Tips på växter och fiskval?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    Tips på växter och fiskval?

    Jag har precis börjat med mitt första kar, som är på dryga 90l och ser ut såhär med all hård inredning på plats:



    Växter är nästa steg, så jag söker lite tips på nåt som kan passa! Vill ha nån hög, tät sak att ha i främre höra hörnet för att dölja tekniken lite. Och gärna några högre baktill - snabbväxande och tåliga vore bra!
    Sen vill jag ha några lägre saker kring rötterna i framkant, och för att skydda öppningen på den grotta som bildas till höger, så det blir ett riktigt gott gömställe.

    De invånare jag tänkt ha, då alla är inne, är nåt i stil med:
    5-6 guppys
    4-5 dvärgklogrodor
    Ett par algätare av nån liten, fredlig sort.

    Blir det för många djur, eller skulle det fungera?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    gigant-vallisar. cryptocrone, några anubis på grenarna skulle vara najs

    Kommentar

    • vitter
      • August 2010
      • 219

      #3
      Spiralvallis ser ju riktigt häftig ut, men den kanske inte täcker lika bra? Anubias hade jag funderat på faktiskt, bra att det verkar passande.

      Kommentar

      • vitter
        • August 2010
        • 219

        #4
        Nu har växterna kommit på plats! Jag börjar bli riktigt, riktigt nöjd faktiskt.

        Nu är det bara invånare som fattas...

        Kommentar

        • Narien
          • August 2010
          • 181

          #5
          Ser riktigt fint ut!

          Kommentar

          • Raiju5
            • June 2010
            • 87

            #6
            Rekommenderar randig Otocinclus som algätare Riktigt trevliga små firrar skaffa ett stim på 4-5 st, kommer nästan garanterat ta hand om algproblemen om det kommer

            Kommentar

            • vitter
              • August 2010
              • 219

              #7
              Narien - Tackar!

              Raiju5 - Tack för tipset! Inte helt bestämt vad det kommer bli för sort än, funderar över några olika. Ska i alla fall börja köra in karet med några guppys. Blev helt kär i de som fanns inne när jag handlade växterna. Om två veckor ska jag tillbaka och hämta hem några.

              Kommentar

              • Narien
                • August 2010
                • 181

                #8
                Varför vänta så länge? Finns väll ingen direkt poäng med det (förutsatt att du inte kan ta dig in tidigare)?

                Kommentar

                • vitter
                  • August 2010
                  • 219

                  #9
                  Dels är det för att akvariet ska komma igång lite mer, men främst är det så att nej, jag kan inte ta mig till affären förrän då. Falskogs akvarium ligger en bit utanför stan, och efter att jag varit där vill jag inte gå och köpa fiskar på de i jämförelse riktigt, riktigt sunkiga ställena inne i Borås...

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    akvariet kommer itne igång om det inte finns nån som kan skita ner lite. finns ju inget för bakterierna att jobba med o föröka sig på.

                    Kommentar

                    • Narien
                      • August 2010
                      • 181

                      #11
                      Vad hannes sa, men du gör nog rätt i att vänta tills du kan handla från det bra stället (sen vet jag inte riskerna för alg-angrepp i ett tomt akvarium). Är också en nybörjare inom akvaristik (heter det väll ).

                      Kommentar

                      • KORSARKOFF
                        • August 2010
                        • 327

                        #12
                        Ursprungligen postat av vitter
                        Dels är det för att akvariet ska komma igång lite mer, men främst är det så att nej, jag kan inte ta mig till affären förrän då. Falskogs akvarium ligger en bit utanför stan, och efter att jag varit där vill jag inte gå och köpa fiskar på de i jämförelse riktigt, riktigt sunkiga ställena inne i Borås...

                        Zoo-hörnan har varit riktigt fräsch den senaste tiden.. Köp du några där.
                        40L Yngel
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                        240L Sällskap
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                        Kommentar

                        • vitter
                          • August 2010
                          • 219

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          akvariet kommer itne igång om det inte finns nån som kan skita ner lite. finns ju inget för bakterierna att jobba med o föröka sig på.
                          Nej, hade jag kunnat ta mig och handla fiskar innan hade jag nog inte väntat fullt så länge, men som sagt får det lov att fungera ändå. Ger om inte annat lite tid för vattnet att klarna lite, för det kommer nog ta ett tag innan det ser bättre ut.

                          Ursprungligen postat av KORSARKOFF
                          Zoo-hörnan har varit riktigt fräsch den senaste tiden.. Köp du några där.
                          Möjligt. Jag har ingen direkt koll på hur det varit där tidigare. Men sedan jag varit ut till Falskog känns inget annat särskilt lockande, så jag väntar faktiskt hellre. Fick dessutom låna en bok när jag var där och köpte växter som jag måste lämna tillbaka.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            a jag läste det att du inte kunde ta dig till affären. vilket låter väldigt bra att du väljer en bra affär ville mest bara informera om hur det funkar med starten av ett kar. karet kommer ju absoult inte bli dåligt nu på nått sätt. haha. ville väl mest döda myten om att man ska låta karet stå utan fisk ett par veckor att det skulle vara så man gör o att det är bra.

                            Kommentar

                            • vitter
                              • August 2010
                              • 219

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              a jag läste det att du inte kunde ta dig till affären. vilket låter väldigt bra att du väljer en bra affär ville mest bara informera om hur det funkar med starten av ett kar. karet kommer ju absoult inte bli dåligt nu på nått sätt. haha. ville väl mest döda myten om att man ska låta karet stå utan fisk ett par veckor att det skulle vara så man gör o att det är bra.
                              Det är i allafall en välspridd myt, för var man än läser så är det ju så det står att man ska göra, om man inte vill hälla i massa konstgjord bakteriekultur då. Men som sagt, får se det som lite "reningsperiod" då sista smutsen från grus och rötter förhoppningsvis kan försvinna och vattnet bli lite finare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...