Mitt akvarium i dag, de bråkas mellan gurami och kamphane!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Westin
    • August 2010
    • 24

    Mitt akvarium i dag, de bråkas mellan gurami och kamphane!

    Hallå!

    Mitt akvarium som de ser ut i dag:

    4 fläckiga pansarmalar
    3 Svärdbärare (1 hane 2 honor)
    2 dvärj gurami (blue sky) hanar
    1 kamphane (lila med inslag av rött)
    2 mossbollar
    1 redmore rot, stor
    2 höga storbladiga växter
    en liten rot med fastvuxen växt på från zoo affären i Bromma.
    En småbladig hög växt,
    2 tuvor "grovt gräs"
    Lite flytväxter som ser ut som smörgåskrasse, ett blad per växt och en liten rak "rot" på ca 1 cm per växt.
    lite "lingon ris" här o där....

    Lummigt 60 liters akvarium.

    I botten har jag mellanbrunt till ljust grus ca 2-3 mm, en hel del större svarta stenar och småsnäckor, lite vita stenstoder som är limmade med silikon och en böhm kritall och två stora snäckor.

    De är revir pinkande mellan mina dvärjguramis och kamphanen, dom är allmänt bitska mot varandra och har mutat in varsin del av akvariet och bygger skumbo för fullt.

    Så till min fråga;

    Kan de vara en god ide att sätta in 2/3 dvärjgurami honor och en kamphona så dom lugnar ner sig?
    Eller bör jag flytta på någon fisk...

    I övrigt så råder de harmoni mellan pansarmalarna , svärdbärarna och dvärjgurami/ kamphane har inte irriterat sig på dessa övriga fiskar, kivet är mellan 2 dvärggurami hanar och en kamp hane...

    Mvh

    Lars
  • pix
    • August 2010
    • 21

    #2
    Ursprungligen postat av Lars Westin
    Hallå!

    Mitt akvarium som de ser ut i dag:

    4 fläckiga pansarmalar
    3 Svärdbärare (1 hane 2 honor)
    2 dvärj gurami (blue sky) hanar
    1 kamphane (lila med inslag av rött)
    2 mossbollar
    1 redmore rot, stor
    2 höga storbladiga växter
    en liten rot med fastvuxen växt på från zoo affären i Bromma.
    En småbladig hög växt,
    2 tuvor "grovt gräs"
    Lite flytväxter som ser ut som smörgåskrasse, ett blad per växt och en liten rak "rot" på ca 1 cm per växt.
    lite "lingon ris" här o där....

    Lummigt 60 liters akvarium.

    I botten har jag mellanbrunt till ljust grus ca 2-3 mm, en hel del större svarta stenar och småsnäckor, lite vita stenstoder som är limmade med silikon och en böhm kritall och två stora snäckor.

    De är revir pinkande mellan mina dvärjguramis och kamphanen, dom är allmänt bitska mot varandra och har mutat in varsin del av akvariet och bygger skumbo för fullt.

    Så till min fråga;

    Kan de vara en god ide att sätta in 2/3 dvärjgurami honor och en kamphona så dom lugnar ner sig?
    Eller bör jag flytta på någon fisk...

    I övrigt så råder de harmoni mellan pansarmalarna , svärdbärarna och dvärjgurami/ kamphane har inte irriterat sig på dessa övriga fiskar, kivet är mellan 2 dvärggurami hanar och en kamp hane...

    Mvh

    Lars

    Är defintivt ingen expert men som regel brukar det inte fungera mellan guramis och kampfiskar, speciellt inte i ett så litet akvarium. Här är en tidigare tråd där det här har diskuterats: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140945

    Sedan tror jag att du skulle behöva fler honor, i alla fall till guramisarna.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Du kan inte öka antalet kampfisk lr dvärggurami, du har inte stort akvarium nog för det!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Lars Westin
        • August 2010
        • 24

        #4
        Nej, jag är medveten om detta. Jag tror att kamphanen måste bort men de lär inte lösa problemet mellan mina 2 gurami hanar...
        Kan de vara en ide att behålle an av hanarna och sätta in 2 honor till honom?
        Märker nu att även svärdbärarna kan få sig ett tjuvnyp då och då av guramihanarna när dom är för nära deras skumbon.

        Kommentar

        • Lars Westin
          • August 2010
          • 24

          #5
          Kamphanen har fått nytt hem! Han vart för omöjlig när han jagade bort en av dvärjgurami hanarna från dess skumbo och började stå vakt under de...
          Gav bort honom till min lokala zooaffär.
          Vet inte (ännu) om jag inbillar mig eller önsketänker men mina 2 dvärggurami hanar beter sig snällare imot varandra nu. Dom kan resa raggen lite om den ene närmar sig den andres revir för mycket men jag har sett dom stå snällt brevid varandra utanför respektives revir...

          Har adderat 6 kardinaltetror som verkar trivas och stör heller inga av dom andra invånarna.

          Nu har jag lust att sätta in några dvärjgurami honor men jag är medveten om att mitt 60liters akvarium kan vara för trångt, oas så vore de roligt om de gick att få fram lite yngel...

          Någon som har tips? Ska jag ge bort en av hanarna och byta ut mot en hona kanske eller??

          Tacksam för tips.

          Mvh

          Lars

          Kommentar

          Arbetssätt...