Mina första yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • valkyrie_girl
    • September 2010
    • 1

    Mina första yngel!

    Hej alla!

    Jag är ny här så det här blir mitt första inlägg. Jag har skaffat mitt första egna akvarium, hade två när jag var liten också men dem fick jag av pappa. Kommer ihåg en del från den tiden, men är i alla högsta grad en nybörjare. Akvariet är på 50 liter och jag har fyra segelfensmollys, en vit hane, en orange hona, en orange hona med svarta fläckar och en dalmatinerprickig hona. Jag kommer ihåg dessa fiskar från min barndom och de har alltid varit mina favoritfiskar. Jag fick flera yngel som jag hade i yngelakvarium. Dessvärre var jag alltid för ivrig med att släppa ut dem bland de andra fiskarna, så de flesta blev nog uppätna. Hade bara ett yngel som lyckades bli vuxet.

    Hur som helst beslöt jag mig för att bara skaffa segelfensmollysar denna gång, eftersom jag läst att dessa fiskar är snälla mot sina yngel. Nu är det så att jag fått mina sex första yngel och de är jättesöta! En centimeter långa och man kan redan se vilka som kommer se ut som mamman för de har röda ögon! Nu är det så att jag har en del frågor som jag hoppas kunna få svar på. Det är den oranga honan som har fött, och hon var redan tjock när jag köpte henne så det är inte min hanne som är pappa till ynglen. Hennes analhål (heter det så?) är alldeles rött och jag undrar om det är normalt. Min hanne hänger efter henne hela tiden och gnuggar nosen mot hennes bak. Han har inte försökt att para sig med henne igen så jag undrar om det är uppvaktning han håller på med eller om det är något annat som intresserar. Sedan undrar jag om ynglen får i sig någon mat. Varje gång som jag matar dem är de stora fiskarna genast framme och tar all mat innan ynglen hinner. En del faller ju till botten men mina yngel håller sig mest högst upp bland växterna. Höll faktiskt en matflinga precis framför nosen på två yngel som hängde uppe vid ett av akvariets hörn. De verkade helt ointresserade så jag funderar över om de var mätta eller inte förstod att det var mat. Kanske jag behöver köpa speciellt foder? Sedan är jag lite orolig över hur jag gör med städningen. Finns det inte en risk att ynglen sugs upp när jag "dammsuger"? Mina vuxna fiskar verkar inte intresserade av att äta ynglen, är det något som kan förändras? Hur stor chans är det att ynglen överlever, är det någon som har egna erfarenheter?

    Tack på förhand för alla svar som jag hoppas ska börja regna in!

    Kramar från Sanna!
    Senast redigerad av valkyrie_girl; 17 September 2010, 17:06.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    du behöver inte vara orolig för att inte ynglena äter. de hittar mat lite överallt. molly är faktiskt algätare till viss del så de äter säkert på växter o så. de kommer börja äta fodret när de känner för de. du kan smula sönder fodret till ett pulver typ. de brukar inte de stora ta utan då finns de till de små. men mata inte för mycket nu!! då får du nitrit o alla fiskar riskerar att dö.

    hur ofta damsuger du? (jag gör aldrig det..behövs inte) de brukar inte vara nån risk att de pker med. du får väl vara lite försiktig vart du damsuger.

    yngel från levandefödande är ganska lätt att föda upp. du kommer garanterat få mer. förmodligen kommer karet vara överfullt om ett antal månader :P

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      o just det!

      Välkommen hit!

      Kommentar

      Arbetssätt...