Synpunkter på fiskval i mitt första akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrsken
    • September 2010
    • 13

    Synpunkter på fiskval i mitt första akvarium.

    Ligger i startgroparna för att starta upp mitt första akvarium som är på 100 liter. Jag är helt novis på området. Har lånat akvarieböcker på biblioteket och även läst en del på internet men blir bara varse om att ju mer jag läser desto mindre vet jag egentligen (om det nu låter vettigt).

    Hur som helst så har jag kommit fram till följande fiskarter att ha i mitt akvarium och undrar om era synpunkter på detta, om dom passar ihop o.s.v. Mina krav har varit att dom ska vara lättskötta bra nybörjarfiskar, färggranna eller ha exotiskt utseende samt att dom ska vara lugna eftersom jag vill inte ha några slaktarfester i akvariet.

    Jag tänkte börja med totalt ca 6-8 platys.
    Sen tänkte jag introducera 2-3 skalarer.
    Och slutligen ett stim på ca 10-15 kardinaltetror.

    Vad tycker ni om detta? Är detta något som kommer passa ihop? Blir antalet lagom, inte för många eller inte för få?

    Väljer Kardinaltetrorna framför dom mindre Neontetrorna eftersom jag läste att Skalarer tycker om att mumsa i sig Neontetror men har inte hittat något om att detta skulle gälla den aningens större Kardinaltetran.

    Tacksam för svar.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    scalarer kan du inte ha i 100L. + att om du ska ha scalarer så behöver karet vara minst 50cm högt. så de går bort.


    jag skulle hellre då sikta på någon form av dvärgciklid. titta på oika apistogramma-arter.


    välkommen hit

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Norrsken
      Ligger i startgroparna för att starta upp mitt första akvarium som är på 100 liter. Jag är helt novis på området. Har lånat akvarieböcker på biblioteket och även läst en del på internet men blir bara varse om att ju mer jag läser desto mindre vet jag egentligen (om det nu låter vettigt).

      Hur som helst så har jag kommit fram till följande fiskarter att ha i mitt akvarium och undrar om era synpunkter på detta, om dom passar ihop o.s.v. Mina krav har varit att dom ska vara lättskötta bra nybörjarfiskar, färggranna eller ha exotiskt utseende samt att dom ska vara lugna eftersom jag vill inte ha några slaktarfester i akvariet.

      Jag tänkte börja med totalt ca 6-8 platys.
      Sen tänkte jag introducera 2-3 skalarer.
      Och slutligen ett stim på ca 10-15 kardinaltetror.

      Vad tycker ni om detta? Är detta något som kommer passa ihop? Blir antalet lagom, inte för många eller inte för få?

      Väljer Kardinaltetrorna framför dom mindre Neontetrorna eftersom jag läste att Skalarer tycker om att mumsa i sig Neontetror men har inte hittat något om att detta skulle gälla den aningens större Kardinaltetran.

      Tacksam för svar.


      njauuuu....nu bör du nog ta det lite lugnt.

      skalarer i ett 100 liters är ingen bra tanke.

      de vill nog ha 2-250 liter om det är den vanlige skalaren,,,,,,,


      vidare, om du drattar ner 6-8 platys + 10-15 kardinaler så är karet i praktiken fullt.


      föreslår istället att du tar väck platisarna (skalarena är redan borta....)....utökar kardinalerna till 20.

      lägger till 4-6 dvärgciklider, eller 4-6 corydorasmalar på botten, + 2 st ancistrus.

      med lite rötter, några bra blommor, så har du ett snyggt kar med SA-tema.




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Norrsken
        • September 2010
        • 13

        #4
        Tusen tack för era åsikter. Skall nu sätta mig ner i lugn och ro och försöka hitta några lämpliga dvärgciklider. Skall till zoobutiken idag och införskaffa växter så om ca en vecka är karet redo för dom första fiskarna.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Norrsken
          Tusen tack för era åsikter. Skall nu sätta mig ner i lugn och ro och försöka hitta några lämpliga dvärgciklider. Skall till zoobutiken idag och införskaffa växter så om ca en vecka är karet redo för dom första fiskarna.

          nope...det är det inte......

          karet är redo för fiskar minuten efter du har inrett det, och tempen är den rätta.....

          men tänk på att börja med lite fiskar...kanske 1-3 st den första månaden eller kanske ännu bättre 6 veckor'
          innan du drattar ner nästa omgång på 1-3 st....osv osv osv......

          TÅLAMOD.......


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • pwrdesign
            • January 2003
            • 384

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            nope...det är det inte......

            karet är redo för fiskar minuten efter du har inrett det, och tempen är den rätta.....

            men tänk på att börja med lite fiskar...kanske 1-3 st den första månaden eller kanske ännu bättre 6 veckor'
            innan du drattar ner nästa omgång på 1-3 st....osv osv osv......

