Dolkstygn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pix
    • August 2010
    • 21

    Dolkstygn?

    Hej.

    Var inne i min lokala zooaffär och kollade på fiskar till mitt (just nu) tomma 80-liters och såg att de hade fiskar som kallas "dolkstygn".

    Jag föredrar att läsa på om fiskarna själv, eftersom jag har rätt liten erfarenhet och vet att personalen på zoo-affären brukar lura på kunder fiskar som är "överkurs" eller blir alldeles för stora för akvariet. Just "Dolkstygn" hittar jag väldigt lite fakta om, någon som vet mer?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    fråga kjell.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      .... eller läs det jag skrivit i Zoopets artbeskrivning http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=444&SOK=1
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • pix
        • August 2010
        • 21

        #4
        Tack för länken. Jag sökte på det svenska namnet, så det var därför det inte fanns någon artbeskrivning

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Det är en väldigt vacker tetra som stimmar bra. Den är ganska kraftigt rosa till färgen som vuxen och jag tycker artregistret här inte gör den rättvisa. De är svåra att få lek på, men jag har haft lek och då har hanen simmat baklänges upp längs ett crinum lökblad med fler honor kring sig. Honorna har lagt rom längs bladen som trillat ned och ingen befruktning verkar h skett. Dessutom har mina jordätare ätit upp alla ägg innan de ens nått botten. Vid lek blir de väsentligt mörkare i färgen.

          För att locka fram ett lite trevligt skymningsbeteende har jag tre lysramper som släcks stegvis. Dolksticktetrorna ökar i intensitet under skymningen och stimmar tätt, följandes ljuset.
          Checking out...

          Kommentar

          • pix
            • August 2010
            • 21

            #6
            Ja, efter lite "googlande" har jag sett att de är riktigt fina men tyvärr alldeles för stora för min burk...

            Kommentar

            Arbetssätt...