fisk ungar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • To-X-ic
    • July 2010
    • 31

    fisk ungar

    Hej,
    Är ny inom detta här .
    Idag när jag kollade in i akvariet så såg jag en ganska liten fisk. en dag gammal kanske.
    Vet inte heller vem den tillhör, eftersom att jag inte kan namnen på fiskarna.

    Frågan är om de ska ligga kvar blad fiskarna ?
    /TX
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    tja.. det skulle ju vara bra med namn eller beskrivning på fiskarna...
    En bild skulle sitta fint.

    Annars är det ganska svårt att svara på vad det är för fisk, då är det också svårt att svara på om ynglet kommer att klara sej eller ej.
    Om vi vet vilka fiskar det är så kan man också lista ut vad du ska göra med ynglet och om det kommer fler...

    Så en bild på fiskarna...
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #3
      Oftast blir de små uppätna, men det beror ju på vad du har för fiskar. Om det är en ciklid så försvarar nog föräldrarna ynglen, lätt att se. Men du har bara ett yngel? Om den har klarat sig hittills så kanske den kan klara sig länge, men säkrast är att ha yngel i ett yngelkar, eller en yngelbur. Annars kan du ju planera mycket växter och ha mycket gömställen åt yngel, och en del flytväxter, då är chansen stor att en del överlever

      Kommentar

      • To-X-ic
        • July 2010
        • 31

        #4
        Ursprungligen postat av Christerhedberg
        Men du har bara ett yngel?
        mm vad jag kan se.

        Får nog ha denne kvar o får se hur det blir.

        Vill gärna lära mig namnen på fiskarna.. kan man hitta någon sida ? där jag kan se bild o namn??

        Kommentar

        • sagodjuret
          • January 2010
          • 133

          #5
          Ursprungligen postat av To-X-ic
          mm vad jag kan se.

          Får nog ha denne kvar o får se hur det blir.

          Vill gärna lära mig namnen på fiskarna.. kan man hitta någon sida ? där jag kan se bild o namn??
          finns ju väldigt många sorter så det blir ju en del att gå igenom. oftast är dom ju sorterade efter namn också och inte bild. men du kan ju beskriva dom här t.ex. så vet säkert någon. eller fota.

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Du kan visa upp bilder i en tråd även fast du inte är goldmedlem. gå in på en av alla uppladdnings-sidor det finns, exempelvis http://www.ladda-upp.com/
            Det är gratis och du behöver inte bli medlem. Sen när du har laddat upp den, kopierar du in HTTP-länken här i tråden
            Eventuellt så skulle du ju kunna gå till djuraffären du köpte dom och kolla efter dom, sen fråga efter namnen på de fiskarna, alternativt så står det vid karet vad det är för ngt.
            lycka till!

            Kommentar

            • Avendesora
              • October 2004
              • 179

              #7
              Du kan ju gå igenom levandefödarna i artbeskrivningarna och se om du hittar dina fiskar där.
              /Cattis

              Kommentar

              • To-X-ic
                • July 2010
                • 31

                #8
                Tja,
                Nu så ..
                Det jag har är Platy MIX (Xiphophorus maculatus) och Guppy MIX.

                Kommentar

                • Christerhedberg
                  • August 2008
                  • 624

                  #9
                  Ursprungligen postat av To-X-ic
                  Tja,
                  Nu så ..
                  Det jag har är Platy MIX (Xiphophorus maculatus) och Guppy MIX.
                  Stor risk att det då blir uppätet, framför allt av platy. Men med många gömställen, växter och gömmor så överlever ofta några stycken. Grovt grus är också rätt bra. Men om du vill att den ska överleva så kan du ju flytta den till ett annat kar om du har och vill lägga ner energi, eller så har du den i en yngelbur som flyter på ytan i karet du har nu.

                  Kommentar

                  • To-X-ic
                    • July 2010
                    • 31

                    #10
                    Ursprungligen postat av Christerhedberg
                    Stor risk att det då blir uppätet, framför allt av platy. Men med många gömställen, växter och gömmor så överlever ofta några stycken. Grovt grus är också rätt bra. Men om du vill att den ska överleva så kan du ju flytta den till ett annat kar om du har och vill lägga ner energi, eller så har du den i en yngelbur som flyter på ytan i karet du har nu.
                    oj då :/ ska nog få ut de! finns 3 st!.
                    "eller så har du den i en yngelbur som flyter på ytan i karet du har nu" vårt kan man skaffa den?

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Alla akvariebutiker!
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      Arbetssätt...