            TÅLAMOD.......


            .
            Måste stjäla tråden lite! Då jag planerat att släppa in mina första fiskar om ca 1 månad (kommer att fylla vatten i helgen troligen) och sedan fylla på lite smått någon vecka efter det.

            Är det en myt att akvariet ska gå 2-3 veckor innan man stoppar i fisk?

            MvH Patrik
            Malawi 540 Liter
            26 Liter Aquascaping

            Kommentar

            • Norrsken
              • September 2010
              • 13

              #7
              Ok, tack för klargörandet. Hur som helst så ska jag skynda långsamt och låta det ha sin tid. Läste någonstans att man borde vänta en vecka från igångsättning till dom första fiskarna så att växterna hinner "komma igång". Men det kanske inte är så känsligt idag med preparat som hjälper en på traven.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av pwrdesign
                Måste stjäla tråden lite! Då jag planerat att släppa in mina första fiskar om ca 1 månad (kommer att fylla vatten i helgen troligen) och sedan fylla på lite smått någon vecka efter det.

                Är det en myt att akvariet ska gå 2-3 veckor innan man stoppar i fisk?

                MvH Patrik


                japp en gammal seglivad myt.....

                karets cykling från start till balans, kommer inte igång förrän du har firrar i karet.

                men....man skall ta det extremt långsamt med intro av fiskar.........


                och mata extremt lite varannan dag i kanske 2-3 veckor....


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Norrsken
                  Ok, tack för klargörandet. Hur som helst så ska jag skynda långsamt och låta det ha sin tid. Läste någonstans att man borde vänta en vecka från igångsättning till dom första fiskarna så att växterna hinner "komma igång". Men det kanske inte är så känsligt idag med preparat som hjälper en på traven.

                  det spelar ingen roll.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Norrsken
                    • September 2010
                    • 13

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    det spelar ingen roll.
                    Ok, tusen tack för all hjälp alla som har svarat. Då blir det växter, vatten och igångsättning idag innan jag sticker till jobbet och fiskar nån av dom närmsta dagarna. Idag hinner jag inte få upp temperaturen innan jag sticker till jobbet.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Halloj Norrsken!
                      Det är jättekul att du fått intresse för akvarium och fiskar samt hittat hit till zoopet! Jag läser att du skall dra igång ett 100-literskar, och det kan vara en lämplig storlek att sätta igång hobbyn med. Ditt förstaval av fiskar är inte så dumt, om man då, som flera har skrivit, bortser från scalarer - som ju är en ciklid och blir ganska stor - med andra ord; ganska snabbt växer ur ditt kar. Detta har redan många påpekat, så jag behöver inte dra det igen.

                      Jag funderar lite på om du har studerat in, läst och kollat om just dvärgciklider? Det här är en grupp fiskar som kräver lite vana och som lätt kan ge ganska stora besvikelser - om man inte är beredd på hur dessa beteer sig och om man inte ger dom rätt betingelser. Dvärgciklider som begrepp är omfattande och det finns en mängd varianter och beteenden. Till exempel är vissa parbildande och andra är haremslekare, alltså en hane kan ha flera honor i sitt revir och leka av dessa i omgångar.

                      Jag avråder dig absolut inte att skaffa dvärgciklider - de är hyfsat lättskötta men man får hålla koll på parametrarna.
                      Om du vill ha lugn och ro i karet - utan en massa jagande, revirstrider o.dyl. så tycker jag att en liten grupp fina Platys inte alls är en dum idé. I 100-liter får dessa plats och jag tycker nog att ett litet stim på runt 15 st. Kardinaltetror också skulle kuna funka utan problem. Här har du färgglada fiskar som är lugna och snälla. Sedan kan man ju addera flera olika små fina Corydoras-malar som kan hålla till på bottnen.
                      När du fått igång ditt kar och det har infunnit sig en vattenbalans som är beständig (genom korrekt skötsel) så kan man ju börja fundera på att addera någon dvärgciklidgrupp. Kakaduaciklid är en vacker och trevlig variant som är ganska lättskött. Det är en haremslekande dvärgciklid och du skaffar då en hane och, till att börja med, förslagsvis två honor. Inreder karet så att dessa trivs, känner sig trygga och kan bilda revir o.s.v.

                      Jag skriver detta till dig därför att jag ser din iver att komma igång - och liksom hoppar på en viss fisktyp direkt och det kan kanske bli lite knepigt om man inte riktigt är erfaren till viss del. Jag avråder dig alltså inte på något sätt att sätta igång att prova på dvärgciklider - men jag råder dig till att skynda långsamt - starta igång karet, introducera något lättare fiskar till en början och sedan sakta avancera till lite mer krävande arter!
                      Lycka till med ditt kar!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 September 2010, 09:16.

