61 l räk aqvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carina_
    • August 2010
    • 207

    61 l räk aqvarium

    Hej jag skall starta mitt gammla akvarium på 61 liter och göra det till räkakvarium.
    Kan jag ha vanligt runt grus eller skall man ha sand till räkorna?
    Hur många individer kan man ha? jag vill ha räkor och äppelsnäckor och en mal om det går? Jag har ett anticrus par i mitt andra kar och skulle vilja pröva en annan sort.
    Har ni något förslag?
    Jag ville ha en choklad mal men det verkar inte vara en bra ide eller? En del sa ju att den var snäll och en del att den inte var så snäll? äter den räkor?
    Gäller det även för räkkar att vattnet skall vara minst 7 dagar gammalt?
    Skall man ha i växterna direkt?
    Vet ju att det måste finnas alger till malarna men räkorna kommer att flytta in först och då funderar jag på hur de vill ha det.

    Tack för hjälpen i förhand =)
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Räkorna gillar växter, alger, mossa att sitta eller äta på. Inte för mycket ström i karet åt dom. Sätt i växter direkt du. Vänta minst 7 dagar, så att vattnet är stabilt innan du släpper i dem. Helst ska du köra igång karet med några få små fiskar så att det hela får en relativt bra balans och bakteriekultur. Hur många du kan ha vet jag inte, men i ett 61liters går det nog i en hel del ^^

    Mal+snäckor+räkor går säkert fint ihop, fast det beror ju lite på vilken mal du väljer.

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      redbee.se är annars en jättebra sida med myckte kunnigt folk när det gäller snäckor och räkor!

      Kommentar

      • Carina_
        • August 2010
        • 207

        #4
        Tack så mycket jag har nu tittat lite på redbee.se det var ju en jätte spännande sida det med =)
        Enda farliga med att vara på Zoopet är att jag har lust att skaffa ett STORT akvarium började med ett på 61l och bytte till 190l och tycker nu att det på 190l är löjligt litet =)

        Christerhedberg: Tack för svaret =) jag får ta och leta upp ett par lämpliga firrar =) Annars får väl några från mitt akvarium semestrra där för jag tror att de jag har vill ha det varmare, hum får kolla mera på artbeskrivningarna =)

        Kommentar

        • firren_99
          • September 2009
          • 237

          #5
          Skoj med ett så stort räkakvarium, räkkar brukar ju vara så små. =) Choklad - mal är nog ingen bra ide blir stor och behöver minst 250 l. Annars skulle du kunna ha några otocinclus eller / och bulldog - mal.

          Lycka till! =D

          Kommentar

          Arbetssätt...