Sjuka zebrafiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Sjuka zebrafiskar?

    För några veckor sedan upptäckte vi att en av våra fem zebrafiskar började bli smal. Den verkade inte vara hungrig, men simmade på som vanligt. Förra helgen så började den dock bli krokig också. Vi tänkte först att han kanske skulle räta ut sig (eller något), men han blev bara krokigare och till slut var han nästan böjd i nittio grader på sidan och då bestämde vi oss för att ta bort honom. Då låg han dessutom bara på bottnen. Dagen därpå hällde vi i restrerande fiskar i vårat nya akvarium och allt var frid och fröjd en vecka. Nu börjar dock två av de fyra zebrafiskar vi har smalna av lite grann och jag tänker genast på den vi tog bort. Jag vet att jag läste något om att nitritförgiftning kunde göra att de blev krokiga, men alla värden är bra.

    Förutom de fyra zebrorna så har vi en pansarmal också i 200 liter. Vi har fått kiselalger nu och vi planera att köpa fler växter då vi inte har jättemånga. Men då den första blev sjuk innan flytten så vet jag inte om något i det nya karet har något med saken att göra. Någon som vet vad det kan vara och hur man ska förebygga det?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är svårt att till 100 avgöra vad som hänt, men de blir inte så jättegamla och du vet inte hur gamla de var när du köpte dem. Sedan kan det vara trivsel, de vill gärna ha friskt strömmande vatten och även vara i stora stim så det kan vara något att fundera på.
    Att det skulle vara nitritförgiftning tror jag inte alls på.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Hepzheba
      • June 2010
      • 104

      #3
      Ja, vi planerar ju givetvis att köpa fler, men då akvariet är nytt vill vi inte slänga i massa fiskar på en gång. Får kolla om jag kan göra något så det blir lite mer strömt, om det gör någon skillnad. Tack för svaret

      Kommentar

      Arbetssätt...