Mitt första Akvarium. 540l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spytoby
    • September 2010
    • 10

    Mitt första Akvarium. 540l

    Hallå alla!

    Har fått ett 540l akvarium som jag hade tänkt starta upp med några pirayor och nån Oscar
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    ^
    Precis uppfyllt.

    Har ett Eheim 2252 innerfilter i just nu. Pumpkapacitet 1200L/H (ett använt med bra bakterier i)
    Duger det eller? Eller hur länge? Folk säger så olika.. Ska inköpa 4-6 rödbukade pirayor och 2 oscar+ någon liten mal. Alla fiskar ska köpas små. 3-5cm


    ^
    Fått i grus, en liten pinne och några växter. Så det kan se lite lortigt ut på bilden. Några extra växter + lite annan inredning ska införskaffas. Vad för lampor ska man ha?
    Fixat extra försäkring för akvariet. Ska beställa fisken imån.

    Nått jag ska tänka på ?
  • Hallander
    • August 2010
    • 580

    #2
    Vet dock inte hur pass fort oscarsen växer, men däremot så växer pygocentrus nattereri rätt så fort, och följer då inte oscarsen i samma växt storlek så kan det bli mat. Jag är ingen expert, det är bara min tanke.
    Jag har nämligen själv Pygocentrus,och dem växer på bra, jag hade 6 st pygos, 2 av varje storlek, dock strök dem 2 minsta med och blev mat, så nu har jag bara 4 och tänker hålla mig till det.

    Kommentar

    • spytoby
      • September 2010
      • 10

      #3
      Oscar - Påfågelciklid växer skapligt fort den med, tjejen är skraj att den ska växa för snabbt och sluka mina Pirayor hela. Har sett andra med den kompinationen det är väl bara att hålla tummarna att dom håller sams.

      Kommentar

      • Hallander
        • August 2010
        • 580

        #4
        Okay, vi får hoppas på det bästa, glöm inte bilder sen när du fått allt i ordning

        Kommentar

        • pwrdesign
          • January 2003
          • 384

          #5
          Spännande! 540L is the shit
          Har haft igång mitt i två veckor nu, underbart att sitta och kolla på!

          Jag tycker det låter tajt med 6 pirayor och 2 oscar? Men det kanske bara är jag som är kinkig?
          Oscar blir ju redigt stora och pirayorna är ju inga småfiskar heller?
          Vi funderade på 2 påfåglar, men valde bort det då jag tyckte det var på gränsen i vårt 540L kar.

          Sedan hade jag lätt satsat på ett ytterfilter tror jag...Känns som att det är det bästa alternativet när man kommer upp i den kar-storleken. Du kan ju flytta över filtermassan!
          Malawi 540 Liter
          26 Liter Aquascaping

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            Ursprungligen postat av Hallander
            Vet dock inte hur pass fort oscarsen växer, men däremot så växer pygocentrus nattereri rätt så fort, och följer då inte oscarsen i samma växt storlek så kan det bli mat. Jag är ingen expert, det är bara min tanke.
            Jag har nämligen själv Pygocentrus,och dem växer på bra, jag hade 6 st pygos, 2 av varje storlek, dock strök dem 2 minsta med och blev mat, så nu har jag bara 4 och tänker hålla mig till det.
            oscarn växer ca en cm i veckan tills den är runt 20 cm då går det lite långsammare.

            jag skulle nog också satsa på ett ytterfilter om jag var du.
            Senast redigerad av robidobban; 24 September 2010, 12:32.

            Kommentar

            • spytoby
              • September 2010
              • 10

              #7
              Jag har inte fått något vettigt svar på varför man inte kan ha det där innerfiltret, vad blir det för skillnad? Renare ?

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                #8
                Ursprungligen postat av spytoby
                Jag har inte fått något vettigt svar på varför man inte kan ha det där innerfiltret, vad blir det för skillnad? Renare ?
                jag tycker du kan ha kvar det och skaffa antingen ett lite mindre ytterfilter eller ett innerfilter i samma storlek.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  så här är det. du kommer ha stora fiskar o de kommer skita ner mycket

                  ett ytterfilkter har väldigt mycket större filteryta än ett innerfilter. dessutom olika typer av filtrering. både mekansik, boilogisk o kemisk. har man så stort kar är det att rekomendera att ha ett ytterfilter. o absolut med den belastning du kommer ha.

                  man kan i princip säga desto mer filteryta desto bättre.

