Blir galen av det knakande akvariumet! Är malen för stor för akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frulle
    • November 2007
    • 64

    Blir galen av det knakande akvariumet! Är malen för stor för akvariet?

    Jag flyttade till ny lägenhet i juni, och ställde mitt 54 liters på en ny möbel.
    Jag förstärkte den även efter att fått råd från er, och än har den inte brakat ihop - vilket gör att jag tror att det inte är några problem med själva möbeln längre.

    Akvariumet har dock fortsatt att knaka från och till, och nu när jag sitter uppe och det är tyst runtomkring mig hör jag hur det knakar från och till.

    Såfort det knakat har jag sprungit till akvariet för att kolla om det är helt, och sett att det flyter omkring massa skräp från bottnen, vilket gjort att jag nu börjat misstänka min mal för att vara boven i dramat.

    Malen var nån centimeter när jag köpte den, men är nu cirka 10 cm. Kan det vara så att när malen nu på natten simmar omkring har tillräckligt med tyngd i sig för att skapa knakningarna?
    De känns nästan som om malen simmar in i glaset med sån kraft att det knakat till.

    Vad tror ni? Är min mal för stor för akvariet? Jag vill ju inte riskera att akvariumet brakar ihop pga malen.. Bör man byta till en mindre mal? Eller är det helt normalt med knakande akvarium? (Det är ett Juwel, och inget hemmabygge)

    Snart tror jag nästan att jag gör mig av med hela akvariumet, jag får inte någon ro i kroppen då jag är rädd att det ska braka samman hela tiden
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Personligen skulle jag tippa på att det är malen som gör det när den gräver eller liknande. Min pleco på 15cm hör man ibland på kvällarna när lampan är släckt hur den håller på. Stenar mot glaset kan nog uppfattas som knakningar.

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Vad bor det mer för nått i karet?
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Tycker det låter som om en 10 centimeters mal i ett 54 liters behöver mer utrymme.
        Annars är det som sagt inget ovanligt att malar rumsterar om och hörs på natten.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ljusrampen brukar också kunna knaka rejält vid uppvärming/avkylning så om ljudet kommer under timmen efter ljuset släckts kan det vara det.

          Kommentar

          • Frulle
            • November 2007
            • 64

            #6
            De andra är 3 kopparbarber och 4 platys.

            Men jag hade för mig att malen anpassade sig lite efter karets storlek..?
            Jag köpte den ju som sagt nät den var pytteliten.

            Så ni tror att jag kan vara lugn? För det är ju som sagt ett Juwelakvarie, och de borde ju vara byggda för att klara en mals härjande..

            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #7
              Ja det är/blir säkert inget fel på karet. Men malen mår säkerligen inge vidare i den lilla baljan.

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Det där att fiskar anpassar sig efter storleken på karet kan nog klassas som en myt. Vad som händer är att fisken blir hämmad i sin utveckling av att inte kunna röra på sig så mycket som den behöver.
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • Grothras
                  • July 2009
                  • 401

                  #9
                  Hämmad i utvecklingen är ju också lite av en myt. Fisken växer lika mycket om den så skulle överleva i ett litet rör så länge den får mat. En kompis flickvän hade en ancistrus i ett litet 8 liters kar tillsammans med en neontetra och en kampfiskhanne. Ancistrusen var nog i det närmaste färdigvuxen när jag tog över fiskarna och var över 12cm. Men visst lär de inte må speciellt bra. Det är ju ungefär som att sätta en kossa i en box där den får stå hela livet. Den överlever men den har inte direkt något liv^^

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Ursprungligen postat av Grothras
                    Hämmad i utvecklingen är ju också lite av en myt. Fisken växer lika mycket om den så skulle överleva i ett litet rör så länge den får mat. En kompis flickvän hade en ancistrus i ett litet 8 liters kar tillsammans med en neontetra och en kampfiskhanne. Ancistrusen var nog i det närmaste färdigvuxen när jag tog över fiskarna och var över 12cm. Men visst lär de inte må speciellt bra. Det är ju ungefär som att sätta en kossa i en box där den får stå hela livet. Den överlever men den har inte direkt något liv^^
                    En bekant envisas med att hålla mollys i ett 20Liters hexa akvarium och de är nu 2-3år gamla och ca. 3cm, så det är ingen myt att de hindras i sin utveckling om de hålls i trånga utrymmen! Kanske iofs kan skilja lite mellan olika arter...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Grothras
                      • July 2009
                      • 401

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      En bekant envisas med att hålla mollys i ett 20Liters hexa akvarium och de är nu 2-3år gamla och ca. 3cm, så det är ingen myt att de hindras i sin utveckling om de hålls i trånga utrymmen! Kanske iofs kan skilja lite mellan olika arter...
                      Hmm konstigt har läst en del bland annat här på zoopet att det inte hindrar fiskarna att växa. Men det är kanske som du säger att det beror på arter.

                      Kommentar

                      • DAHLBERG
                        • September 2008
                        • 1598

                        #12
                        En människa lär ju bli rejält krokig och sne om man sätter honom i en liten låda. Tror inte att han kommer bli 1,85 om lådan är 1,20 :o Men det är ingen bra ursäkt att ha stora fiskar i små akvarium.
                        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                        540 liter kulfisk - T. lineatus
                        120 liter salt - Koraller och fisk

                        Kommentar

                        • Frulle
                          • November 2007
                          • 64

                          #13
                          Så hur stort bör akvariet vara för att malen ska må bra?
                          Och vad gör man med en mal? Vill affärerna ha tillbaka äldre malar?
                          Jag vill ju självklart att malen ska må bra, men kan ju inte garantera att den får de bättre någon annan stans..

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Då bör man först veta vad det är för sorts mal...bild kanske?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Frulle
                              • November 2007
                              • 64

                              #15
                              Ancistrusmal^^.

                              Tycker det är konstigt att man blir rekommenderad att skaffa en sånhär mal när man är nybörjare, och sen måste man skaffa ett nytt akvarie för att den ska må bra =/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...