Inavel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joeyk
    • August 2010
    • 153

    Inavel

    Hejsan,


    Har precis fått upp ögonen för akvarium och fiskar som husdjur och har några funderingar.

    Har läst runt lite och inte någonstans har jag sett ordet inavel trots den uppenbarliga risken. Det utgör inte så stor fara för akvariefiskar llr? Känns som att akvariepopulationerna borde bli en anning sköra i längden om det odlas fram inavels fisk/räkor.

    En till fråga angående cirkulationspump, jag har nämligen labyrintfiskar ( honugsguramis och kampfiskar),några malar och neontetras ( de klassiska nybörjarfiskarna*). Hur bör jag ha utflödet riktat från pumpen? Vill jag ha cirkulation i ytan och därmed förstöra labyrintfiskarnas bobyggen eller ska jag rikta pumpen neråt eller inmot mitten men då blir väll koldioxid utförseln ur akvariet maximerat och således kommer mina växter dö en långsam död ?

    VH Johan
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tror du oroar dig lite för myclet. inavel har jag alldrig märkt något negativt av. när jag hade platy så förökade dom sig med varann så att deras släktträd såg ut som ett bäverbo. visst är det inte bra i längden men det är ingen fara i ens eget kar.

    ang cirkulationen. ja du vill ha cirkulation på ytan för att få bra syresättning i vattnet. dina växter komer inte dö för det. kanske om du sätter ner en ful luftpump med bubblor. då kan du driva ut koldioxid(o det vill du inte)

    för att labyrinterna ska kunna bygga på så ha gärna långa yviga växter som växer upp till ytan. typ vallisar o annat. hornsäv o vattenpest. då kommer det bli en stilla "oas" där vattnet inte cirkulerar så myclet just vid ytan o fiskarna kan bygga bo

    Kommentar

    • Paniktandborste
      • March 2005
      • 330

      #3
      Angående inavel så finns det ju alltid en risk för det. Men största risken är nog med levandefödare såsom guppys som ynglar av sig för jämnan. Men om man försöker blanda in lite nytt "blod" så att säga brukar det inte vara några problem.

      Sen är till exempel de fiskar du har inte så lätta att få yngel på alltid, och ofta ännu svårare att få dem att överleva till vuxen ålder, men helt klart värt det om man försöker och lyckas.

      Sen tror jag inte att fiskar är lika känsliga för inavel i samma utsträckning som större däggdjur och reptiler är. Men det är ju ändå bättre att försöka undvika det och få friskare djur, vilket ofta brukar vara ett exempel på inavel.
      Sen är det så att vissa hårt avlade fiskar och räkor helt klart är skörare till naturen då de är så långt ifrån ursprunget.
      Men sen behöver ju inte inavel och avel vara samma sak även om det till viss del kan ge samma resultat när det går för långt.

      Mvh. Johan A
      Angående cirkulationspump så är det nog bra med lite ytrörelse, men se till att du inte skaffar en för stor pump så länge du inte har möjlighet att strypa av den så mycket som du tycker att du behöver.
      Aka Pixel eller Bildpunkt

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Paniktandborste
        Sen är det så att vissa hårt avlade fiskar och räkor helt klart är skörare till naturen då de är så långt ifrån ursprunget.
        Håller med om det mesta du skriver om inavel förutom detta. Om vissa arter är skörare eller inte har i extremt liten grad att göra med om de är långt ifrån ursprunget eller inte - det är helt andra faktorer som spelar in här.
        Det är ju t.o.m. som så att i Asien där de flesta avelsformer skapas så är de så pass duktiga där att de nästan aldrig får inavelsdefekter på sina fiskar. Just för sådana effekter så är risken oerhört mycket större bland hobbyodlare som inte har tillräckligt med kunskap om avel.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • joeyk
          • August 2010
          • 153

          #5
          Ok, tack för svaren. Ska vända upp mynningen ifrån pumpen mot ytan.

          En till nybörjar fråga : Jag har en Anubias Heterophylla samt en Anubias Nana; som enligt fiskaffären skulle fästas på stenar. Men nu min fråga: kan de enbart fästas på stenar som har håligheter? just nu har jag "vanliga"
          förvisso sträva stenar, som jag fäst plantorna på. De har tyvärr inte "fastnat" efetr 2 veckor. Om det är så att det krävs stenar med håligheter i, är det sten som går att få tag på relativt enkelt i naturen?

          VH Johan

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            bind fast dom med fiskelina eller dylikt. tar lite tid för dom att växa fast.

            Kommentar

            Arbetssätt...