Skygga fiskar :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vash
    • August 2010
    • 1

    Skygga fiskar :(

    Hej!

    Jag har ett problem med mina fiskar, dom är så skygga! Jag började med ett ~35 liters akvarium dit jag först skaffade 2 clown pleco och sedan 3 st pictus pimelodus. Jag gjorde väll misstaket att inte läsa på ordentligt innan jag började så i efterhand insåg jag att 35 liters karet egentligen är för litet för pictusarna som växte ganska fort på det två åren de var i akvariumet. Jag låste på lite om dem och förstod att de vanligen gömmer sig lite under dagen och sedan är mera aktiva på natten. Det gjorde inte så jättemycket och dom verkade ändå trivas och må bra.

    Nu har jag flyttat och skaffade ett 55 liters akvarium istället. Eftersom pictusarna beter sig väldigt lika tänkte jag utöka med några fiskar som var lite mera synliga. Jag hittade Praktbotior som jag tyckte var fina och verkade passa. Dom är fredliga i sitt stim och stora nog för att pictusarna inte ska bråka med dom.

    Felet är att praktbotiorna som for runt och lekte utan att bry sig alls om mig när jag kollade på dem i affären har sedan flytten hem till mig börjat bete sig precis som pictusarna Dom spenderar merparten av sin tid under en stor trärot och smyger bara fram lite nu och då. Går jag dit och tittar så sticker dom direkt in under roten igen. Jag lägger i sjunkande fodertabletter och på lite avstånd kan man efter en stund då ibland betrakta alla 6 praktbotior i mitten av akvariet där dom gräver i gruset och äter. Men så fort jag går dit, borta...

    Jag förstår inte riktigt varför dom gör så här Det är ganska tråkigt att ha ett akvarium där pictusarna har bosatt sig under pumpen som är lite gömd bakom några växter i högra hörnet och där praktbotiorna har tagit hemvist under roten i det vänstra . Någon som har några idéer?

    Så här ser det ut just nu, funderar på att göra om lite.
    Senast redigerad av Vash; 26 August 2010, 19:39.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Du läser tydligen inte på denna gången heller!!



    Jag tycker det är en form av djurplågeri faktiskt
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Hepzheba
      • June 2010
      • 104

      #3
      Jag själv ogillar när folk bara länkar, då den som frågar kanske inte ser samma sak som den som länkar. Det åheim menar är dock att akvariet är alldeles för litet för dessa fiskar. Jag har själv försökt ha för litet akvarium och det slutade inte bra, så jag skulle föreslå att du antingen skaffar mindre fiskar, som faktiskt passar till ditt akvarium, eller köper ett större akvarium för att matcha de fiskar du har.

      Om akvariestorleken gör fiskarna skygga kan jag inte svara på, men storleken påverkar fiskarna och kan få dem att må dåligt och fiskar som mår dåligt drar sig ofta undan.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Som redan sagt är karet för litet för alla dessa även om du bara hade en och jag skulle tippa på att det är svaret på din fråga. De trivs inte och då känner de sig inte trygga och gömmer sig.

        Annars är mitt bästa tips på rädda fiskar att inte ta bort gömställen så de syns utan istället lägga i fler gömställen som gör de tryggare. gärna med lite avstånd emellan så de förflyttar sig mellan dessa och spanar på omgivningen. Samtidigt så är vissa arter mer skraja/skygga än andra och det är bara att acceptera eller välja andra fiskar.
        Checking out...

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Ju större stim desto tryggare individer. Och när fiskarna är trygga så brukar dom visa sig mera och bli lite mer livliga.
          Givetvis annat som spelar in också, men stimfiskar (som dom flesta fiskar faktiskt är) blir roligare och rör sig mer när dom verkligen får vara i stim och inte bara i grupp.
          Dre´s svar angående fler gömställen håller jag med om, jag har en guld ansictrus som jag stort sett aldrig såg dagtid. Då la jag i lite mer stenrös och lite mer rötter, och nu ser jag honom massor även på dagarna.
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            antingen köper du ett 250L kar omedelbart eller så byter du in fiskarna omedelbart. det här är ju klass med guldfisk i en skål.

            levandefödande kan du ha i karet. eller rasboror tex men inte dessa fiskar!

            Kommentar

            • Saturnus80
              • October 2009
              • 943

              #7
              Jag håller med tidigare skrivare, du har ett litet akvarium.

              Men ett sätt att få skygga bottenlevare att vara lite modigare är att skaffa ytfiskar.
              //Daniel

              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
              23l aqualandscape med dvärgkulor

              Kommentar

              Arbetssätt...