Yngel akvarium, konstigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AshiChan
    • June 2010
    • 16

    Yngel akvarium, konstigt vatten

    jag har ett akvarium på 54l med lite guppys. och dem fick ungar men alla blev snabbt uppätna. Dem som vi väl fick tag på lade vi i en yngelkasse, men den blev snabbt smutsig och på någon vänster hade en fisk hoppat ner i den och ätit upp ynglet. skulle väl ha satt den högre upp. Men yngelkassen slägndes o vi köpte en liten flytande plast bytta.
    det här är andra kullen som kommit och dem fiskade jag snabbt upp och lade i byttan. men där simmade dem ut genom hålen i botten. så vi köpte ett yngel akvarium. på kanske sju liter.

    pumpen vet jag inte vad de e för nått. vi slägnde paketet så jag kan inte kolla häller. men det är en liten sak som står vid kanten utanför akvariet o brummar, en slang som sticker ner i akvariet o ger ifrån sig bubblor från en sten som man skulle köpa till (mamma åkte iväg o handlade allt)

    Och det köpte vi igår. vattnet fyllde vi på från akvariet sen lade vi ner yngena där i. idag eftermiddag när ajg kom hem så var vattnet väldigt grumligt. jag sökte men hittade inga svar som kunde hjälpa mig.
    det är inte sanden. denm har vi sköljt ur och igår var det inte så här grumligt. det var klart vatten.
    nu ser det mjölkigt ut och hittade alldeles nytt något flytandes, vitt o ser nästan ut som tjockt slem eller liknande.

    Förrutom pumpen har jag fyra stjälkar hornsäv också. Någon som vet vad de grumliga kan vara ifrån? Jag har försökt beskriva allting och hoppas jag kan få svar

    Det lilla akvariet är på 7 liter och PH är 7.2
    hjälp?
  • åheim
    • April 2006
    • 13119

    #2
    Du har ingen filtrering vad jag kan förstå, bara en luftpump med en syresten som bubblar! Det ger viss syresättning av vattnet men ingen filtrering (filtermaterial som huserar viktiga nitrifikationsbakterier) och avfallet som blir i karet till följd av matning kommer då inte kunna brytas ner och du får höga ammonium och nitrithalter och ynglen kommer nog inte klara sig nån längre tid, tyvärr!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      skaffa ett litet innerfilter. typ fluval 1 eller nått från aqua-el.

      Kommentar

      • AshiChan
        • June 2010
        • 16

        #4
        ok, tack. tills jag har köpt ett sådant filter, kan man nöja sig med att byta typ 20% vatten ofta? bara tills jag skaffat ett sådant innerfilter.
        Senast redigerad av AshiChan; 15 August 2010, 08:21.

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Ja byt 20 % varje dag till du har i det nya filtert. Och fortsätt sen ytterligare en vecka efter att det är i. Tar en viss tid innan filtert hinner etablera sig så.
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13119

            #6
            Ursprungligen postat av AshiChan
            ok, tack. tills jag har köpt ett sådant filter, kan man nöja sig med att byta typ 20% vatten ofta? bara tills jag skaffat ett sådant innerfilter.
            Ja men ta vatten från det stora akvariet!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • AshiChan
              • June 2010
              • 16

              #7
              ok, tack så mycket för alla svaren!

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Bara en sak. Efter att du satt i detta filter så ska du därefter fortsätta byta 20% vatten varje vecka.
                Om du hittar saker som du inte kan avgöra vad det är eller döda blad eller döda fiskar så är det extra viktigt i ett så litet kar att snarast ta upp det ur vattnet, det försämrar vattenkvaliteten snabbt. Även överflödig mat bör sugas upp snarast, men hellst inte uppstå förstårs.
                Checking out...

                Kommentar

                Arbetssätt...