kan jag ha slöjstjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karin.sewerin
    • December 2009
    • 36

    kan jag ha slöjstjärtar?

    Har ett 130 liters där det bor 4 mollys, ett litet stim med neontetror samt nån mal. Har alltid varit förtjust i slöjsjärtar men jag har trott att man måste ha minst 150 liter för att de ska trivas. Nu läste jag på zoopets artbeskrivning att 120 liter räcker... Min fråga är alltså : Kan jag ha slöjstjärtar i mitt akvarium?
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    Ja, ett par stycken.

    Kommentar

    • karin.sewerin
      • December 2009
      • 36

      #3
      Okej - brukar det funka att ha neontetror tillsammans med dem eller brukar de bli mat?

      Kommentar

      • Raiju5
        • June 2010
        • 87

        #4
        Tror inte det ska bli nått problem med neonerna, vi hade de tillsammans med dem för ett par år sedan

        Lånar tråden lite, eftersom jag har precis samma fråga.. så det är lite onödigt att starta en ny
        Kan jag ha ungifär 3 st slöjstjärtar i mitt 130L även fastän jag har blodtetror och citrontetror? eller kommer de försöka bita av deras fenor? (blodtetrorna är ej aggrisiva som alla andra tycks tycka blodtetror är, mycket trevliga, har inte bitit någon så vitt jag vet ) Dock så kommer jag har ganska tätt planterat, kommer de försöka bita isönder växterna då?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av karin.sewerin
          Okej - brukar det funka att ha neontetror tillsammans med dem eller brukar de bli mat?
          Risken är uppenbar att neonerna blir mat. Jag tycker nog inte att det är en bra kombination
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • karin.sewerin
            • December 2009
            • 36

            #6
            verkar vara lite olika åsikter om neontetror+slöjstjärt... Fler erfarenheter?

            Kommentar

            • akvavirum

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Risken är uppenbar att neonerna blir mat. Jag tycker nog inte att det är en bra kombination
              Det kommer bara att fungera sålänge de inte fattat att det är mat som simmar omkring
              - när de väl "råkat" klämma i sig en tetra så säger det antagligen swich på resten och vips är det bara slöjstjärtar kvar

              Går väl an sålänge slöjstjärtarna är små antar jag - men går de bara in i munnen sen så,
              känns som det skulle vara en dyr chansning
              Senast redigerad av Gäst; 23 August 2010, 16:03.

              Kommentar

              • Lilla Damen
                • February 2008
                • 2649

                #8
                jupp, hade slöjstjärt tillsammans med neontetror i ett 310liters... gick bra tills jag skullestarta om akvariumet och släppte fiskarna i en badbalja, typ. Tetrorna blev lite skärrade av att bo i balja och simmade runt längsmed kanterna och där stod guldisarna och gapade påpassligt. Fick se tetror mer eller mindre simma rakt in i munnen på dem...

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  sedan vet jag inte om molly och slöjsjärtar är så bra, molly vill ju ha varmt och tillsatt salt. om det nu inte är ''hemmafödda'' mollys för dom brukar kunna gå i lite svalare temp.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av karin.sewerin
                    verkar vara lite olika åsikter om neontetror+slöjstjärt... Fler erfarenheter?
                    Nja som flera skrivit - det är bara en tidsfråga innan de kommer på att neonerna går att äta. helt enklet bara ett naturligt beteende
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Flaxss
                      sedan vet jag inte om molly och slöjsjärtar är så bra, molly vill ju ha varmt och tillsatt salt. om det nu inte är ''hemmafödda'' mollys för dom brukar kunna gå i lite svalare temp.
                      Instämmer
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Nadine
                        • August 2010
                        • 98

                        #12
                        helt ärligt så tycker jag att man ska ha ett kar på minst 150 liter till slöjisar. Dessutom så skulle jag inte ha dem med andra fiskar. De vill ha kallare vatten än mollysarna och dessutom så kan mollysar bita på slöjstjärtarnas fenor.

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Man väl ändå hga slöjstjärt och molly med tanke på tempen.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Nadine
                            • August 2010
                            • 98

                            #14
                            Slöjstjärtar är tåliga, så högre temp klarar dem, men bitandet är tyvärr värre.

                            Kommentar

                            • Faltsetas
                              • June 2010
                              • 96

                              #15
                              Hej! jag har bland annat ett sällskaps-akvarium på 160 med blandade tetra arter, dom "små¨" jag har även 5 stycken slöjsjärtar i där... alldrig varit något problem för mig med att dom biter dom små... dom verkar inte ens intresserade av de...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...