Hejsan :) (fiskblandning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Hejsan :) (fiskblandning)

    Jag startar snart upp en tank (inte min första men det är runt 6 år senast) och vill ha lite råd av er som är helt uppe i detta

    Funderar på denna blandning:

    8-10 Neontetror
    6-8 Citrontetror
    4-6 Pansarmalar (antingen Leopard eller Panda)
    1 Ancistrus

    tror ni att detta är en förfärlig kombo som kommer få fiskarna att vantrivas?
    Kan man slänga in ett Gurami par i denna mix? Och om så; vilken sorts gurami?
    SKulle en slöjstjärt/ 2 slöjstjärtar kunna äta upp tetrorna?
    Skulle en kampfisk döda några av dessa fiskar, skulle några av dessa fiskar äta kampisens fenor?

    Och sist men inte minst: Minsta/Största tank för denna blandning (inte köpt än, tänkte fråga experterna först

    Tack för mig, fortsatt bra dag på er!
    All we are, we are.
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    TIllägger att jag redan har ett 60Liters som är 35cm högt, 60cm långt och 30cm djupt. och OM jag skulle använda detta, skulle då 8 neon, 6 citron och 6 pansar vara påtok för mycket?
    All we are, we are.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      destor större akvarium desto bättre ungefär. större kar är lättare att ta hand om lättare att få bra balans i.

      varför inte skippa neonerna o köpa lite fler citroner. om nu inte storleken på karet är ett problem så kör på typ 40 st istället.

      sen ett par goa ciklider till..


      jag skulle varken ha gurami eller kampfisk o absolut inte slöj med dessa. jag är lite biotop-nörd o gillar inte blanda fisk från olika världsdelar. du har ju kanonförutsättnigar för ett kanonfint SA-kar.

      sikta på 250-350L kanske?

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Eller så skippar du SA och kör asien i stället

        Några guramis, rasboror eller danior, någon kuhliiål kanske eller varför inte sewellia

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          a precis o skippa då tetrorna o pansarmalarna o ancistrusen :P

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            sjölstjärtarna ska du skippa direkt..
            Men visst kan du ha 1 ST kampfisk hane i detta kar. Hanen jag inte odlar på går i mitt sällskaps kar med ca 60 tetror x antal svärdbärare några guppies lite platty lite olika sorters pansarmalar några eldstjärtar och lite malar. och den vantrivs inte.

            Så visst kan du ha 1 kampfisk. . Men sjölstjärtar är den värsta och "fulaste" fisken i mitt tycke... har varit med om att dom äter upp allt faktiskt.. en polare stoppade ner en sådan i ett sällskaps kar för ett tag sen för att ägaren inte kunde ha kvar den.. det slutade med att alla fiskar försvann och en halv ancistrus mal stack ut ur munnen på den..

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              tar för svaren Jo, är lite sugen på o dra ett biotop kar, men då är jag redan 100 på att det blir tanganyika : >
              Dock så är jag läskigt kär i tetror, vet inte varför men det är nått med dom som tilltalar mig :P
              All we are, we are.

              Kommentar

              • roosterboy
                • September 2010
                • 1094

                #8
                Tillägg:
                Har 6 vanliga guldfiskar som i 4-5 år gått i min damm och övernattar i ett 300-kar om det blir för kallt.
                Köpte dom som 3-4 cm.
                4 av dom ligger på någonstans 12-15 och 2 av dom ligger på någonstans 20-25cm. Skulle dessa äta tetror?
                All we are, we are.

                Kommentar

                Arbetssätt...