Varför trycker fiskarna längs botten plötsligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats R
    • July 2010
    • 5

    Varför trycker fiskarna längs botten plötsligt?

    Jag har sen några år ett nybörjarakvarium som jag sköter efter bästa förmåga men utan större kunskap. Det brukar gå bra men nu har tydligen något hänt. Fiskarna som tidigare var aktiva och rörde sig runt om i akvariet håller sig nu stilla helt nära botten utom när de får mat (då kommer de som vanligt aktivt och livligt upp och äter).
    Det är ett 60-litersakarium och jag har f n dryga 10-talet platys och några svarta tetror samt en algätare.
    Någon som kan förstå vad det beror på och vad jag ska göra?
    /Mats
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    #2
    vad har du för temperatur i akvariet? har du kontrollerat nitritvärdet? (finns dropptest att köpa)

    Kommentar

    • Mats R
      • July 2010
      • 5

      #3
      Färska värden

      Tack för ditt intresse!
      Jag har testremsor "Tetratest 5 in 1". Ska göra ett test.
      ...
      OK, här kommer det:
      Nitrat: 25
      Nitrit: 0
      GH: 6-10
      KH: 3
      pH: 6,8
      Temp: 26,5

      För några veckor sen låg något värde ganska högt men jag minns inte om det var nitrat eller nitrit eller möjligen båda. Sen dess har jag bytt vatten lite oftare, istället för att byta 1/4 av vattnet var 3-4:e vecka har jag bytt ung 2 ggr/vecka.

      Säger detta något?
      /Mats

      Kommentar

      • sagodjuret
        • January 2010
        • 133

        #4
        Ursprungligen postat av Mats R
        Tack för ditt intresse!
        Jag har testremsor "Tetratest 5 in 1". Ska göra ett test.
        ...
        OK, här kommer det:
        Nitrat: 25
        Nitrit: 0
        GH: 6-10
        KH: 3
        pH: 6,8
        Temp: 26,5

        För några veckor sen låg något värde ganska högt men jag minns inte om det var nitrat eller nitrit eller möjligen båda. Sen dess har jag bytt vatten lite oftare, istället för att byta 1/4 av vattnet var 3-4:e vecka har jag bytt ung 2 ggr/vecka.

        Säger detta något?
        /Mats
        det säger inte jättemycket på grund av att såna där testremsor tyvärr är ytterst otillförlitliga, dropptest är mycket bättre.

        gällande temperaturen låter den lite hög, har den alltid varit så eller är det värmen ute? får för mig att det skulle kunna vara så att fiskarna håller sig närmare botten när dom tycker att det är för varmt eftersom det ju är lite svalare där.

        det är lite märkligt att akvariet fungerat i flera år och att det krånglar nu såhär helt plötsligt. det är inget som du ändrat nyligen t.ex. lagt till något i inredningen eller så?

        Kommentar

        • Mats R
          • July 2010
          • 5

          #5
          OK - borde alltså skaffa dropptest istället?

          Temperaturen brukar jag bara mäta med en sån där klisterremsa på utsidan av akvariet - antar att det inte heller är särskilt tillförlitligt. Har försökt hålla 26-27 för jag trodde det var bra. Men för ett halvår sen gick värmaren sönder och var alltid på och temperaturen steg till mera 28+. För ett par månader sen bytte jag värmare. Den här ser mer påkostad ut (den förra föjde med i ett paketerbjudande). Den är nu inställd på 23-24 grader efter att jag fått rådet att sänka temperaturen men antingen sjunker inte temperaturen mer pga att det är varmt inne eller så funkar inte termometerremsan. Alltså provade jag nu med en vanlig inne-ute-termometer och sänker ner "sladdänden" i vattnet (kan man göra så?) och får då 26,5 grader.

