Grönt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Grönt vatten

    Det verkar aldrig bli ordning på vårat akvarium. Någon vecka efter att vi hade haft i fiskar började det komma bruna beläggningar på glaset, jag identifierade dessa som kiselalger. Jag läste lite här och för att bli av med dessa skulle med ha i fler växter. Vi fick hornsärv(?) av en kompis, vilket vi har fått förut också, bara någon dag efter att vi hade satt i växterna så var hela akvariet grönt. Alltså vattnet är grönt och grumligt. Jag läste någonstans att man skulle släcka lampan helt i ca 48h om detta uppstod och vi har haft släckt från i fredags, men jag ser ingen förbättring på det hela. Vi bytte lite vatten igår också, men det blev inte bättre av det heller. Just nu har vi inga algätande fiskar, är detta hög prio på att skaffa? Vad ska man isf ha för fisk? Gärna några som inte äter småfisk då vi planerar att skaffa kardinaltetror. Eller är det växterna vi ska fokusera på? Alltså ge dem växtnäring eller något sånt?
    Senast redigerad av Hepzheba; 08 August 2010, 13:52.
  • RobFrazie

    • May 2010
    • 842

    #2
    Jag hade nog samma problem med mitt vatten, det var grönt och grumligt.
    Jag väntade bara matade mindre och väntade det gick tillslut bort. tog ett tag, men bara vänta, gör lite vattenbyten och vänta!
    Detta är säkert inte bästa sätt, men så gjorde jag och tillslut var det gröna borta och jag har nu klart och fint vatten!
    720L Soppa
    200L Asien
    Räkvas
    65L Betta

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #3
      Det låter som om karet är relativt nystartat.

      Grönvattnet kan du vänta ut. Det försvinner oftast efter ett tag. Annars finns UV-filter att tillgå men de är ganska dyra och åtgärdar ju inte orsaken till problemet.

      Algätande fiskar är alltid en bra idé. Små, snälla och ganska effektiva är Otocinclus. De vill helst vara några stycken tillsammans. En del här rapporterar att de är känsliga men andra har inga problem alls (det är även mina erfarenheter av dessa snälla små algätare). Tänk bara på att stödmata dem med lite förvällda grönsaker och algtabletter om där inte finns tillräckligt med alger i karet.

      Bästa knepet för att slippa alger är annars precis som du skriver att se till att växterna trivs. Bra belysning (~0.5W bra lysrör/liter är en mått), gödning i form av kväve/fosfat/mineraler (sök på PMDD här i forumet, t ex) och gärna kol-tillskott (CO2 eller Easy Carbo) om du vill ha rejäl fart på växterna.

      Allra viktigast är dock tålamodet. Det tar helt enkelt tid innan karet kommer i balans.

      Kommentar

      • Hvarulf
        • April 2010
        • 75

        #4
        Mörkläggning kan tydligen fungera, alltså inte bara släcka lampan. Totalt mörker i flera dygn utan att minsta lilla ljus når in i karet.
        Detta fungerade dock inte för mig när jag hade grönvatten. Jag åkte till min lokala zooaffär och hyrde ett UVC-filter i en vecka för 150kr.
        Körde det dygnet runt i en vecka - vattnet blev kristallklart och det har inte kommit tillbaka.

        Kommentar

        • Hepzheba
          • June 2010
          • 104

          #5
          Tack för era tips! Jag ska se om någon av zoobutikerna jag är stammis på har uvc-filter att hyra. Om inte så får vi väl bara vänta ut det och se till att växterna mår bra samt införskaffa några algätare (de som du tipsade om, hawske, verkade trevliga )

          Är förresten alger något som påverkar fiskarna negativt? Hittade en död zebrafisk förut idag på bottnen. Men zebrafiskarna har å andra sidan dött en efter en redan innan vi fick algproblem. De började redan i förra akvariet...

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #6
            Alger påverkar inte fiskarna negativt. Många fiskar äter t o m alger och i andra fall renar de vattnet precis som växterna gör. Att dina fiskar dör kan ha många orsaker. Jag hade gissat på nitrit eftersom ditt kar är relativt nystartat men säger du att de dog även i förra karet kan det vara sjukdom, giftiga ämnen i vattnet (från t ex gruset) eller någon annan fisk som inte är så snäll mot dem.

            Kommentar

            • Hepzheba
              • June 2010
              • 104

              #7
              Nitritvärdena är bra så det är det enda jag vet att det inte är. Vi hade olika grus i karen så det tycker jag inte låter så troligt att det är... Och om det inte är så att någon annan av zebrorna styr med järnhand så borde inte någon annan fisk vara på dem. Vi har bara en pansarmal förutom zebror och de verkar inte umgås så värst mycket.

              hawske, jag upptäckte nu att du också bor i Skövde Vart brukar du shoppa fisksaker någonstans?

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #8
                Med risk för att bryta mot någon regel så tycker jag Zoofia är bäst för den personliga servicen. Vill man ha något hon inte har hemma så fixar de hem det under veckan. Annars är zoo-butikerna i Skövde och grannkommunerna inte särskilt spännande ur akvarieperspektiv, tyvärr.

                Kommentar

                • vordf
                  • May 2010
                  • 106

                  #9
                  UV= Välinvesterade pengar. Efter en vecka så är vattnet kristallklart. Wsen kan du med timer köra det 2h om mdagen så kommer du aldrig ha problemet igen. Gör det enkelt.
                  460L Amerika

                  Kommentar

                  Arbetssätt...