Frågor om ett nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Narien
    • August 2010
    • 181

    Frågor om ett nytt akvarium

    Hejsan, jag har under de senaste två veckorna funderat på att skaffa mig ett akvarium (igen). När jag var liten hade jag ett 42 liters akvarium men tappade efter en hemsk alg-attack intresset (om jag inte minns fel).
    Hursomhelst går drömmen just nu till ett 120-180 liters akvarium, närmare bestämt ett från juwel med fullt paket, ställning och allt. Tanken är att akvariet skall fungera som en snygg dekoration i rummet utöver pysslandet med det. Det är dock inte aktuellt förren jag flyttar (om 5 månader eller så, om intresset fortfarande håller). Undertiden hade jag dock tänkt fråga lite frågor angående dröm-karet samt ett annat, jag har kvar mitt 42 liters akvarium och om intresset är kvar om en halv / en månad kommer jag nog starta upp det för att testa så att säga.

    Först tänkte jag fråga om det stora akvariet:
    Vad är skillnaderna mellan ett 120 och 180 liters, förutom en längdskillnad på runt 20 cm verkar det inte vara så mycket? Är det större fortfarande lättare att sköta? (tänker på det allmänna rådet att inte skaffa för litet akvarie som nybörjare...) Dessa akvariestorlekskrav på artbeskrivningarna, hur precisa är de? Ett stort akvarium med en stor BTN borde ju vara sämre än ett mindre utan BTN t.ex?

    Om inehållet:
    Växtväg:
    hur viktigt är dessa här gödningsmedlen? Fiskarnas avföring ger ju en viss näring, när är det man behöver göda, är det bara om man vill att växterna ska växa som ogräs?
    är sugen på att ha en blandning av korta täta växter, lite gräsaktigt, några stora blad och någon ytväxt. Jag vill undvika alger så gott det går (därför är jag rädd för gödningsmedel).

    Grusen:
    Vit grus verkar väldigt fint, speciellt i kontrast med en svart / mörk akvariemöbel samt med några av de fiskar jag vill ha, men jag vill minnas att jag läst nånstans att vitt kan skrämma fiskarna, hur sant är detta, och vad blir effekten och är den långvarig?
    Sist, hur blir det med smuts på vita stenar, det borde ju vara betydligt mycket tydligare än om man har mörka, eller skall man rengöra så mycket att det inte finns avföring och grejs under/mellan stenarna (detta var ett problem jag hade i mitt första akvarie, doch hade jag inget bra sätt att rengöra akvariet, bara en vanlig slang utan såndär finurling sten-rengöringstratt )

    Jag hade inte tänkt ha någon stor bakgrund i akvariet, detta för att utnyttja så mycket plats i det som möjligt, samt att jag inte är så händig.

    Slutligen, fiskarna:
    Då jag är välmedveten om att mina kunskaper om ämnet vill jag inte fylla akvariet förmycket, och på så sätt göra underhållet svårare. Det finns två par fiskar som jag känner mig riktigt sugen på att ha, samt några andra underhållsfiskar och dylikt:

    Black Molly, jag tycker dessa svarta fiskar är superfina, och om de ynglar lite är det ju inte helt fel heller (någon direkt önskan att föda upp dem har jag inte, men lite små black mollys som simmar runt är ju bara festligt). Tanken är väll en start på en hane och 2 eller 3 honor, två känns bäst, är det för lite?

    Skalarer
    Jag såg en bild här på denna sidan tror jag det var på ett par gula skalarer, dessa tyckte jag såg superfina ut men kan inte hitta dem igen. Vet någon va de heter, och passar de i karet, hur många bör man ha?

    Underhållsfiskar, då jag som sagt är mer eller mindre livrädd för alger tänkte jag att man borde ha 3 stycken siamesiska algätare, är dessa ett bra val, och är det rätt antal, det verkar vara lite mixade signaler inne på artbeskrivningen angående mängd, vill de va ensamma, två stycken eller stim?

