Nystartat akvarium, vit grummligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_Ace
    • April 2010
    • 78

    Nystartat akvarium, vit grummligt vatten

    Min mor har fått intresse för ett akvarium.
    Dock bor hon en bit bort från mig, så det är inte så att man kan åka över och hjälpa.

    För 2 dagar sedan så åkte gruset ner, växter ( engelsk sjösten)
    och vatten + medel.

    Nu så har vattnet börjat fåt en vitgrummlig färg, jag tror det är kalk. Då hon bor Nära Norrtälje och dem har kalkhaltigt vatten.

    PH är på ca 7.6
    KH mellan 10-15
    GH >16

    Så vilka åtgärder bör göras?
    Eller lägger sig allt när fiskar dyker ner och den biologiska processen kommer igång om ngn vecka?

    Bifogar en bild som hon skickade mig på vattnet
    Bifogade filer
  • Henrik_von_Jyndevad
    • January 2006
    • 272

    #2
    Kan vara något giftigt som har kommit i. Vilka medel har tillsats? Easy Carbo?. Men det kan även vara så simpelt som att grusen är smutsig. Tvättades den innan användning? När något sånt här händer brukar jag bara byta vatten tills det blir rent (flytta eventuella fiskar först).
    MVH Henrik

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Brukar bli vitt i början, vänta ett par dagar så sjunker det undan. (är iaf min erfarenhet)
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Om man har ett filter så burkar grummel i vattnet försvinna mycket fortare. Ser ut som luftbubblor på bilden så jag tänkte att det kanske bara finns en luftpump i karet

        Kommentar

        • Faltsetas
          • June 2010
          • 96

          #5
          så ser de alltid ut för mig i början av varje nystartat akvarium.... ha en bra pump inkopplad å lite tålamod... så sjunker det å försvinner.... men du kan ha tvättat sanden dåligt...

          Kommentar

          Arbetssätt...