Har jag fått en sjukdom i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blubbel
    • September 2010
    • 10

    Har jag fått en sjukdom i akvariet?

    Hej!
    Jag har ett nystartat akvarium, sen 5 veckor, av enklaste sort: 60 liter med guppysar, malar, räkor, tetror och en snigel. I en månad fungerade allt jättebra, men helt plötsligt så dör fiskarna, en efter en. 5 fiskar på en vecka. Dom kan vara hur pigga som helst ena dagen och sen ligga på botten nästa, endel har varit väldigt slöa några dagar innan och knappt rört sig. Jag blev tipsad i en zoo-affär att vara observant på vita prickar på fiskarna men det har dom inte (svamp?).

    Vad kan det vara och vad kan jag göra?
  • quattromaniac
    • June 2010
    • 286

    #2
    En nitrit-topp kanske?
    Har du gjort något vattentest?
    Vårt nya sällskap/diskuskar
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

    Kommentar

    • Blubbel
      • September 2010
      • 10

      #3
      Tack för ditt svar, googlade genast på nitrit topp och det skulle ju kunna vara det som är problemet. Jag var kanske lite ivrig på att ha många fiskar från början. Jag använder något medel vid vattenbyte mot bl.a nitrit, bio nitrivec från "Sera" men det kanske inte är tillräckligt?
      Jag har googlat mycket på sjukdomar och fiskarna har inga konstiga knölar eller prickar eller andra symptomer.

      Om det är en nitrit topp, är det bara att vänta ut, när lägger det sig? Jag vill ju köpa nya fiskar. :-)

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Skaffa ett nitrit-test, dropptest är säkrare än test-stickor för att se om det är nitrit. Du kan också ta med lite akvarievatten till djuraffären och få det testat där.

        Är det nitrit så gör täta vattenbyten och mata sparsamt en tid.. Nu är jag ingen expert så andra får säga hur mycket vatten och hur ofta som det ska bytas...

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          byt 50% vatten varje dag i en vecka. om du har nitrit asså. det lägger sig absolut inte utan blir snarare värre om du inte gör nått åt det

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Jag hade tänkt säga 30%, men det är bra att andra kunnigare kan ta vid

            Kommentar

            • Blubbel
              • September 2010
              • 10

              #7
              Ojdå, vattenbyte varje dag!! Ja, jag får testa med det då.... men om man då byter vatten så i en veckas tid, så kommer man förbi nitrat-toppen? Ska se om det finns en sån där nitrit-sticka i lokala zoo-affären.

              tack snälla för svaren!

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                nitrit-dropptest är bättre!

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  För litet filter? Då är risken att det blir osunt i karet.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Grothras
                    • July 2009
                    • 401

                    #10
                    Det är garanterat nitrit. läs denna tråden och ta till digoch köp de testerna som det skrivs om i den.

                    Kommentar

                    • Blubbel
                      • September 2010
                      • 10

                      #11
                      tack, det var en bra länk, det löste sig snabbt, har läst andra trådar nu där det har varit långvarigt problem... Men jag läste om bikarbonat i vattnet, gäller det bara för vatten i Göteborgs-området? Bor väster om Stockholm och tror att vi har mycket kalk i vattnet. Är det bättre med salt eller bikarbonat?
                      Ska jag köpa test nu, spännande att se vad det visar.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...