Vattentester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zureel
    • June 2010
    • 139

    Vattentester

    Hej jag har aldrig testat mitt vatten förut men tänkte börja hålla lite koll har bara råd att köpa 2 dropptest så jag undrar vilka 2 som är viktigast och när det är bäst att testa ( före eller efter vb eller både och). Ska inhandla testen imorgon
  • Zureel
    • June 2010
    • 139

    #2
    om det inte kommer några synpunkter blir det troligtvis nitrit och Ph test

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Nitrit alltid bra att ha.

      Ph:t kan också vara en bra sak att kolla. Speciellt om du har fiskar med lite krav på detta. Ex malawi som ska ha högt ph. Diskus som ska ha lågt ph. Sällskapsfiskar klarar generellt kranvattnet om du har kommunalt vatten och behövs därför inte testas lika regelbundet.

      JBL är ett märke jag testat och varit nöjd med. Står mer i denna tråd.
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Kh (karbonathårdhet) är det enskilt viktigaste testet! Kh värdet bör vara minst 4 men gärna högre, har du minst 4 så kommer ph att hålla sig stabilt! mät vilket värde du har i kranen sen kan du mäta i akvariet precis innan vattenbytet för att kolla att det inte sjunkit för mycket!
        Senast redigerad av åheim; 14 September 2010, 16:01.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Kh (karbonathårdhet) är det enskilt viktigaste testet! Kh värdet bör vara minst 4 men gärna högre, har du minst 4 så kommer ph att hålla sig stabilt! mät vilket värde du har i kranen sen kan du mäta i akvariet precis innan vattenbytet för att kolla att det inte sjunkit för mycket!
          *Gilla* Tur det finns gurun
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • Zureel
            • June 2010
            • 139

            #6
            ok då verkar det som det blir nitrit och Kh test då ska skaffa mer än 2 test så småningom men skulle bli för dyrt att köpa alla på en gång och de flesta här skriver att testremsor är opålitliga så får lita på det

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #7
              Ja de är ju fantastiskt dyra! Men håller förvisso ett tag så man får väl tänka så :P

              Och jo. Testremsor är opålitliga!
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              • Zureel
                • June 2010
                • 139

                #8
                jag tänker lita på att kommunen uppger rätt värde på dH har 13 enligt dom vilket verkar vara rätt normalt för gotland

                Kommentar

                • Zureel
                  • June 2010
                  • 139

                  #9
                  dropptesterna affären hade var av märket API och nitrit testet hamnade på 0 skönt att veta att processerna i akvariet kommit igång på ett bra sätt sen KH testet blev 12 vilket jag inte är hundra på hur jag ska tolka är det ok eller ska man försöka sänka det på något sätt?

                  Kommentar

                  • tulle89
                    • March 2006
                    • 1183

                    #10
                    Nu vet jag inte specifikt hur det testet fungerar, men man brukar vilja ha det så högt som möjligt då det tyder på ett vatten med mycket karbonater i. Vilket gör vattnet "stabilt" och att det inte varierar i pH:t.
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                    Kommentar

                    • Zureel
                      • June 2010
                      • 139

                      #11
                      ja då får jag väl vara glad över att jag har stabilt vatten då tack för tipsen och råden på vattentest förresten

                      Kommentar

                      Arbetssätt...