Hur många fiskar i litet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Breezer
    • September 2010
    • 3

    Hur många fiskar i litet akvarium

    Hej,

    Min 7-årige sons högsta önskan har varit att få ett akvarium och när han fyllde år så fick han ett.

    Vi är alltså nybörjare och kan i princip ingenting.

    Akvariet är litet (31 liter) och jag vet att det är svårare att få en bra balans i ett sådant.

    Detta är de fiskar som vi hade tänkt köpa till akvariet (delvis råd från affären och delvis min sons önskemål) :
    10 st kardinal tetra
    3 st platy eller svärdbärare
    2 st Ancistus
    2 st fläckig pansarmal

    Vad tror ni om detta?
    Blir det för mycket fiskar i ett så pass litet akvarium?
    Är dessa fiskar "lättskötta" och lämpliga för nybörjare?

    Andra råd och tips mottages tacksamt!
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Ser ut att bli bra Det enda är ju i sådana fall att skippa pansarmalarna. Då dom är "stim" fiskar. Tror inte dom hade trivts med bara 2 st

    Kommentar

    • Carro<3Slöjstjärtar
      • September 2010
      • 3

      #3
      Det låter bra, men var försiktig, platy kan lätt föröka sig om man har hög temperatur. Men om du vill ha ungar så är det ju ditt eget val(:
      Annars så kan man ju köpa två hanar eller två honor. Lycka till!!

      Kommentar

      • Nadine
        • August 2010
        • 98

        #4
        Jag tycker också att du ska strunta i pansarmalarna Annars låter det bra!

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Håller med föregående; skippa Pansarmalarna som är stimfiskar. Ta inte Svärdbärare utan Platy om du väljer mellan de två. Svärdbärare blir riktigt stora när de får rätt betingelser. ALLA fiskar du valt vill egentligen ha större än 31 liter dock fast visst kan det funka trots allt.(Tror inte Kardinalerna kommer vantrivas.) Själv hade jag nog valt någon mindre Rasbora, finns jättefina, och räkor istället och någon fin snäcka som algätare. Din 7-åring tycker säkert det är spännande med yngel, men lite räklingar av Körsbärsräka, som förökar sig lätt, är minst lika spännande.
          Senast redigerad av Dexter; 04 September 2010, 13:30.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Jadu breezer... du har satt dig i en lite jobbig situation nu, barn vill gärna ha en hel del fisk och ingen förälder vill ju göra sina barn besvikna och när du kommer till affären och du ska förklara att "lilla gubben du kan bara ha några dvärgrasbora och några räkor i ditt kar" så kan det ju bli mycket tårar och besvikelse Neontetra kan iofs funka någorlunda men absolut inte ancistrus!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              håller med åheim här. för litet kar egentligen detta. ni skulle satsat på runt 80-100 L istället om ni vill ha den mängd fisk som du specade.

              men okej. skippa kardinalerna o kör på nån mindre rasbora istället. skippa pansar o ancistus. blir inte bra pga stim resp storlek.

              Kommentar

              • Breezer
                • September 2010
                • 3

                #8
                Tack för alla tips!

                Lutar nog åt detta istället :
                3 platys
                10 neontetror

                Ancistrus gick tydligen bort, finns det något alternativ på algätare?
                Sonen gillar dessa mycket...

                Som jag förstod det så höll pansarmalen botten "i skick", kan man något annat istället?

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  Asså jag tycker du kan ha Ancistrus om du köper en liten.. Dom växer så otroligt sakta endå.. Så jag ser faktiskt inga problem med det. Men det är ju bara min åsikt.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Breezer
                    Tack för alla tips!

                    Lutar nog åt detta istället :
                    3 platys
                    10 neontetror

                    Ancistrus gick tydligen bort, finns det något alternativ på algätare?
                    Sonen gillar dessa mycket...

                    Som jag förstod det så höll pansarmalen botten "i skick", kan man något annat istället?


                    Det är en myt att pansarmalar håller botten i skick, om du menar att de tar skit, det gör dom inte.
                    Dom bara äter riktig mat som kommer ner på botten.

                    eventuellt skulle du kunna ha otocinclus som tar en del alger....men kanske ännu bättre äppelsnäckor...


                    jag tycker att det är lite hål i huvvet att ha en platy i 31 liter....de vill sträcka ut litre mer....

                    skulle tagit bort dom....

                    läs gärna artbeskrivningarna här på zoopet....



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Majki01
                      Asså jag tycker du kan ha Ancistrus om du köper en liten.. Dom växer så otroligt sakta endå.. Så jag ser faktiskt inga problem med det. Men det är ju bara min åsikt.

                      i min värld är det hål i huvvet att ha en ancistrus i 31 liter.......

                      de växer inte ett dugg långsammt om de sköts på rätt sätt.



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Breezer
                        • September 2010
                        • 3

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        Det är en myt att pansarmalar håller botten i skick, om du menar att de tar skit, det gör dom inte.
                        Dom bara äter riktig mat som kommer ner på botten.

                        .
                        Jag menade att de äter mat på botten, men jag kanske satsar på äppelsnäckor.
                        Hur många är lagom i så litet kar?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...