          Andra förändringar: Har även haft kardinaltetror som dock dött ut en efter en det senaste året. Hade växter som flöt i ytan och då förökade sig platyna en hel del men har tagit bort de växterna nu. För nu kanske 3-4 månader gjorde jag en storstädning i akvariet. Tror att det var för att jag inte tyckte det mådde riktigt bra, dock inte detta med att fiskarna höll sig vid botten, snarare var det nog väldigt mycket alger... Då tömde jag akvariet, rengjorde det noga, bytte grus och växter. När jag återfyllde akvariet var c:a 50% gammalt vatten. Bytte lysrör. Efter det har jag inte haft mycket alger, däremot en hel del snäckor. Växterna jag planterade då tog sig aldrig riktigt bra så häromdagen planterade jag nya.

          Skötsel för övrigt: rengör filtret när pumpen verkar ha dåligt flöde, kramar då ur skumgummiinsatsen i akvarievatten jag är på väg att byta ut. Har något medel i det nya vattnet jag häller i akvariet.

          /Mats

          Kommentar

          • sagodjuret
            • January 2010
            • 133

            #6
            dropptest är absolut att föredra.

            klisterremsa på akvariet är nog faktiskt ganska tillförlitligt som jag förstått det, men då måste den förstås sitta där helatiden. själv har jag en liten termometer med sugpropp som jag har i akvariet, tror att den kostade 25 kr. det där med att stoppa ned en sladd i akvariet verkar inte helt hundra, men jag vet inte.

            är du säker på att du behöver värmaren nu när det är såhär varmt ute? dom flesta kämpar snarare med att hålla temperaturen nere nu. jag vet inte hur många grader just dina fiskar vill ha så jag föreslår att du tittar på artbeskrivningar eller så. när man söker på t.ex. platy här ser man att dom ska ha 18-25 grader, alltså max 25 grader.

            på vilket sätt rengjorde du akvariet? du använde väl inget medel? tog du gamla filtret utan att rengöra det först? (det bästa). mycket alger låter som lite mycket ljus, hur länge har du tänt i akvariet? mycket snäckor låter som lite övermatning.

            ditt sätt att rengöra filtret låter bra. sköljde du det nya gruset och dom nya växterna noga? är gruset gjort för att ha i akvarium? du har inte lagt till något mer i inredningen?

            Kommentar

            • Mats R
              • July 2010
              • 5

              #7
              Fick ju det rådet att jag kanske skulle ha lite svalare för de fiskar jag har. Gissade att värmarens termostat slår ifrån när det är varmt i lägenheten men det kanske är lika bra att stänga av den och hålla koll på att det inte blir för kallt?

              Inga medel vid rengöringen och väl ursköljda kärl att förvara vattnet i under tiden. Ja, jag fortsatte med samma filter (har förstått det som att det finns värdefulla bakterier där).

              Håller tänt 11 timmar per dygn, ett lysrör. Snäckorna har nog minskat efter att jag dragit ner lite på matningen (flingor två gånger per dag, så mycket som fiskarna äter på några minuter).

              Jag sköljde gruset i rent kranvatten ett antal gånger tills jag tyckte sköljvattnet var hyggligt rent. Växterna däremot sköljde jag inte... Gruset köpte jag i akvarieavdelningen på en djuraffär, jag hoppas det var av tillräckligt god kvalitet.

              Nej, inredningen för övrigt består bara av en skiffersten som jag haft hela tiden, inget annat.

              Skulle en bild av akvariet hjälpa dig att förstå problemet? Finns det möjlighet att posta bilder i forumet?

              /Mats

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                #8
                Man kan bara posta bilder i forumet om m är Goldmedlem, men du kan ladda upp bilder på tex. photobucket och sedan lägga in bildlänkarna här.

                Ang. matningen så går det utmärkt att mata bar en gång om dagen (att man ska ge stora portioner flera gånger om dagen, som det står på fodeburkarna, det är bara trams, det går utmärkt att mata en gång om dagen), gärna variera med något annat än flingfoder (algtabletter till algätaren tex. Om det är en ancistrus eller liknande funkar det oså att ge tex. gurka eller ärtor lite då och då), tex. fodertabletter eller frysfoder (Tropical sextet från Akvarieteknik är jättebra foder, med 6 olika sorters frysfoder) och ha en dag i veckan då de inte får mat. Snäckor tyder på övermatning, då de äter foderrester.