    Hur är det med Leopardpansarmalar, gör de någon nytta i akvariet, eller finns det risk att de förstör, tänker på utfodring, om siameserna får tag på deras mat kanske de inte äter alger? De verkar ju gulliga iaf, och om man har dem hur många bör man ha?

    Om man får snigelbesvär, är praktbotior en lämplig lösning, (antar att 120 är för litet), de ska ju vara stimfiskar, stimmar de bara med sina egna eller skulle de funka med leoparderna (och på så sätt inte behöva uppfylla deras krav på akvariestorlek? Kanske en eller två funkar i ett mindre akvarium?

    Finns det några arter här i som inte funkar tillsammans? Jag kan misstänka att yngel inte kommer vara särskilt framgångsrika med både mollys och skalarer i tanken, men kommer huvudinvånarna bråka och är de andra arterna yngelätare?

    Hur pass "fullt" skulle ni säga att akvariet är om alla dessa åker i? Finns där plats för säg 10-15 neontetror eller något? (kanske bör man utöka molly antalet istället, eller också)


    Som sagt, om mitt intresse finns kvar om en månad, lär jag starta upp mitt gamla akvarie på 42 liter, behöver köpa till en pump och doppvärmare misstänker jag för de har blivit slängda. Vad är lämpligt att stoppa i detta akvariet i så fall, av de arter jag vill ha i framtiden antar jag bara mollys är acceptabla, eller kan man tjuvstarta med någon av de andra med, skalarerna kanske?

    Blev en ganska(mega) stor post, men nyfikenheten spårade iväg! En sista fråga (innan jag trycker skicka och börjar fundera ut följdfrågor ). Känner någon till en bra akvariumaffär i malmö? Hittade en som heter Akvarietjänsten, är den bra eller bör den undvikas (eller är den "normal"), de såg ut att ha en rätt stor akvariedel iaf, så man kan ju hoppas

    Supertacksam för svar i alla fall!
    //Jakob
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Kan svara på lite innan jag lägger mig!

    Kör på 180l om du har platsen, du får så mycket mer möjligheter vill jag lova samt som du säger ett stabilare kar. Att räkna på simutrymme kontra inredning är väldigt relativt. Vissa fiskar vill ha simutrymmet, andra utnyttjar inredningen mer. Två stenrös kan t ex för en frisimmande art ta upp utrymme i karet medan det för en annan fisk snarare innebär en chans till fler revir. Det beror alltså helt på fisken och inte minst din egen smak!
    Bakom en bakgrund kan man ju bygga sig ett stort och effektivt filter (och gömma annan utrystning) med filtematerial och ett powerhead som ofta inte behöver rengöras på år! Då har man utnyttjat det utrymmet till något extremt användbart.

    Växter:
    Gödning är ofta väldigt användbart (mina slukar verkligen näring) och det ger INTE ensamt alger. Finns mängder av info om detta här och framförallt på www.plantswap.se där de kan hjälpa dig med allt inom ämnet. Vad som ger alger är när det finns (eller fattas) ljus och obalans i näringen (mellan ämnena och/eller över tid) så att växterna inte klarar av att ta upp näringsämnen.
    Alger är inget farligt, utan naturens eget försvar när de tröga växterna inte klarar av att ta upp näringen i vattnet. Ett slags buffertsystem kan man säga som garanterat finns i någon grad i varje igångkört akvarium. Personligen har jag blivit riktig förtjust i balanserad algtillväxt då det får all att se mer naturligt ut. Att man har en eller flera perioder där alger nästan vill ta över ä normalt och sker i de flesta kar när balansen rubbas eller inte kommit i fas.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Glömde en del, bl a "växttriangeln"!

      För optimal tillväxt och minimum alger måste växter ha dessa i balans:
      Kol - CO2 från organismerna i karet och ev tillsatts genom antingen mäsksystem eller trycksatt på tub. De flesta kör utan.
      Ljus - Inte bara ska det vara mycket ljus, utan även rätt ljus. Läs växtgurun Defdacs guide och här finns dina alternativ på lysrör med Juwels korkade längder.

