Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beeerklunker
    • August 2004
    • 13

    Nitrit

    upptäckte att jag hade fett höga nitrit värden i mitt akvarium så har nu under ett par timmar ägnat mig åt att starta om det bytt allt vatten sköljt gruset och så vidare har nu fyllt det med vatten och ska sätta i mina fjärilsciklider som otroligt nog inte dött av dom höga värderna så nu hoppas jag att jag slipper göra om hela proseduren om 3 dagar då jag ska ta nya vattenprover.
  • Dragge
    • October 2004
    • 229

    #2
    Att du får en nitritspik kommer du sällan ifrån. Detta brukar inträffa efter nån/några veckor efter nystart av akvarium.
    Med andra ord, nu börjar du om från början igen och spiken kommer att komma tillbaka. Detta är övergående och stabiliseras när bakteriekulturen kommit igång. Du kan ju lindra för fiskarna med hjälp av Nutrafin Aqua Plus/Cycle och andra "Nitrivecs".
    Eller en annan modell; små och täta vattenbyten(daglig ~10%) för att lindra för fisken.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      tycker du gjorde helt fel beerklunker. nu är risken stor at du får det igen. nu tog du bort den början till bakteriekultur som bruter ner nitrit. har du höga värden av nitrit så byt bara 50% vatten i ca 5 dagar o i med nitrivec.

      jättedumt att skölja gruset o göra tokrengörning.

      Kommentar

      • beeerklunker
        • August 2004
        • 13

        #4
        blev tillsagd av dem i djuraffären att byta allt och börja om från början och dem tyckte det var ett under att mina fjärillsciklider lever var riktigt fet höga värden

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          aja. se till att ha koll på värdena nu. har du läst " hur man startar ett akvarium"tråden?

          tycker fortfarande du skulle gjort stora vattenbyten. mata nu ytterst lite. 1 gång om dagen bara. o håll koll på värdena.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Här kommer en länk, kolla in den så får du hjälp

            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • beeerklunker
              • August 2004
              • 13

              #7
              jag ska ha koll på värdena nu och jag ska vara sparsam med maten men hur länge ska jag vara det?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8


                Hur undvika nitrit?
                1/ Ha få fiskar i akvariet första månaden (fler om bakteriekultur tillsätts).
                2/ Mata sparsamt (speciellt första månaden).
                3/ Öka inte belastningen på akvariet hastigt (dvs. släpp inte ner för många fiskar samtidigt).
                4/ Tillsätt en bakteriekultur.

                Hur bli av med nitrit?
                Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
                1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
                2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
                3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
                4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.

                (zoopet bas)
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • JennyO
                  • November 2005
                  • 10

                  #9
                  Unvik stora vattenbyten! Byt lite vatten oftare istället! Ersätt med gammal akvarievatten om du kan få tag på det.
                  Kranvattnets vara eller icke vara beror ju på var du bor och vilket vatten du har i kranen.. Själv har jag egen brunn så mitt kranvatten är utmärkt. Men som sagt, det beror på var du bor och var kranvattnet kommer ifrån och vilka ev tillsatser det finns. Du kan också pröva att ladda gammalt filtermaterial från ett väl inkört akvarium till ditt eget filter. Självklart måste du då vara säker på att det akvariet är friskt och hälsosamt innan du tar in bakteriekulturen, men en väl fungerande bakteriekultur är den enda långsiktga lösningen på problemet. Lite salt = ja! Undvik kemikalier som säger sig lösa detta problem. Fjärilscikliderna klarar sig så länge du undviker dessa monster-vattenbyten igen..
                  To live a creative life, you must loose your fear of being wrong!

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Som tillägg ovan kan du också tänka på att använda vattenberdingsmedel om du byter med kranvatten, det tar bort klor/kloraminer och därmed gynnar du de bakterier som är på tillväxt i ditt kar.

                    Har man flera kar så är det jättebra tips ovan att i början fylla hela akvariet med vatten från de andra karen samt att i förväg "köra in" det nya innerfiltret i något av de ganla karen. Gör du detta får du ingen nitritspik alls.

                    Processen som du ska genom handlar om att bygga upp bakterier som bryter ned avföringen som dina fiskar utsöndrar. Främst är det proteinet i maten som ger ammoniak/ammonium utsläpp, detta är extremt giftigt. När ammoniaken släpps ut börjar en bakterie föröka sig som bryter ned ammoniaken till nitrit. Nitrit är inte lika giftigt men ändpck väldigt skadligt, det försvårar syreupptagningen för fiskarna. När halterna av nitrit ökar börjar en annan bakterie att växa till sig som bryter ned nitrit till nitrat. Nitraten är inte så farlig, men den ackumuleras i karet med tiden och det är för att bli av med detta som man i huvudsak byter vatten kontinuerligt.

                    Nitrat kan tas upp av växter och jag tycker att vattenkvaliteten i ett kar gynnas mycket at många växter ocj i synnerhet snabbväxande sådana.

                    Det går att räkna på hur mycket vatten man ska byta för att hålla konstant nitrathalt baserad på mängd protein man matar med.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      En annan sak som kan vara värd att nämna är att antalet fiskar som introduceras är inte problemet utan den mängd mat som matas med. Fler fiskar kan betyda mer mat, men har man detta i åtanke kan man mata gradvis ökande under 1 månad. Fiskar klarar sig med väldigt låga nivåer mat länge.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...