iläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skejtfisken
    • January 2010
    • 75

    iläggning

    Hej har nyss börjat lägga i lite guppy yngel och ska snart lägga i dom stora och en mal ska man mata dom eller bör man vänta en dag behöver lite tips
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    läs nybörjartråden så får du nog svar förhoppnigsvis

    Kommentar

    • platoman
      • March 2010
      • 61

      #3
      du kan lugnt vänta med att mata dem någon dag eller så... för att deras små kroppar ska komma igång i den nya miljön. Fast de dör garanterat inte av att bli matade med detsamma...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        ????????
        Hur stort är akvariet?
        Är det precis igångkört?
        Har du använt bakteriekultur?
        Hur stora och hur många fiskar handlar det om?

        Normalt sett så startar man ett akvarium med några få fiskar och matar dessa försiktigt varannan dag? Efter ca. 3-5 veckor så är det lämpligt att lämpliga att sakta börja fylla på med fler fiskar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • skejtfisken
          • January 2010
          • 75

          #5
          det är ett 100 liters och körde nyss igång det. ja jag har använt bakteriekultur det är bara ungefär 15-20 guppy yngel sen tyvär bara en fulvuxen guppy och en mal som är 4-5 cm

          men sen ge lite förslag på nya fiskar man kan lägga i sen ska ha lite blandat

          Kommentar

          • skejtfisken
            • January 2010
            • 75

            #6

            bild på hela akvariumert


            yngel


            mer yngel

            har inte så mycket växter just nu men ska åka och köpa mer imorgon
            Senast redigerad av skejtfisken; 05 August 2010, 18:23. Anledning: blev medlem på någon hemsida istället

            Kommentar

            • skejtfisken
              • January 2010
              • 75

              #7
              sen har jag en till fråga jag har små svarta sniglar som förökar sig väldigt fort jag fick med dom när jag köpte en växt är det något farligt eller är det bara bra kommer att komma upp mycket bilder(inte på sniglarna)
              Senast redigerad av skejtfisken; 05 August 2010, 19:26.

              Kommentar

              • akvavirum

                #8
                Ursprungligen postat av skejtfisken
                sen har jag en till fråga jag har små svarta sniglar som förökar sig väldigt fort jag fick med dom när jag köpte en växt är det något farligt eller är det bara bra kommer att komma upp mycket bilder(inte på sniglarna)
                det är antagligen snäckor du fått, kanske physor? Snigel är det utan skal och med skal är det snäckor

                Dessa kan komma in med växter men bör inte föröka sig "väldigt fort" om du matar lagom? Drar man ner på matningen litegrann så försvinner de. Mata varsamt om karet är nystartat så du inte får en onödigt hård nitritspik senare. Den känsligaste perioden ligger vanligtvis 4-6 veckor efter nnystart beroende på befolkning/matning mm. (variation finns såklart då flera faktorer spelar in)

                Dock bör du följa Kjells råd att vänta lite med mer fisk, har du snäckor i karet så matar du troligtvis rätt bra och detta kan öka risken för nitrit.

                Kommentar

                • skejtfisken
                  • January 2010
                  • 75

                  #9
                  okej vad är nitrit

                  Kommentar

                  • akvavirum

                    #10
                    Ursprungligen postat av skejtfisken
                    okej vad är nitrit
                    Jag hittar inte så bra på zoopet än, men här är en bra förklaring:


                    bläddra ner till 3:e stycket - "nitrit och nitritförgiftning" - står bra förklarat.

                    annars finns det säkert massor av bra inlägg här på zoopet - men jag har inte full koll på sidorna härinne än

                    Kommentar

                    • skejtfisken
                      • January 2010
                      • 75

                      #11
                      sen nu när jag kollade på mina fiskar så såg jag att några av guppy ynglen är lite röda lite bakom munnen

                      Kommentar

                      • akvavirum

                        #12
                        Ursprungligen postat av skejtfisken
                        sen nu när jag kollade på mina fiskar så såg jag att några av guppy ynglen är lite röda lite bakom munnen
                        Har ingen erfarenhet av guppy men är det en rodnad som inte ska vara där skulle jag rekommendera ett lite större vattenbyte, iallafall 25-30%. Har du möjlighet kan det vara bra att skaffa ett dropptest på nitrtit så du har koll på dessa värden under uppstartstiden.
                        rör dock inte pumpen ännu, utan låt den gå och skaffa sig en "bakterieflora" och gör inget med den förräns pumpeffekten ev avtar och det är nödvändigt med en filterursköljning (helst i akvarievatten) men inte än. Håll dig till delvattenbyte till att börja med.
                        Senast redigerad av Gäst; 06 August 2010, 09:28.

                        Kommentar

                        • skejtfisken
                          • January 2010
                          • 75

                          #13
                          idag har jag varit och köpt två malar och två moasaikgurami och tre växter:P
                          och vad är skumbobyggare
                          här kommer lite bilder


                          hela akvariumert+min kompis mal

                          moasaikgurami

                          moasaikgurami båda

                          malis
                          Senast redigerad av skejtfisken; 06 August 2010, 16:53.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av skejtfisken
                            idag har jag varit och köpt två malar och två moasaikgurami
                            Varför frågar du överhuvudtaget när du ändå inte bryr dig om svaren utan gör tvärtom

                            Normalt sett så startar man ett akvarium med några få fiskar och matar dessa försiktigt varannan dag? Efter ca. 3-5 veckor så är det lämpligt att lämpliga att sakta börja fylla på med fler fiskar.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              undrar jag med

                              Kommentar

                              Arbetssätt...