      Det finns inte mycket svårare än just "bottenäckare" som du tänkt dig. Krävs mycket ljus och jobb att hålla dessa just låga och täta. Finns folk här och på plantswap som kan ge tips i ämnet.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Narien
        • August 2010
        • 181

        #4
        Menar du att växterna lär dö om de inte får tillräckligt med ljus / gödning, eller kommer de bara inte växa så mycket?

        Mina krukblommor t.ex klagar ju inte sålänge de får vatten

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Det beror på vad det är för växt och en hel del andrasaker att ta hänsyn till! :P
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Narien
            • August 2010
            • 181

            #6
            Okej, tack så mycket, synd att det inte finns en checkruta bara man kryssar i för algfritt

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #7
              Ursprungligen postat av Narien
              Hejsan, jag har under de senaste två veckorna funderat på att skaffa mig ett akvarium (igen). När jag var liten hade jag ett 42 liters akvarium men tappade efter en hemsk alg-attack intresset (om jag inte minns fel).
              Hursomhelst går drömmen just nu till ett 120-180 liters akvarium, närmare bestämt ett från juwel med fullt paket, ställning och allt. Tanken är att akvariet skall fungera som en snygg dekoration i rummet utöver pysslandet med det. Det är dock inte aktuellt förren jag flyttar (om 5 månader eller så, om intresset fortfarande håller). Undertiden hade jag dock tänkt fråga lite frågor angående dröm-karet samt ett annat, jag har kvar mitt 42 liters akvarium och om intresset är kvar om en halv / en månad kommer jag nog starta upp det för att testa så att säga.

              Först tänkte jag fråga om det stora akvariet:
              Vad är skillnaderna mellan ett 120 och 180 liters, förutom en längdskillnad på runt 20 cm verkar det inte vara så mycket? Är det större fortfarande lättare att sköta? (tänker på det allmänna rådet att inte skaffa för litet akvarie som nybörjare...) Dessa akvariestorlekskrav på artbeskrivningarna, hur precisa är de? Ett stort akvarium med en stor BTN borde ju vara sämre än ett mindre utan BTN t.ex?
              - Ett större kar är absollut lättare att få bra balans i. Händer något med vattnet i ett litet akvarium har du mindre "spillrum" och blir då svårare att hålla balans.
              - Akvariestorlekskraven är som ett minimum och bör inte vara mindre liter vatten än det står, men med varje regel finns ett undantag. Så med rätt skötsel och bra filtrering kan det gå, men givetvis inte för långt ifrån vad artbeskrivningarna säger. Ex en fisk som ska ha 250 liter vatten kan klara att leva i ett akvarium med 200 liter. Men inte 20 liter. Läser man på om fisken först och har lite sunt förnuft så är det upp till var och en sen.
              - En BTN-bakgrund är bra av två aspekter; estetisk tilltalande -och rymmer enormt mycket filtermaterial. Därför är det bättre med ett större akvarium med BTN än ett mindre utan, utifrån att man också använder det till filtrering. Annars kan det kvitta för då blir antalet liter samma, men större yttermått.

              Ursprungligen postat av Narien
              Om inehållet:
              Växtväg:
              hur viktigt är dessa här gödningsmedlen? Fiskarnas avföring ger ju en viss näring, när är det man behöver göda, är det bara om man vill att växterna ska växa som ogräs?
              är sugen på att ha en blandning av korta täta växter, lite gräsaktigt, några stora blad och någon ytväxt. Jag vill undvika alger så gott det går (därför är jag rädd för gödningsmedel).
              - Är helt beroende på vilka växter du väljer att ha. Vissa växer som ogräs medan andra mer eller mindre står still. Många använder PMDD vilket är ett bra och billigt alternativ. För att undvika alger är det bra med snabbväxande växter då dessa konkurerar ut algerna och tar näringen.

