Räkvas 5 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Räkvas 5 liter

    Hej!
    Min lillebror har hittat en vas på 5 liter här hemma o tänker starta upp en "räkvas". Vi vet inte riktigt hur man gör dock.
    Ska man ha filter? Pump måste man väl ha? Vilken i så fall?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    5 liter är lite litet. det gäller att kunna hålla balansen i karet. vilket kan vara svårt i ett så litet.

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Jo, jag vet att det är litet, ju större desto bättre såklart. Men han vill ha den vasen OM det fungerar. Du menar att det är omöjligt eller? Eller "bara" svårt?
      För att få bästa möjliga vattenkvalitet hur gör vi då? Hur ofta byter vi vatten? Och som jag frågade innan, ska man ha filter? Vilken pump?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Charlottis
        Jo, jag vet att det är litet, ju större desto bättre såklart. Men han vill ha den vasen OM det fungerar. Du menar att det är omöjligt eller? Eller "bara" svårt?
        För att få bästa möjliga vattenkvalitet hur gör vi då? Hur ofta byter vi vatten? Och som jag frågade innan, ska man ha filter? Vilken pump?
        nope, det är inte svårt att få detta att funka, det är MYYYYCKET svårt.

        just balansen i karet med 5 liter är ....myyyycket svårt att uppnå.

        ett filter skulle jag tippa är nödvändigt, för att byta vatten, kanske 5-10%, 1-2ggr / dag blir i längden ohållbart.

        och att hitta ett filter som inte är för stor....tja...good luck....dessutom måste det nog vara antingen ett hang on filter
        eller ett ytterfilter, annars tar det för mycket plats i karet...

        såvida du inte bygger ett eget innerfilter med hjälp av en luftpump och lite andra mojänger....fast då kommer
        problemet med att det tar plats i karet.....glaset är kanske bättre ord....

        hade en gång ett gäng räkisar i ett 8 kantigt 11 liters.....satan vad man fick jobbar för att hålla ordning på det....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Nadine
          • August 2010
          • 98

          #5
          Jag tycker att du ska satsa på en större vas! Räkorna ska vara minst 8st. Och det blir för trångt i ett 5l

          Kommentar

          • Charlottis
            • December 2007
            • 579

            #6
            Har läst om många här på zoopet som har så små räkvaser, nämligen därför jag trodde det fanns möjlighet att det funkar. Tråkigt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Charlottis
              Har läst om många här på zoopet som har så små räkvaser, nämligen därför jag trodde det fanns möjlighet att det funkar. Tråkigt.
              Dom allra flesta som har skrivit om räkvaser här på Zoopet har klart större vaser.
              5 liter är väl litet för att det skall kunna gå att göra en bra miljö för räkor.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Charlottis
                Har läst om många här på zoopet som har så små räkvaser, nämligen därför jag trodde det fanns möjlighet att det funkar. Tråkigt.
                Sådär små är dom flesta vaserna inte.

                de flesta brukar satsa på en vas från IKEA.

                Klicka på länken så för du upp den.

                Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


                De flesta kör på den större för 349 pesos....den rymmer om jag inte minns fel 37 liter.

                några kör på storleken mindre....men det är inte många....




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Nadine
                  • August 2010
                  • 98

                  #9
                  Det är ju himmla snyggt med en räkvas, så om du vill ha en, så köp en större, på ca 20l

                  Kommentar

                  • Nadine
                    • August 2010
                    • 98

                    #10
                    Jag läste mitt förra inlägg nu igen, och det var absolut inte meningen att låta otrevlig!
                    Det är jättebra att du kollar upp det här först =)

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      Sådär små är dom flesta vaserna inte.

                      de flesta brukar satsa på en vas från IKEA.

                      Klicka på länken så för du upp den.

                      Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


                      De flesta kör på den större för 349 pesos....den rymmer om jag inte minns fel 37 liter.

                      några kör på storleken mindre....men det är inte många....




                      .
                      fast jag tycker att de flesta kör på den 45 höga. inte den stora utan den mellan stora. har bara sett en här som kört på den stora.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        fast jag tycker att de flesta kör på den 45 höga. inte den stora utan den mellan stora. har bara sett en här som kört på den stora.
                        tja...kanske är så...de som började med det körde iaf på den stora, Kjell, Patrik Steen, mfl, sedan kanske
                        det spred sig mer med den mindre.....som dock den håller iaf 20-22 liter.....


                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Charlottis
                          • December 2007
                          • 579

                          #13
                          Tack för alla svar. Nadine, du lät inte alls otrevlig
                          Vi ska skippa den vasen o kolla upp en större.
                          Återkommer med fler frågor angående vattenbyten, pump/filter, ljus m.m. längre fram.

                          Kommentar

                          • Nadine
                            • August 2010
                            • 98

                            #14
                            Låter toppen det!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...