Akvarium storlek konta antal liter, hur många liter rymmer mitt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Westin
    • August 2010
    • 24

    Akvarium storlek konta antal liter, hur många liter rymmer mitt akvarium?

    Hej!

    En fråga som har sitt ursprung i att jag köppt ett 60*30*35 cm akvarium och nu undrar jag hur många liter får platts, är de ett 60 liters akvarium?

    Bra att veta, värre att ta reda på än vad jag trodde...har inte mätt upp när jag fyllde de med vatten, då hadde jag inte behövt fråga...


    Mvh

    Lars
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Tjena Lars!
    Det är Exakt 63 liter

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Om det är rektangulärt utan böjd framruta.
      För mer avancerade former kan du använda Heekes volymkalkylator:
      Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.


      Man brukar bortse från inredning, glastjocklek hur högt man fyller vattnet osv.
      Senast redigerad av DaRe; 29 August 2010, 06:58.
      Checking out...

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4


        Den här sidan använder alltid jag för att räkna ut volymen på ett kar, om det nu inte har välvd framruta eller något annat. Bara att välja rätt enheter och fylla i måtten

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Annars räcker det att ta måtten i decimeter och multiplicera med kalylatorn i datorn eller huvet för den delen och ut kommer kubikdecimeter vilket är samma sak som liter.
          Checking out...

          Kommentar

          • Lars Westin
            • August 2010
            • 24

            #6
            Tackar!

            Jag har fått bra svar/tips på min första fråga i detta foum och nu kanske jag kan våga mig på att be om råd osv när de gäller innehållet i dessa 63 liter...Öppnar en ny tråd ang fiskar och växter.

            Kommentar

            Arbetssätt...