Mitt akvarium, 42 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Narien
    • August 2010
    • 181

    Mitt akvarium, 42 liters

    Tänkte göra en ny post som är fri från min initsiala post på detta forumet, här kommer lite bilder på mitt akvarium samt dess nyaste medlemmar.

    Här kommer en helhetsbild på hela mitt akvarium:


    Dess medlemmar är tre Black molly, (köpta som en hane och 2 honor, men jag börjar misstänka att den ena honan igentligen är transa.

    Tre stycken Dvärg-kakaduor, en hane och två honor, här är en bild på två av dem:
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Ni får ursäkta party-poopern (som även är den tidigare nämnda transan).

    Planen är nu att låta karet vänja sig vid de nya medlemmarna och att sedan tillsätta 3 stycken ottisar som alg-patrull, det har börjat växa lite på rutorna, vilket jag tror man kan se på bilderna (det går iaf på orginalbilderna och i verkligheten).

    Slutligen tänkte jag avsluta med en fråga, anser ni att karet är fullt sedan, eller kan man slänga i någon ytterligare ytfisk, och i så fall vilken?

    MvH
    Jakob
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    Jag stjäl gärna denna tråd lite, drar en co-op med Narien här.
    Kom precis över ett 54liters kar. Vad kan man ha i det? Kan man ha 2 ancistrus och kanske 10 stimfiskar?
    eller 2 ancistrus, 8 mindre stimfiskar och någonting som käkar på botten? Extremt jätte tacksam för svar.
    All we are, we are.

    Kommentar

    • Narien
      • August 2010
      • 181

      #3
      Käkar på botten är väll pansarmalars "grej", så dem kan du kolla in ju, jag gillar leopardpansarmal, men jag kan tyvärr inte ha dem, tror det blir förtrångt på botten i mitt akvarium då

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        Jo det vet jag ^^ Men dom ska ju helst hållas i grupper om minst 6. Och det känns som att tanken är för liten =/
        All we are, we are.

        Kommentar

        • Narien
          • August 2010
          • 181

          #5
          jo, hade jag inte haft kakaduorna hade jag nog haft 3 eller 4 av någon pansarmal iaf.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            ett tipps bara. dra ett rakblad längs kanten på akvariet för att skära bort överblivna delen av liggunderlaget:P

            har du glödlampor i din ramp? såg så ut tyckte jag. jag skulle tipsa om att köpa halogen-"glödlampor". finns sånna med vanlig glödlamps-sockel. de ger lite bättre ljus än vanliga glödlampor :P

            Kommentar

            • Narien
              • August 2010
              • 181

              #7
              Det är någon typ av energi-glödlampa, får kolla upp detdär och jo, kanske borde ta bort kanten av liggunderlaget, men jag är rätt så klantig och spiller mycket, tror det har räddat mig från att få fukt på bänken! Fast det ser rätt fult ut

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jag spiller med massa men det är bara att torka upp. lägg en handduk innan du börjar röjja i karet. håller med om att det ser fult ut. du får en snygg kant om du tar et t rakblad o skär längs med kanten på karet.

                Kommentar

                • Narien
                  • August 2010
                  • 181

                  #9
                  oki får ta tag i det då

                  Kommentar

                  • Narien
                    • August 2010
                    • 181

                    #10
                    Nu har jag äntligen hittat lite yngel i karet, när jag först startade karet tror jag att black mollyna parade sig en massa, såg så ut för otränade ögon iaf, men fyra veckor senare såg jag inget, men nu har det alltså kommit lite yngel, 4 stycken är räddade till yngelkassen, får se om jag orkar ha kvar den däri någon längre tid.

                    Plannerar att mata dem med flingfoder samt lite frysta artemi också (igentligen kakaduornas mat, men de vuxna mollysarna älskar det, så antagligen kommer ynglena gilla det med (de små bitarna iaf)). Vet inte riktigt hur många yngel det blivit sammanlagt, antagligen fler , min mor hävdar att en blev uppäten under räddningsoperationen iaf.

                    Kommentar

                    • Christerhedberg
                      • August 2008
                      • 624

                      #11
                      Jag tycker att du max ska ha någon ottocinclus till. Annars blir det för mycket. Kanske det som ligger bakom algerna?
                      Tänk på att du måste kunna göra av ynglen någonstans, samt att vattenkvalitén blir sämre när du matar upp ynglen mycket.

                      Kommentar

                      • Narien
                        • August 2010
                        • 181

                        #12
                        mm, jag tror inte heller det blir mer än några ottosar, algerna verkar ha minskat lite nu, så kommer avvakta med ottosarna, tillräckligt spännande med ynglena nu ändå jag smulade ner lite flingfoder i yngelkassen nu, men de verkar inte äta så mycket, de kanske inte ens kan än? Jag kommer iaf mata försiktigt, kanske öka vattenbytesfrekvensen (som det är nu byter jag 1/4 två gånger i veckan).

                        kommer mata som vanligt fram tills att jag ser att de äter iaf, sen kommer jag göra som så att lite av maten kommer genom yngelkassen innan den kommer till de stora(tänker på artemian då).

                        En liten fråga, hur stora behöver de vara innan man kan se deras kön? Som de ser ut nu ser de ut att vara honor, men om det beror på att de är honor eller om det inte går att könsbestämma dem förren efter en viss tid vet jag inte...

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #13
                          Enkelt men riktigt fint kar och hoppas att växterna håller sig bra.

                          Ursprungligen postat av hannesc
                          ett tipps bara. dra ett rakblad längs kanten på akvariet för att skära bort överblivna delen av liggunderlaget:P
                          Vilken tur att du faktiskt inte var förbi och tittade på mina kar då. En aquapad under som stack fram (halvfixat) och framförallt ser man på sina ställen en vacker frigolitkant under bottensubstratet.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            haha VD. mm du hade ju fått onda ögat av mig hehe eller njaa kanske inte :P

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              haha VD. mm du hade ju fått onda ögat av mig hehe eller njaa kanske inte :P
                              Botiorna och dario klagar inte men de stilmedvetna bettorna fick kanske en chock och dog därför. Jag menar den senaste hanen tog ju självmord inne i Eheim Pick-up (HUR!?).

                              Jag skulle gärna ha ett 42 liters igång att försöka sig på lite aquascaping i och odla Dario Dario om man hittar honor. Så liiite avundsjuk är jag.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...