Konstigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • källebacken
    • February 2006
    • 574

    Konstigt

    nog tycker jag att mitt lilla 20L räk och endlersguppy akvarium frodas som bara den, och mitt 133L frodas iof men inte utan alger och inte växer det lika bra där heller, bägge akvarierna sköts på samma sätt, vattenbyte 1 gång per vecka, 133L får dessutom PMDD vid varje vattenbyte, det får inte 20l pga av räkorna. Ändå växer det bättre i det lilla..... ser bättre ut tex inga tråkiga brunalger,och i stort sett inga alger på rutan, känns lite konstigt eftersom större akvarium ska vara lättare att få balans i.
    I 133 L går ett par nyckelhål, ett par kurvciklider, 10 kardinalterta, och fyra äpppelsnäckor.
    Kan tillägga att bägge akvariumen står i samma rum och vid samma vägg, så ljuset och värmen är samma,
    Annica
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nja, ljuset är troligen inte samma eftersom de har olika belysningar, så där är nog en del av skillnaden.
    Sedan är det bara så, du kan ha två identiska kar bredvid varann med exakt samma besättning osv, men slutresultatet är helt olikt...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • källebacken
      • February 2006
      • 574

      #3
      nää riktigt samma ljus är det ju inte, funderar på om det är räkorna som städar och fixar så bra i det lilla...kan det vara så ?
      Annica

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Visst, invånare samt vad för sort har viss betydelse i det stora hela.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...