              Ursprungligen postat av Narien
              Grusen:
              Vit grus verkar väldigt fint, speciellt i kontrast med en svart / mörk akvariemöbel samt med några av de fiskar jag vill ha, men jag vill minnas att jag läst nånstans att vitt kan skrämma fiskarna, hur sant är detta, och vad blir effekten och är den långvarig?
              Sist, hur blir det med smuts på vita stenar, det borde ju vara betydligt mycket tydligare än om man har mörka, eller skall man rengöra så mycket att det inte finns avföring och grejs under/mellan stenarna (detta var ett problem jag hade i mitt första akvarie, doch hade jag inget bra sätt att rengöra akvariet, bara en vanlig slang utan såndär finurling sten-rengöringstratt )
              - Ljus botten sägs överlag stressa fiskarna så vit sand är ett mindre bra alternativ, dock väldigt snyggt.
              - Vita stenar är inte vita speciellt länge. Även om man har bra balans i karet så har jag fått erfara detta.
              - Em slamsug är ett bra redskap att rengöra botten med. (den rengöringstratten du skrev om)

              Jag hade inte tänkt ha någon stor bakgrund i akvariet, detta för att utnyttja så mycket plats i det som möjligt, samt att jag inte är så händig.

              Ursprungligen postat av Narien
              Slutligen, fiskarna:
              Då jag är välmedveten om att mina kunskaper om ämnet vill jag inte fylla akvariet förmycket, och på så sätt göra underhållet svårare. Det finns två par fiskar som jag känner mig riktigt sugen på att ha, samt några andra underhållsfiskar och dylikt:

              Black Molly, jag tycker dessa svarta fiskar är superfina, och om de ynglar lite är det ju inte helt fel heller (någon direkt önskan att föda upp dem har jag inte, men lite små black mollys som simmar runt är ju bara festligt). Tanken är väll en start på en hane och 2 eller 3 honor, två känns bäst, är det för lite?

              Skalarer
              Jag såg en bild här på denna sidan tror jag det var på ett par gula skalarer, dessa tyckte jag såg superfina ut men kan inte hitta dem igen. Vet någon va de heter, och passar de i karet, hur många bör man ha?

              Underhållsfiskar, då jag som sagt är mer eller mindre livrädd för alger tänkte jag att man borde ha 3 stycken siamesiska algätare, är dessa ett bra val, och är det rätt antal, det verkar vara lite mixade signaler inne på artbeskrivningen angående mängd, vill de va ensamma, två stycken eller stim?

              Hur är det med Leopardpansarmalar, gör de någon nytta i akvariet, eller finns det risk att de förstör, tänker på utfodring, om siameserna får tag på deras mat kanske de inte äter alger? De verkar ju gulliga iaf, och om man har dem hur många bör man ha?

              Om man får snigelbesvär, är praktbotior en lämplig lösning, (antar att 120 är för litet), de ska ju vara stimfiskar, stimmar de bara med sina egna eller skulle de funka med leoparderna (och på så sätt inte behöva uppfylla deras krav på akvariestorlek? Kanske en eller två funkar i ett mindre akvarium?

              Finns det några arter här i som inte funkar tillsammans? Jag kan misstänka att yngel inte kommer vara särskilt framgångsrika med både mollys och skalarer i tanken, men kommer huvudinvånarna bråka och är de andra arterna yngelätare?

              Hur pass "fullt" skulle ni säga att akvariet är om alla dessa åker i? Finns där plats för säg 10-15 neontetror eller något? (kanske bör man utöka molly antalet istället, eller också)


              Som sagt, om mitt intresse finns kvar om en månad, lär jag starta upp mitt gamla akvarie på 42 liter, behöver köpa till en pump och doppvärmare misstänker jag för de har blivit slängda. Vad är lämpligt att stoppa i detta akvariet i så fall, av de arter jag vill ha i framtiden antar jag bara mollys är acceptabla, eller kan man tjuvstarta med någon av de andra med, skalarerna kanske?
              - Inte så hemma på skalarer så lämnar den frågan till någon annan.
              - Siameser äter bara toffsalger, så räkna inte med underverk att de tar de andra algerna

