Fiskar till ett 80-liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pix
    • August 2010
    • 21

    Fiskar till ett 80-liters?

    Hej.

    Jag har ett tomt akvarium på 80-liter och skulle vilja prova några andra fiskar än sorgmanteltetror, platys och mollys som jag haft där tidigare.

    ´Funderar på att skaffa några få, lite större fiskar (större än en platy alltså), men vet inte riktigt vilka sorter som skulle trivas i mitt akvarium. Någon som kan ge mig lite tips?
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Det finns ju väldigt många sorters fiskar du kan ha där i, men det finns ju lite olika svårighetsgrader på dem.
    Hur länge levde dina mollys o platys?

    Kolla på dvärgciklider eller labyrintfiskar i artregistret.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • Raiju5
      • June 2010
      • 87

      #3
      Om du har mycket växter och flytväxter skulle jag rekommendera honungsgurami

      Kommentar

      • pix
        • August 2010
        • 21

        #4
        Tack för svaret!

        Med vissa undantag levde de något år, sorgmanteltetrorna hade jag i tre år tills jag sålde alla firrar.

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Om du är sugen på att ha någon typ av stimfisk tillsammans med dina "större fiskar", så är mitt tips Kilfläcksrasbora. De simmar jättebra i stim (mycket bättre än neontetror och liknande), även om man bara har 7-10 stycken. Fina

          Du skulle kunna ha ett litet stim med sådana, och sen ett par (hane+hona) av någon liten dvärgciklid kanske. Cikliderna har ju ett charmigt beteende och är inte lika "anonyma" som andra fiskar.
          / Ebba

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            #6
            Jag skulle föreslå att du använder sökfunktionen, ställer in den på din akvariestorlek och ditt pH, ställer in en värdsdel och börjar söka. Klura ut en kombination du gillar, och hör dig sedan för om de fiskarna passar ihop och om det är något du bör tänka på. Jag slår ett slag för dvärgciklider, och (panda)pansarmalar. Har du ett vanligt rektangulärt akvarie eller ett sexkantigt? Det kan styra valet av fiskar en hel del också.

            Kommentar

            • pix
              • August 2010
              • 21

              #7
              Tack för svaret. Jag har använt sökfunktionen så det lutar åt pandamalar och ett par sydamerikanska dvärgciklider eller ett par av någon mindre gurami och ett gäng kilfläcksrasboror. Tror ni att det funkar? Har blivit inspirerad av er som har "tema-akvarium" :-)

              Kommentar

              • pix
                • August 2010
                • 21

                #8
                Akvariet är rektangulärt, förresten. http://www.pixbox.se/pic_show_id31547883.html

                Kommentar

                Arbetssätt...