varför dör mina posthorn helatiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    varför dör mina posthorn helatiden?

    jag har ett 43-liters med endlers, och mina endlers är pigga och glada men mina posthorn dör helatiden. först köpte jag ett antal som efter någon vecka började dö, dom verkade ha något luddigt vitt på skalen och blev blekare och blekare för att slutligen nästan tappa skalen och dra ihop sig. jag gav upp tanken på att ha snäckor men så upptäckte jag att några av äggen postisarna hann lägga innan dom dog blivit till små nya snäckor, men återigen hände samma sak, posthornen började efter ungefär samma tid att blekna och bli nästan grönaktiga och nu är dom väldigt sega och verkar döende. fiskarna är pigga och simmar runt och äter hungrigt, jag är noga med vattenberedningsmedel och byter ca 10 liter en gång i veckan. nu när det varit varmt har jag hållit noga koll på akvariet och det har legat mellan 24 och 26 grader. fiskarna är som sagt pigga och glada. det är bara posthornen som inte verkar kunna överleva.
  • sagodjuret
    • January 2010
    • 133

    #2
    luddet på dom gamla snäckorna kom först efter ett tag och dom nya har inget ludd alls. dessutom hade dom gamla snäckorna dött och var borttagna innan dom nya kläcktes.

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Kanske har du lite för surt vatten? vad ligger ditt ph-värde på?
      Vad matar du med?
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • sagodjuret
        • January 2010
        • 133

        #4
        Ursprungligen postat av karrokaja
        Kanske har du lite för surt vatten? vad ligger ditt ph-värde på?
        Vad matar du med?
        mitt ph ligger på ungefär 8 och skalen ser fina ut. jag matar med flingfoder, men jag tror inte att snäckorna äter så mycket på det, det brukar ta slut och det är ju inte bra att ha det liggande på botten. dom verkar mest dammsuga inredningen och gruset.

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Ursprungligen postat av sagodjuret
          mitt ph ligger på ungefär 8 och skalen ser fina ut. jag matar med flingfoder, men jag tror inte att snäckorna äter så mycket på det, det brukar ta slut och det är ju inte bra att ha det liggande på botten. dom verkar mest dammsuga inredningen och gruset.
          Koka upp vatten... släpp ner en broccoli låt den ligga i det kokande vattnet i någon minut... Ge till snäckorna... broccoli är enligt mej ett mirakelfoder just för snäckor... dom kanske mår bättre av lite mat
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • starcastle
            • June 2008
            • 234

            #6
            Hos mig har posthorn dött av 2 orsaker.

            Första försöken med snäckor gick inte och det visade sig att jag hade svart glittrig sand, aluminiumsilikat.
            Dom dör inom några dagar...

            Sen efter att ha bytt till grus så gick allt bra.
            Upptäckte då jag stoppade några snäckor i en mindre bytta med bara kranvatten, utan vattenberedningsmedel att snäckorna stendog.

            Jag har grävd brunn, inte testat vattnet men antagligen är det metaller eller nåt annat skit i det.
            Kort sagt, med massor av vattenberedningsmedel så lever snäckorna o frodas men utan så tvärdör dom.
            Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
            Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

            Kommentar

            • Zsara
              • January 2009
              • 49

              #7
              Jag hade av oerfarenhet svart sand i ett kar -där trivdes snäckor inte alls - segnade ihop på några timmar.
              Inte nog med det trivdes de inte någonstans i mina andra kar med varierande bottenmaterial heller. jag tror att jag har någon slags metall i mitt kranvatten som de inte tål. Just nu verkar det (peppar peppar) dock fungera i mitt räkkar bara jag ser till att vara noga med vattenberedningsmedel vid vattenbyten.
              1x180L, 9x96L______________________________

              Kommentar

              • sagodjuret
                • January 2010
                • 133

                #8
                märkligt nog har jag svart grus (inte såndär sand) och är alltid noga med vattenberedningsmedel. nåja. märkligt det här. har lagt i lite broccoli nu iaf. hur länge kan den ligga i?

                Kommentar

                • Avendesora
                  • October 2004
                  • 179

                  #9
                  Det är inte färgat grus? För det kan iaf räkor vara känsliga för.
                  /Cattis

                  Kommentar

                  • sagodjuret
                    • January 2010
                    • 133

                    #10
                    inget färgat grus. jag har läst på väldigt mycket innan jag satte igång karet och glittrig svart sand och färgat svart grus räknade jag bort direkt. mitt grus är rundad svart sten.

                    Kommentar

                    • sagodjuret
                      • January 2010
                      • 133

                      #11
                      jag gjorde ett vattenbyte utan någon större förbättning men sedan la jag i en kalksköldpadda och ojoj. fast jag har högt ph och därför borde ha mycket kalk i vattnet och att skalen såg redan fina ut och så så gjorde det världens skillnad. dom blev nästan genast finare i färgen (på kroppen) och far runt nästan helatiden nu (förut var dom oftast stilla). jag misstänker även att dom största börjat para sig.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...