                  jag skulle satsa på ett fluval FX5 till det karet.
                  Upptäck vårt utbud av ytterfilter för akvarier, designade för att ge en grundlig och effektiv vattenrening. Med avancerade filtreringssystem säkerställs kristallklart vatten genom olika steg av reningsprocessen. Perfekt för att hålla ditt akvarievatten rent.


                  sen är det ju en estisk fråga med. du slipper ha ett fult filter inne i karet. det tar ju plats för fiskarna o det ser kanske inte så kul ut.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    jag hoppas verkligen inte du slänger ner alla fiskar på en gång nu bara! får då kommer du med all säkerhet få nitrit o de riskerar att dö hela högen. börja med ett par oscar kanske. i nån månad. men se till först at du har all teknik du behöver. vänta med att beställa fisk tycker jag. du behöver ett större filter tex.

                    vad har du för ramp nu? o vilka lysrör? ett aqua-glo o ett power-glo ger ett bra ljus till amerikanska kar tycker jag.

                    Kommentar

                    • spytoby
                      • September 2010
                      • 10

                      #11
                      GRO 36w T8 + Power Glo 40w har jag i just nu, i en vanlig ramp.

                      Finns det andra saker man kan ha i ytterfiltret som inte kostar en massa varje månad, eftersom man måste köpa nytt. Eller är det bara att bita i det sura äpplet?

                      Kan man inte reducera nitriten med något medel för att undvika massdöd? som typ
                      Senast redigerad av spytoby; 25 September 2010, 00:07.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #12
                        Ursprungligen postat av spytoby
                        GRO 36w T8 + Power Glo 40w har jag i just nu, i en vanlig ramp.

                        Finns det andra saker man kan ha i ytterfiltret som inte kostar en massa varje månad, eftersom man måste köpa nytt. Eller är det bara att bita i det sura äpplet?

                        Kan man inte reducera nitriten med något medel för att undvika massdöd? som typ
                        http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=927&page=1
                        Hej! medlet du länkar till reducerar NITRAT och just NITRATET får du ner genom vattenbyten som du gör regelbundet så det medlet kan du glömma! Vad du däremot kan använda vid uppstart är en bakteriekultur som tex sera nitrivec, den hjälper till med uppbyggnaden av de livsnödvändiga nedbrytningsbakterier som behöver finnas i bottensubstratet och främst filter! Du behöver samla på dig kunskap om uppstart och skötsel av akvarium innan du drar igång det hela annars får du bara problem, här är en bra början till lite info: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=70




                        Lycka till
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • spytoby
                          • September 2010
                          • 10

                          #13
                          Visste inte att folk på nätet kunde vara så hjälpsamma. Då måste jag ta och beställa fx5an+filtermatriell & sera nitrivec. Lite ph-tester och nitrit-tester. Något mer jag bör beställa såhär på en gång?

                          Kommentar

                          • danne0301
                            • July 2009
                            • 1128

                            #14
                            Algskrapa om du inte har det kan vara bra, doppvärmare har du det? Och termometer ser jag ingen, du vill ju ha koll på ifall något havererar innan fisken fryser ihjäl Och timer till belysningen, fast det finns ju på ica för en femtilapp.

                            redigerat; nu såg jag att du har värmare redan.
                            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                            2 gånger 54L odlingsprojekt
                            540L Ormhuvudfisk som blev CA

                            Kommentar

                            • spytoby
                              • September 2010
                              • 10

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Hej! medlet du länkar till reducerar NITRAT och just NITRATET får du ner genom vattenbyten som du gör regelbundet så det medlet kan du glömma! Vad du däremot kan använda vid uppstart är en bakteriekultur som tex sera nitrivec, den hjälper till med uppbyggnaden av de livsnödvändiga nedbrytningsbakterier som behöver finnas i bottensubstratet och främst filter! Du behöver samla på dig kunskap om uppstart och skötsel av akvarium innan du drar igång det hela annars får du bara problem, här är en bra början till lite info: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=70




                              Lycka till
                              Bakteriekulturen vid uppstart.. så räcker inte mitt innerfilter som suttit i annat akvarium tidigare som har fiin fina bakterier?

                              danne0301
                              Algskrapa om du inte har det kan vara bra, doppvärmare har du det? Och termometer ser jag ingen, du vill ju ha koll på ifall något havererar innan fisken fryser ihjäl Och timer till belysningen, fast det finns ju på ica för en femtilapp.

                              redigerat; nu såg jag att du har värmare redan.
                              Doppvärmare, algskrapa och timer är fixade redan Är bara inte med på bild

                              Kommentar

                              Arbetssätt...