Att ha belysningen på i två omgångar per dygn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dublin
    • September 2010
    • 58

    Att ha belysningen på i två omgångar per dygn?

    Tjena!
    Har precis startat ett 60l akvarium och funderar lite över det här med belysningen. Som jag förstått kan det vara lagom om det är på 10-12 timmar per dygn. Mer tid skapar mer alger. Men nu är akvariet mest till för barnen och hittills (första veckan) har vi satt på belysningen när vi gått upp vid halv sju och sedan stängt av vid 20.30 - men det blir ju ganska många timmar det.
    Jag tänkte skaffa en timer och ha på belysningen 1-2 timmar på morgonen och typ 8 timmar på eftermiddagen/kvällen.
    Vad tror ni - är det stressande för fiskarna?
  • Narien
    • August 2010
    • 181

    #2
    Låter som en intressant fråga, jag är lite i samma sits (att det inte är tänt när jag är i rummet), som det är nu tänder jag vid kl 10 och släcker kl 10, men halva veckan går jag hemmifrån kl 7 på morgonen, samt nästan alla vardagar missar jag minst 3-4 timmar mitt på dagen (som säkert många andra också gör).

    Kommentar

    • vitter
      • August 2010
      • 219

      #3
      Jag läste någonstans, men minns nu inte var tyvärr, att det tydligen skulle vara bra för växterna om det var släckt ett par timmar mitt på dagen, eftersom det påminde om deras naturliga tillvaro - växer man under träd eller större växter hamnar man i skugga nån gång under dagen då solen flyttar sig. Så växterna kan gilla det, men det hämmar däremot algerna som inte gillar skugga.

      Kan ju vara värt att testa iaf!

      Kommentar

      • Narien
        • August 2010
        • 181

        #4
        Jo definitivt, mitt på dagen är det ju även så pass ljust att om man skulle vilja se in i akvariet kan man ju det utan extra ljus... Skulle dock vilja höra lite fler svar från ljus-experter

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag har ett yngelkar där jag reglerar tempen i karet med belysningen. den går nog på o av minst 5 gånger om dagen. funkar utmärkt. ingen tress på fiskarna vad jag märkt.

          Kommentar

          • Narien
            • August 2010
            • 181

            #6
            Hum, låter lovande, då ska jag nog byta några timmar mitt på dagen med några timmar på morgonen så jag kan mata dem innan man går till skolan

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              För fiskarnas del kan du ha vilka belysningsintervall du vill.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Dublin
                • September 2010
                • 58

                #8
                Ok, tack för svaren - nu kör jag två omgångar per dygn

                Kommentar

                • Christerhedberg
                  • August 2008
                  • 624

                  #9
                  Vad kan det påverka om man har det igång i 2 omgångar/dag då? Växter?

                  Azur..? ^^

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Växter har en uppstartsperiod på 15-30 minuter så man kan inte låta det gå in en drös med intervaller.
                    Men 2 per dygn är inga problem. Kör t.ex. med 3 timmar på morgonen och 7 på em/kvällen.

                    Som azur skriver spelar det ingen roll för fiskarna - men det bör naturligtvis inte vara helmörkt i rummet i mellanintervallet men jag antar att du har fönster i rummet och då kommer det ju in dagsljus
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Riktigt så enkelt skall man nog inte säga att det är. Många fiskar tål det mesta men det finns känsligare sorter. Vissa arter stressas svårt av plötsliga ändringar i ljus, För en del arter är det nästan nödvändigt att ha två olika belysningskällor på olika timer så att man kan tända och släcka stegvis och undvika att fisken hoppar ut eller slår sig fördärvad mot glaset. För såna fiskar är det givetvis än värre att ta den där stressande tändningen/släckningen två gånger om dagen.

                      Andra arter kan ha reproduktionen styrd av bland annat dygnslängd. Två belysningsperioder per dygn kommer att förvirra deras hormoner på ett oförutsägbart sätt.

                      Sen så står det faktiskt i L 80 att djur skall ha ljus med naturlig dygnsrytm. Det är ju lite knöligt att påstå att man uppfyller det kravet om man har två belysningsperioder per dygn.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      Arbetssätt...