3 kakadua ciklider, 11 amandatetror (tycker dessa är helt fantastiska), 3 ottosar samt några black molly yngel, 2-3 stycken tror jag där finns (var runt 8-10 st från början).

                  När de växer till sig hoppas jag att jag skall kunna byta in dem mot kanske en otto eller två (om där finns fler yngel än vad jag ser) till.

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #24
                    Jag ger oxå mina fiskar räkrom. Dom älskar det! Jag sköljer bort saltet ordentligt och pillar bort alla små rensbitar (skal, spröt o dyl). Sen gnuggar jag rommen mellan fingrarna så att det inte är klumpar.
                    Jag hade en barb som fick en pytteskalbit i munnen, den fastande och han kvädes! Så därför är jag noga med detta.
                    Senast redigerad av svea; 25 November 2010, 21:07.

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Narien
                      • August 2010
                      • 181

                      #25
                      Okej, såg inte att du svarat, men tack för rådet, fast jag undviker nog rom i fortsättningen...

                      Dock har jag fantastiska nyheter idag, min kakaduaciklid har fått yngel, åtminstånde 10 stycken mikroskopiska svansar simmar runt eller vilar på bottnen hos henne. Har tagit några bilder och ska se om det blivit något, ska även testa med ett annat objektiv om de inte blev bra, bilder kommer så snart som möjligt!

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #26
                        Grattis! Sånt är ju jättekul.

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Narien
                          • August 2010
                          • 181

                          #27
                          Här kommer lite bilder:

                          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                          Sista borde vara ett galleri på flera bilder, säg till om det inte stämmer!

                          Lite typiskt är det, på söndag åker jag på semester i en vecka, men förhoppningsvis kan jag instruera morsan och farsan i hur de ska göra. Antagligen klarar de sig inte eftersom det är första gången de får yngel men ändå...

                          Har enbart frusen artemia hemma, så får dra iväg till djuraffären imorgon (hoppas de har öppet :P) och köpa liquifry och testa det.

                          Finns det någon med några tips i hur jag ska sköta detta nu?

                          Tänkte fortsätta med artemia-matningen som vanligt, samt om jag nu får tag på liquifry 2 ggr, en på morgonen och en på kvällen (hur får jag ner det lättast till ynglen?)

                          Antar att jag även borde göra fler vattenbyten än vanligt, fast mindre byten kanske? säg 5 liter varannan dag eller nått i den stilen?

                          Kommentar

                          • DaskeN
                            • May 2010
                            • 76

                            #28
                            Bilden på Transan, visar att det är en pojke iaf.
                            540L Tanganyika 250L Malawi.
                            160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
                            30L Yngel 20L Yngel

                            Kommentar

                            • Narien
                              • August 2010
                              • 181

                              #29
                              Joo, men det var en hona från början

                              Kommentar

                              Arbetssätt...