Filter, belysning och lite annat.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salamader
    • August 2010
    • 99

    Filter, belysning och lite annat.

    Efter flera års frånvaro (förutom ett litet nano) så planerar jag att starta igång ett akvarium igen. Kommer bli ett beställningsjobb med måtten 75-50-50 (preliminärt), detta av utrymmes skäl men även pga av de inspiration från de olika kuber, och kubliknande, projekt jag fått beskåda här på zoopet. Kommer köra sa med största sannolikhet, någon eller några dvärgciklider, tetror och någon mal men även med en förhoppning att få till en bra växtlighet. Jag har läst en massa på olika forum men känner mig inte helt säker på hur jag ska göra på en del punkter sålunda vänder jag mig till er för hjälp. Det jag undrar över är:

    1. Vad för filtersystem ska jag satsa på?, lutar åt ett ytterfilter men är osäker på vilken sort.
    2. Funderar på att köra en ramp med 2 ggr t5, räcker detta inledningsvis?, vet att det finns mh och annat men får ju bli lite prioriteringar så här inledningsvis.
    3. Vad för bottenmaterial ska jag använda? Vill ju hålla en del växter.

    Tack på förhand.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    yttefilter är nog absolut det du ska sasta på. sikta på ett filter som klarar minst 3xakvarievolymen i timmen. minst!

    beslysning behöver du nog lite starkare. jag har ju en 70x70x70 kub. o där här jag 4x24wT5 o 250w Metallhalogen. viktigt att få ner ljuset i ett högt kar. nu är ju 50 cm inte så farligt högt men om du vill ha växter o så så käör på 4x t5

    du siktar på ett SA-kar? då föreslår jag Julas blästersand. 50:- för 20 kg. billigt o skitnyggt!

    Kommentar

    • Salamader
      • August 2010
      • 99

      #3
      Ok låter bra med sanden, kör du den rakt av i hela akvariet? Vad det gäller filtret har jag kollat runt en del och även läst underhållande diskussioner om vilket filter som är bäst, funderat på de vanligaste eheim, fluval etc men sedan hittade jag ett märke som heter sunsun. Hittat en del recensioner på olika forum där de flesta är väldigt positiva, någon som har någon erfarenhet av dessa? Det är ju betydligt billigare än de tidigare nämnda.

      Vad det gäller beslysning, kör man bäst med två ramper eller en med 4 rör? och någon som har förslag på bra ramper i sådana fall ?

      Kommentar

      • Salamader
        • August 2010
        • 99

        #4
        Har nu pratat med med lokala glasmästaren och han ville ha runt 2 tusen för att fixa karet med ovanstående mått (0.8mm) vilket måste vara helt ok ?

        Som det ser ut nu kommer jag köpa ett ytterfilter av märket SunSun HW-303B och en hagen glo 2x24w t5 armatur. Förstår att det kanske blir för svagt ljus men tänker att man kan uppgradera det efter hand?

        Kommer köra på Julas sand och inleda med lite snabbväxande växter samt rötter. Vad det gäller invånare funderar jag på:

        1+1 Apistogramma cacatuoides
        1+1 fjärilsciklid
        stim av någon tetra
        ett par malar, Otocinclus vittatus eventuellt

        Har förstått att fjärilscilkider kan vara lite knepiga men dom är verkligen vackra. Skulle detta funka tror ni?

        Kommentar

        • Salamader
          • August 2010
          • 99

          #5
          Oförskämd bump av min tråd här =) Föregående frågor återstår men jag funderar även lite över hur jag ska tänka kring PH. Vattnet där ja bor har ganska högt PH och vad jag förstår så vill de fiskar jag funderar på gärna lite lägre PH. Har läst om torv, olika medel och även rötter som ett sätt att sänka pht. Vilket sätt rekomenderas för ovanstående akvarium ?

          Kommentar

          Arbetssätt...