                      Kommentar

                      • Norrsken
                        • September 2010
                        • 13

                        #12
                        Hej MaxB, och tack för ett mycket informativt och upplysande svar.

                        Jag kommer följa ditt råd att starta med Platys för att senare lägga till Kakaduaciklid. Dom verkar vara precis vad jag söker, lättskötta och vackra. Jag hade även lite funderingar på Fjärilsciklid men ligger lågt med denna tillsvidare.

                        Har dock en tanke angående Platys, om det är ok att blanda flera olika arter av Platys för att öka på färgprakten i akvariet, eller om det finns någon nackdel med detta? Jag vet att man inte ska ha för många arter i akvariet men räknas då Platy som en art eller är man så petig så att varje individuell Platyart räknas separat och innebär då detta någon nackdel exempelvis om dom leker och man får korsningar som inte är rena?

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av Norrsken
                          Hej MaxB, och tack för ett mycket informativt och upplysande svar.

                          Jag kommer följa ditt råd att starta med Platys för att senare lägga till Kakaduaciklid. Dom verkar vara precis vad jag söker, lättskötta och vackra. Jag hade även lite funderingar på Fjärilsciklid men ligger lågt med denna tillsvidare.

                          Har dock en tanke angående Platys, om det är ok att blanda flera olika arter av Platys för att öka på färgprakten i akvariet, eller om det finns någon nackdel med detta? Jag vet att man inte ska ha för många arter i akvariet men räknas då Platy som en art eller är man så petig så att varje individuell Platyart räknas separat och innebär då detta någon nackdel exempelvis om dom leker och man får korsningar som inte är rena?


                          i praktiken finns det inga rena platys i normala affärer.

                          alla de platys som finns, röda, blå, gröna, musse pigg, etc etc, är framavlade.

                          dessutom har de ganska mycket svärdbärarblod i sig oxå....

                          den "riktiga" platyn är en ganska grå sak......

                          om du tar ett gäng röda platisar + ett gäng gula, så kommer de obönhörligen att korsa sig,
                          avkomman blir då en blandning av mamman + pappan....förmodligen ganska spräcklig....

                          så, om du vill ha en stam där du behäller ursprungsfärgen, håll dig till en färg på alla.


                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Ett annat tips som skulle kunna ersätta kakaduan är palettciklider. De är väldigt lekvilliga och till och med min fru tycker att det ser så gulligt (hmpf) ut när de vaktar sina små yngel. I ett 100 liters kan med lätthet för paletter att trivas. Annars tycker jag också att 2-4 platys kan vara kul och de ger färg aktivitet samt det är bra fiskar att ha som första firrar.

                            Ett annat alternativ till fisk kan vara

                            Då får du nog skippa de andra och hålla dig till ett par, möjligen kan dessa fungera tillsammans med ett palettpar. Vackra intressanta men lite tuffare.

                            Jag skulle också komplettera med siamesisk algätare för algkontroll.


                            Var mycket försiktig med matning 1:a månaden eller så.

                            Lite mer tips som kan underlätta din första erfarenhet med akvarier som jag tycker fungerar.
                            • Mata som sagt mindre än du tror, fiskar bhöver lite mat och dagens mat är väldigt bra balanserad
                            • Byt vatten 1/3 del varje vecka. Kompromissainte med detta.
                            • Använd vattenberedningsmedel åtminstone första 1-3 månaderna. Det tar bort klor/kloraminer och bidrar till snabbare uppbyggnad av bra bakterier
                            • Plantera minst en snabbväxande växt som du kan ta bort efter någr månader om du tröttnar. Denna ger i min erfarenhet mycket mindre risk för alger.
                            • Plantera många växter. I ett 100 liters kan du lätt ha 6-8 plantor.
                            • När flödet från filtret blir svagare/svagt så rengör du och bäst är att göra det i akvarievattnet i hinken du använder då du byter vatten. Om du har slang så rengör filtret i det rinnande vattnet vid byte. Vissa förespråkar att rengöra filter mellan vattenbytena, men om man rengör med akvarievatten så är detta att föredra i min mening. Kranvatten innehåller klor/klooramin som dödar de nyttiga bakterier du behöver för att ha bra kvalitet på vattnet.
                            • Öka försiktigt med fiskar en art med någon vecka emellan.
                            Senast redigerad av DaRe; 08 September 2010, 11:58.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              det kan vara rätt kul att ha olika färger för när de korsar sig kan man få rätt spännade färgcombos som bara blir din egna sen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...