                Nu är det förmodligen inte matningen som är problemet, men kunde inte låta bli

                Annars har jag ingen aning om vad som kan vara problemet. Köp dropptest och kolla upp vad du egentligen har för värden. Jag har också haft problem med att fiskarna (dock bara mina ciklider, Nyckelhål och fjärilar) betett sig konstigt, mina var skräckslagna och tryckte i de gömställen de kunde hitta ... Det har båda gångerna blivit bättre efter vattenbyte.

                Kommentar

                • sagodjuret
                  • January 2010
                  • 133

                  #9
                  du kan nog stänga av värmaren, för kallt lär det knappast bli just nu. såvida du inte har under 18 grader inomhus (det lägsta det ska vara i en hyreslägenhet på vintern). fast du får ju kolla om dom andra fiskarna behöver varmare också.

                  11 timmar låter kanske i längsta laget nu på sommaren du kan ju testa att ha det tänt ett par timmar kortare.

                  gruset ska nog vara okej, så länge det inte är färgat eller såndär svart glittrig sand.

                  jag tycker att du ska införskaffa ett dropptest för att kontrollera nitrit, stänga av värmaren och försöka hålla temperaturen på kanske 23-24 grader, vilket du rimligtvis borde ha utan värmare (men kontrollera först om dom andra fiskarna klarar den temperaturen). och ta det lugnt med matningen, kanske köra en gång par dag ett par dagar eller göra ett litet uppehåll med matningen på ett par dagar.

                  en bild skulle nog inte skada, här måste man vara plusmedlem för att lägga upp men du kan ju lägga upp en bild på t.ex. http://photobucket.com/ och lägga upp en länk till den här.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Att alla fiskar trycker efter botten eller vid ytan är en stark indikation på att du har nitrit i vattnet!
                    Lösning: tillsätt bakteriekultur som tex nitrivec , men du fundera över filtrering, mängden mat du ger och hur du sköter vattenbytena!
                    Senast redigerad av åheim; 27 July 2010, 17:39.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Det kan finnas många orsaker till detta beteende men det är någon form av stress.
                      Vatten kvalitén kan vara en orsak men försök lura ut om detta är en följd av någonting i eller runt om akvariet. ”Yttre förändringar” exempelvis byte av gardiner, ljud och vibrationer, kan vara en orsak.
                      Vad händer om du släcker ljuset?
                      Vad händer om du Drar ned gardiner eller persienner?
                      Vad händer om du byter 20 l vatten?
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Att alla fiskar trycker efter botten eller vid ytan är en stark indikation på att du har nitrit i vattnet!
                        Lösning: tillsätt bakteriekultur som tex nitrivec , men du fundera över filtrering, mängden mat du ger och hur du sköter vattenbytena!
                        Jag har säkert fel, men ger inte för varmt vatten samma effekt som nitrit, fiskarna får syrebrist.
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Om du har lite dålig cirkulation på vattnet kan det skikta sig. Exempelvis kan du ha lite hög nitrit eller ammonium i det stora hela. Men du kan ha en bra bakterie aktivitet i bottensanden och därmed lägre nitrit/ammonium just där. Det bör då vara lägre syrenivå där också men fördelarna kan i bland uppväger nackdelarna så att säga.
                          Du bör märka detta direkt om du byter vatten eller bara rör om lite i vattnet.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mats R
                            • July 2010
                            • 5

                            #14
                            Tack...

                            ... för alla engagerade och goda råd.
                            Jag får läsa igenom i lugn och ro och börja prova mig fram så ska det nog kunna bli ordning på det här med. Ska försöka ordna med en bild för då kanske ni ser något galet som jag inte tänker på.
                            Tack för idag!
                            /Mats

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mats R
                              ... för alla engagerade och goda råd.
                              Jag får läsa igenom i lugn och ro och börja prova mig fram så ska det nog kunna bli ordning på det här med. Ska försöka ordna med en bild för då kanske ni ser något galet som jag inte tänker på.
                              Tack för idag!
                              /Mats
                              Låter som en bra plan!!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...