Inviga Red Crystal räkor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ceda
    • August 2010
    • 8

    Inviga Red Crystal räkor.

    Hej.

    Jag har ett ganska nystartat akvarium och är själv nybörjare på ämnet, så jag skulle behöva lite tips från er andra..

    Jag har ett akvarium med inredning enligt nedan. Nu har jag planer på att köpa hem 5-6st red crystal räkor.
    Hur skall jag göra för att dom andra fiskarna inte skall tro att det är levande föda?!
    Anledningen till att jag frågar är att när jag köpte fiskar första gången så hade affären en ensam räka kvar, så den köpte jag. 2 dagar senare så såg jag kardenaltetrorna slåss om kadavret...

    En annan fråga..
    Det är ingen risk att dom sugs in i filtret och fastnar där?
    112 liters trivsel...
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Det finns stor risk att dina fiskar äter upp räkorna, vad har du för fiskar? Det finns i regel ingen fisk som helst säkert inte äter räkor, det är lite individuellt tror jag. Själv så har jag räkor i en egen vas så att de kan föröka sig bäst de vill utan att någonting blir föda. CR är lite känsligare än många andra räkor sägs det, dock inget jag märkt av ännu. Men läs på lite om dem innan du köper dom.

    Det beror väl på hur stort insug du har, har du lite mindre räkor så kan dom åka in där och dö. Men när jag inte hade satt upp en strumpa på filtret så att de kunde ta sig in, kunde dom också ta sig ut igen. Nu har jag en strumpa på så att räk-ynglen inte åker in och dör.

    Så mitt tips "over all" är att hålla dom ensamma.

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #3
      Nu såg jag att du har kakaduaciklider. Då kan det vara kört för dina räkor, jag hade då inte viljat prova i alla fall..

      Kommentar

      • ceda
        • August 2010
        • 8

        #4
        Jag var i fiskaffären och pratade med ägaren där, innan jag hann läsa ditt svar tyvärr. Han sa att det absolut inte skulle vara några problem och tyckte det var mycket konstigt att dom hade käkat upp den förra... Så jag lyssnade på honom och köpte 5st räkor samt lite fler växter... Nu ett par dagar senare så är 3st borta (antagligen uppätna). Jag blir lite förbannad på att han säger så, för att sedan läsa motsatsen här. OK. Hur skall jag nu göra för att få behålla de 2 sista? Någon speciell växt som dom lättare kan gömma sig i? Skall jag bygga upp ett stenröse där dom kan gömma sig? Att sätta upp en räkvas vid sidan om är inget alternativ för mig...
        112 liters trivsel...

        Kommentar

        • ceda
          • August 2010
          • 8

          #5
          Dom 2 som är kvar håller sig väldigt mycket vid ytan och gömmer sig bland bladen där. Trivs dom vid ytan eller är det bara så att jag råkar ha bäst skydd där i mitt akvarium? Alltså, om jag skaffar riktigt bra skydd åt dom i botten, kommer dom gömma sig där då?
          112 liters trivsel...

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Jag tror nog att de kommer att befinna sig lite överallt i akvariet och äta alger osv men chansen ökar kanske lite om du har mycket gömställen och växter. Du ska inte fråga i zooaffärer om fiskar passar med andra eller hur stort akvariet ska vara, sälj-snack så det bara stänker om det.

            Om man var du så skulle jag ha gått tillbaka till exakt honom som rekommenderade räkorna och se vad han gör åt saken. Troligtvis som du säger, uppätna, men det skulle ju kunna vara vattnets fel ändå. CR är lite känsliga av sig om man jämför med andra räkor.

            Kommentar

            Arbetssätt...