              Ursprungligen postat av Narien
              Blev en ganska(mega) stor post, men nyfikenheten spårade iväg! En sista fråga (innan jag trycker skicka och börjar fundera ut följdfrågor ). Känner någon till en bra akvariumaffär i malmö? Hittade en som heter Akvarietjänsten, är den bra eller bör den undvikas (eller är den "normal"), de såg ut att ha en rätt stor akvariedel iaf, så man kan ju hoppas
              - Akvarietjänst är en bra butik, enligt mig varjefall. Nyligen flyttat från St:torg och är väldigt mycket rymligare och luftigare nu. Annars gillar jag jägerszoo som ligger vid jägersroo (en bit förbi toysrus).
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              • Narien
                • August 2010
                • 181

                #8
                Jag är inte helt med på vad det innebär att utnyttja allt bakom en btn som filter, men det är ganska orelevant, en btn är nog inte aktuell. Blir vita stenar så fula att det är värt att tänka på svarta istället?

                Kommentar

                • Narien
                  • August 2010
                  • 181

                  #9
                  Nu är "prövo"-akvariet på 42 liter up'n running, lite växter är i och det blev svart grus, imorgon blire till att ploppa i några black molly iaf, och kanske något annat om affären försöker pracka på mig nått , ska dock försöka hålla det syd-amerikanskt i fiskväg (veti tusan vart växterna kommer ifrån)

                  Kanske några pansarmalar också?

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Kör in karet med Mollysarna i ett par veckor så blir det bra!

                    Sedan förstår jag inte varför du är så rädd för alger? De tillhör en vattenmiljö (finns alltid i ett akvarium) och allt handlar om att få en balans
                    där de hamnar på en acceptabel nivå (vilket är från person till person). Lite samma sak med snäcker. Du kommer säkert få snäckor in i karet, jag och många andra vill t o m ha dem som städare. Att få en snäckinvasion utan rejäl övermatning tror jag är omöjligt.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Raiju5
                      • June 2010
                      • 87

                      #11
                      Försiktigt så att det svarta gruset inte är den giftiga sorten

                      Kommentar

                      • Narien
                        • August 2010
                        • 181

                        #12
                        Det är väll inte lite alger som skrämmer mig, utan snarare de större mängderna, framförallt för jag inte riktigt vet hur jag skall fixa det om det väl sker... (när det hände första gången slutade det med att planta efter planta blev besegrad, men det kan jag gnälla om om det sker igen, nu gäller det att vara optimistisk (och att vattentestet går fint i affären innan jag köper fiskar).

                        Köpte tre växter i samband med uppstarten, men tror det skall bli två till iaf, framförallt en stor jäkel som kan dölja doppvärmaren. Sedan vill jag få tag på lite fina stenar att ha i ena änden av akvariet också, skulle nog bli en fin kontrast.

                        Om stenarna:
                        Giftigt?? >.< Det hoppas jag verkligen inte, det var kanske därför jag fick lite av stenen lite billigare O.o

                        Kommentar

                        • Raiju5
                          • June 2010
                          • 87

                          #13
                          Viss svart grus är giftigt för fiskarna, har själv stött på detta problem när jag var liten.. Mitt blänkte, vet inte riktigt om det är denna sortens som är giftig, men du kan söka på forumet så hittar du trådar om det

                          Kommentar

                          • ingapetra
                            • August 2010
                            • 8

                            #14
                            Akvarietjänst i Malmö kan jag varmt rekomendera. De har hjälpt mig med alla sorts frågor och är otroligt kunniga. Deras fisksortiment är också något utöver det vanliga.

                            Kommentar

                            • Narien
                              • August 2010
                              • 181

                              #15
                              Min grus är inte blank så jag får väll hoppas, den är ju trotts allt köpt i en akvarieaffär (akvarietjänst närmare bestämt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...