2liters yngelkar, skötsel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pliina
    • January 2010
    • 292

    2liters yngelkar, skötsel?

    Hej!

    Jag har lite endlersyngel som tidigare gått tillsammans med alla stora endlers. Tyvärr har jag bara 2 överlevande som blivit vuxna av ca 100 yngel. Tror att de blir uppätna, men är inte säker. Har ett minikar som jag nu stoppat i 5st nyfödda yngel i, lite för att se hur många av dem som överlever till ca 2 cm storlekom det inte finns vuxna som kan äta upp dem.

    Hur sköter jag vattenbytena i detta lilla kar? Ska jag byta allt och hur ofta isf?

    De har gått där i en vecka nu, tog akvarievatten från mitt inkörda 180l. Pump har jag ingen i utan har stoppat i syretablett som jag köpt.
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Lägg baljan med ynglen i ditt akvarie istället och så vickar du på baljan varje dag så du får nytt vatten i den!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Pliina
      • January 2010
      • 292

      #3
      Tack för tipset, tyvärr vet jag inte om jag vågar ha en glasbalja flytande i stora karet. Lysrampen sitter så långt ner så jag är rädd att den ska slå i lysrören!

      Skulle det fungera om jag bytte ca 2dl/dag? Ska jag tillsätta en droppe nitrivec varje gång? Har hört att yngel kan må dåligt av nitrivec.

      Kommentar

      • JennyO
        • November 2005
        • 10

        #4
        Själv är jag en stor ovän av Nitrivec och andra liknande produkter.. Undvik kemikalier i den mån det är möjligt. Speciellt för yngel.
        Byt lite vatten varje dag och ersätt med vatten från det stora akvariet.. Naturligt är alltid bäst! Några dl/dag är max. Inte mer.
        Inför nästa yngel omgång rekommenderar även jag att ha en yngelkasse inne i det ordinarie akvariet. Fungerar utmärkt och du behöver inte fundera över speciella vattenbyten.. Bara utfodring och genomströmning.. Lycka till!
        To live a creative life, you must loose your fear of being wrong!

        Kommentar

        • Raiju5
          • June 2010
          • 87

          #5
          Tycker också att du ska ha yngelkasse, funkar finfint

          Kommentar

          Arbetssätt...